Dokumentarna serija ‘Allen protiv Farrow‘, koja će premijerno biti prikazana 22. veljače na HBO GO, u četiri epizode detaljno opisuje događaje s početka devedesetih u domu glumice Mije Farrow i redatelja Woodyja Allena kada je prvo Woody zaveo njezinu kćer Soon-Yi, a onda ga je Mia optužila da je seksualno zlostavljao njihovu kćer Dylan.
Iako je od tog događaja prošlo gotovo trideset godina, tijekom kojih su provedene dvije policijske istrage, napisano je niz tekstova, a svi sudionici su i javno istupili i ispričali svoju stranu, HBO-ov dokumentarni serijal redateljskog dua Kirbyja Dicka i Amy Ziering i prije premijere podigao je dosta prašine. Kako i ne bi, kada "Allen protiv Farrow" donosi nove intervjue i prije neviđene arhivske snimke iz života holivudskog para, koji je u osamdesetima izgledao poput divnog sna, a u devedesetima se pretvorio u noćnu moru.
"Znate da ne volim pričati s novinarima, da pokušavam živjeti izvan medijskih svjetala, ali danas moram stati pred vas kako bih odgovorio na ove neosnovane optužbe", počinje dokumentarac s arhivskom snimkom na kojoj Woody Allen pred novinarima iznosi "svoju istinu" nedugo nakon što je u javnost procurila vijest da ga se sumnjiči kako je seksualno zlostavljao svoju, tada sedmogodišnju, kćer Dylan.
"Godinama loše spavam, imam napade tjeskobe, a sve zbog jednog muškarca. Toliko dugo pokušavam sve istjerati na čistac. Bez obzira na sve što mislite da znate, ovo je dosad bio samo vrh ledenog brijega", odmah se na tu snimku nadoveže glas danas 35-godišnje Dylan, potvrđujući da bi ovo mogao biti film radnog naslova "Sve što ste oduvijek željeli znati o zlotvoru Woodyju Allenu (ali ste se bojali pitati)".
Niječe krivnju za zlostavljanje
Woody Allen, koji sve ovo vrijeme tvrdi da nije napravio ništa nezakonito, odbio je sudjelovati u nastajanju serije. Redatelji su tome doskočili tako da su koristili isječke iz audio izdanja njegove autobiografije "Apropos of Nothing", a na kraju svake epizode jasno piše da on niječe krivnju za seksualno zlostavljanje svoje kćeri.
Zbog svega, unatoč težnji autora da budu nepristrani, "Allen protiv Farrow" ostavlja dojam suđenja posrnulom redatelju. Pritom je iznesena samo optužba, dok obrana nije dobila priliku kazati svoju stranu. A argumenti optužbe su – razarajući.
Od divnog odnosa do noćne more
Mia Farrow i Woody Allen prvi put su se sreli krajem 1979. u jednom newyorškom restoranu. Upoznao ih je britanski oskarovac Michael Caine, ujedno ih pozvavši da dođu na njegovu novogodišnju zabavu. Ona je bila 34-godišnja glumica iz holivudske obitelji, roditelji su joj slavna glumica Maureen O'Sullivan i redatelj John Farrow, koja je prethodnih desetak godina bila jedna od najpopularnijih holivudskih zvijezda (TV serija "Gradić Peyton", filmovi "Rosemaryna beba", "Veliki Gatsby"...), a upravo se oporavljala od kraha svojeg drugog braka sa skladateljem Andreom Previnom.
On je, pak, bio 44-godišnji filmski redatelj, odrastao u radničkoj židovskoj obitelji u newyorškom Bronxu, na vrhuncu slave – njegov film "Annie Hall" osvojio je 1977. čak četiri Oscara, među kojima i onaj za najbolji film.
Problem nije bila ni njezina velika obitelj. Naime, osim što je u braku s Previnom rodila troje djece, glumica je u sedamdesetima počela i dugogodišnji trend posvajanja djece iz ratom zahvaćenih područja. Kada je upoznala Allena već je imala sedmero djece, troje bioloških i četvero posvojenih, što njemu nije nimalo smetalo.
"Uživao sam s djecom, ali sam mogao otići kada bi zagustilo, na primjer kada bi se mijenjale pelene", kazao je Woody Allen u svojoj autobiografiji. Poseban odnos je razvio s Mosesom, korejskim dječakom kojeg je Farrow posvojila 1980., a koji danas optužbe protiv Allena naziva lažima. U nastajanju dokumentarca nije htio sudjelovati.
Primjer 'idealnog' para
Njihova veza je oduvijek bila neobična. Nikada se nisu vjenčali, čak nisu ni živjeli zajedno jer je on imao svoj stan u blizini i nikada ne bi prespavao u njezinom, a ipak su bili jedan od najidealnijih holivudskih parova u osamdesetima. Toj percepciji pomogla je i njihova poslovna suradnja. U desetak godina snimili su zajedno čak trinaest uglavnom vrlo hvaljenih filmova.
Iako nije živio s njima, sva djeca Mije Farrow slažu se da je Allen bio sjajan otac. Najčešće bi bio u njihovom stanu prije nego što bi se oni probudili, a nerijetko bi ih stavljao na spavanje. Pritom je imao dovoljno strpljenja da se s njima igra i zafrkava, što pokazuju i kućne video snimke iz tog vremena. Naime, Farrow voljela snimati svoju obitelj, pa tako ima bogati arhiv kućnih snimki, koje su jedno od najvećih blaga ovoga dokumentarnog serijala.
"Bi li htio da imamo vlastito dijete", upitala ga je Farrow nakon nekoliko godina veze. Njegov je odgovor bio u skladu s razmišljanjem redatelja kojemu su najvažniji njegovi filmovi.
"Ne bih se tome protivio, ali moraš znati da ima nula posto zainteresiranosti da se brinem za dijete. Ti bi se morala u potpunosti brinuti za njega – emotivno, financijski...", kazao je Allen, nadodavši, prema riječima Mije Farrow, da bi mu se najviše svidjela plavokosa djevojčica. I tako je Mia Farrow odlučila 1985. posvojiti prvo dijete koje nije rođeno u životno ugroženoj situaciji. Posvojila je tek rođenu Dylan Farrow.
Woody je obožavao Dylan
Dvije godine kasnije Farrow i Allen dobili su biološkog sina Ronana, ali, prema tvrdnjama sugovornika iz dokumentarca, redatelj je i dalje najviše pažnje posvećivao maloj Dylan.
"Woody je svako jutro bio u stanu prije nego što smo se probudili. Obožavala sam ga. Bio je šaljiv, sve mi je uz njega bilo zabavno, ali ubrzo je sve postalo komplicirano. Svaki put kada bi došao u stan, odmah bi krenuo prema meni. Kao magnet", prisjetila se Dylan svojeg djetinjstva.
"Čim bi on ušao u stan, ona bi se počela pretvarati da je životinja. Ponekad mrtva, ponekad ranjena, ali uvijek netko tko ne može pričati i ne treba se micati", kazala je Farrow u HBO-ovom dokumentarnom serijalu "Allen protiv Farrow". Tada nije znala, ali danas joj je jasno da je taj odnos bio daleko od idealne veze oca i kćeri.
"Sjećam se kako zajedno ležimo u krevetu. On je bio u donjem rublju, kao i ja, grlili smo se. Samo bi me zagrlio, vrlo intimno. Tada sam mislila da svi očevi tako ponašaju s kćerima", kazala je Dylan Farrow, nastavivši opisivati neobično ponašanje svojeg oca.
"Sjećam se kako smo sjedili na stepenicama prema dvorištu, nikoga nije bilo oko nas, a on mi je davao jasne upute kako da mu sišem palac. Govorio mi je kako da koristim jezik. Trajalo je to neko vrijeme, meni se činilo jako dugo."
Izvlačio se na neznanje
Sve više znakova – pretjerani zanos dok je mazao Dylan kremom za sunčanje i sve češći običaj da stavlja svoju glavu u njezino krilo – otkrivalo je Allenov nenormalan odnos s kćeri. Zato je Farrow tražila da ode psihoterapeutu, koja je obitelji rekla da redatelj ima veliku naklonost prema Dylan, ali da to nije seksualno. Moglo bi se shvatiti kao seksualno, ali nije. Samo nikada nije bio uz djecu, pa nije siguran kako se primjereno ponašati.
"Danas znam da sam trebala bolje razmišljati, ali nikako nisam mogla pojmiti da je Woody pedofil", kazala je Mia Farrow pred kamerom.
Zlostavljanje se nastavilo
Jedna od nedosljednosti dokumentarnog serijala je i u tome što opisuje Allenovu opsesiju s kćeri Dylan Farrow, govoreći da je samo njoj pokazivao svoju pažnju, pa iznenada dolazi ključni trenutak u njegovoj ljubavnoj vezi s Mijom Farrow – dan kada je zaveo njezinu kćer Soon-Yi.
Za razliku od ostale djece, Farrow je posvojila Soon-Yi 1977., kada je mala djevojčica iz sirotišta u Južnoj Koreji već imala sedam godina. Dok su ostala djeca u obitelj dolazila kao male bebe, Soon-Yi je došla kao djevojčica s već stečenim strahovima i sjećanjima. Prema riječima obiteljskih prijatelja, zato je i imala više nepovjerenja nego njezina braća i sestre, a kao tinejdžerica nije prolazila kroz uobičajenu buntovnu fazu, čak nije imala nijednog dečka.
"Jednog dana sam u stanu pronašla polaroid fotografije pornografskog sadržaja. Na svima je bila jedna djevojka. Pogledala sam malo bolje i užasnuto shvatila da je na njima Soon-Yi. Moja kći", užasnuto se prisjeća Mia Farrow trenutka kada je shvatila što se događa između njezinog životnog partnera Woodyja Allena i kćeri Soon-Yi.
Woody i Mia imaju drugačije podatke kada je taj odnos prešao granicu moralno dopuštenoga. Ona tvrdi da je već u srednjoj školi Soon-Yi dolazila u njegov apartman, nudeći kao dokaze izjave portira i čistačice koja je znala naći iskorištene kondome u Allenovom stanu, dok on kaže da je prava ljubav počela tek nakon što je Soon-Yi otišla na fakultetu. Drugim riječima, kada je bila punoljetna. Ono što priznaje je da ju je prvi put poljubio dok su zajedno gledali Bergmanov "Sedmi pečat".
"Pozvao sam je u svoju projekcijsku sobu. Volio sam joj pokazivati kvalitetne filmove. Dok smo gledali "Sedmi pečat" odjednom sam osjetio veliku želju da je poljubim. Nagnuo sam se i poljubio je, a ona mi je uzvratila poljubac. Rekla mi je: "Čekala sam da napraviš prvi potez". Prvi potez? Nisam znao da je i ona to toliko željela", kazao je u svojoj autobiografiji Allen. Ujedno je i kako ju je nagovarao da zaboravi na njega i posveti se dečkima njezine dobi, no ona je inzistirala da samo njega želi.
Paralela između umjetničkog i privatnog
Redatelji dokumentarnog serijala u tom trenutku pokazuju začuđujuću paralelu između Allenovog umjetničkog i privatnog života. U niz svojih filmova i priča on u središtu ima ljubavni odnos starijeg muškarca i puno mlađe, ponekad i maloljetne djevojke. Najbolji je primjer hvaljeni film "Manhattan", romantična komedija o odnosu 42-godišnjeg komičara i 17-godišnjakinje. U svim tim odnosima stariji muškarac nije predator, već osoba koja djevojci objašnjava kako on nije pravi za nju, ali kada već djevojka inzistira onda će je obljubiti.
Iako je ispočetka pokušala odvojiti Soon-Yi od Allena, a unatoč skandalu čak je i nastavila snimati film s njim, Mia Farrow je vrlo brzo shvatila da je njihova ljubav došla svojem kraju. Uskoro je Soon-Yi pobjegla Allenu, izbio je veliki medijski skandal, pripremala se parnica za skrbništvo nad djecom, a iz obitelji je došla nova bomba – optužba da je Allen seksualno zlostavljao malu Dylan, koja je tada imala samo sedam godina.
"Kada smo ostali sami, pozvao me da odemo na tavan. Govorio mi je da ćemo ići zajedno u Pariz. Da ću glumiti u njegovom filmu. Polegao me je tako da ležim na trbuhu. Onda me je seksualno zlostavljao. Sjećam se da sam se fokusirala na bratov vlakić. Onda je odjednom stao. Sišli smo s tavana", opisala je Dylan Farrow mučne trenutke.
Nije bilo dovoljno dokaza
Uslijedila je istraga, nakon koje je sudac odlučio da je Allenovo ponašanje bilo neprimjereno, no ne i seksualno zlostavljanje. Državni je odvjetnik, pak, rekao da ima dovoljno dokaza da bi mogao podignuti optužnicu, ali to neće napraviti kako bi zaštitio privatnost djeteta.
Time je cijela priča pomalo gurnuta u drugu stranu, a Allen je nastavio uspješnu karijeru sve do druge polovice prošloga desetljeća, kada je Me Too pokret ponovno skrenuo pažnju na njegov slučaj. Veliku ulogu u tome je imao i njegov sin Ronan Farrow, danas ugledni novinar, koji je višestruko ponovio da je Woody seksualni zlostavljač.
Dokumentarni serijal ujedno iscrpno prikazuje kako se odvijala sudska drama, ali i kako su sudske odluke u ovom slučaju utjecale na brojne druge slučajeve obiteljskog nasilja diljem SAD-a.
Da bi pružio potpunu sliku, dokumentarnom serijalu "Allen protiv Farrow" nedostaje druga strana. Izjave obrane iz ustiju Woodyja Allena, Soon-Yi Previn ili Mosesa Farrowa, ali i bez njih otkriva jednu slojevitu priču koja je daleko od holivudskog sna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....