Zvijezda kultnog filma 'Thelma i Louise', dobitnica počasnog Oscara koji joj je sinoć dodijeljen, triput se udavala i prvo dijete - od troje - rodila tek u 47. godini, a ne posustaje ni u glumačkoj karijeri, kao ni u borbi za ravnopravnost žena u filmskoj industriji.
Glumica Geena Davis primila je počasnu nagradu Oscar koju joj dodjeljuje Američka filmska akademija, a uz nju su nagradu dobili i drugi istaknuti filmaši za koje Akademija smatra da su zakinuti jer nikad u karijeri nisu osvojili Oscara: slavni 73-godišnji redatelj David Lynch, koji je bio četiri puta nominiran, ali nikad dobitnik, 90-godišnja Lina Wertmüller, prva žena nominirana za Oscara za režiju još 1976., te 71-godišnji Wes Studi, glumac indijanskog podrijetla koji se istaknuo u filmovima kao što su “Ples s vukovima”, “Posljednji Mohikanac” i “Novi svijet”, ali nikad nije bio ni nominiran, a kamoli dobitnik Oscara.
No za razliku od njih, 63-godišnja Geena već ima jednog Oscara kod kuće: osvojila ga je za sporednu žensku ulogu u “Slučajnom turistu” Laurencea Kasdana, a još je jednom bila i nominirana za svoju možda najpoznatiju ulogu u kultnom filmu “Thelma & Louise”.
Oscar što ga je primila na svečanosti u Hollywoodu nije zapravo nagrada za njezina glumačka ostvarenja, nego za srčanu borbu za pravednu zastupljenost žena na velikom ekranu i iza scene koju ova crvenokosa glumica, koja se ističe i visinom od 183 cm i kvocijentom inteligencije od 140, vodi praktički od početka karijere, ali osobito posljednjih petnaestak godina otkako je osnovala Institut za rodnu ravnopravnost u medijima i pokrenula ženski filmski festival u Bentonvilleu.
Da žene nisu dovoljno prisutne na filmu, barem ne kao istinske junakinje, Geena je prvi put shvatila nakon što je 1991. snimila “Thelmu & Louise” u režiji Ridleyja Scotta, svojevrsnu feminističku sagu o bijegu i potrazi za sobom u kojoj dvije žene, Geena i Susan Sarandon, prvi put u životu otkrivaju istinsku slobodu pa zato radije biraju smrt nego predaju vlastima.
- Nakon što se film počeo prikazivati, žene su mi prilazile i hvatale me za revere da mi ispričaju svoju priču. Tek sam tad shvatila kako malo prilika dajemo ženama da tako nešto dožive u nekom filmu, da se mogu tako strastveno poistovjetiti s likovima i osjećati da upravljaju vlastitom sudbinom - ispričala je Davis. No ozbiljno se tom problemu posvetila poslije, kad je 2002. u dobi od 46 godina postala majka djevojčice Alizeh Keshvar, a dvije godine poslije i dvojice sinova blizanaca, Kiana Williama i Kaiisa Stevena. Jednom dok je s kćerkicom gledala crtiće zamijetila je kako u njima ima malo ženskih likova i to ju je navelo na razmišljanje, ali i na akciju. Pokrenula je veliko istraživanje o zastupljenosti žena na filmu koje je pokazalo da ih ima zabrinjavajuće malo, od glavnih uloga do skupnih prizora: kad god je na ekranu velika skupina ljudi, u njoj je samo 17 posto žena i taj se postotak ne mijenja od 1946.
- Je li zato u vojsci, u politici, u pravu i u Kongresu samo 17 posto žena? Zato što smo ih naučili da je to normalno brojčano stanje? - zapitala se Geena i poduzela korake kako bi se to promijenilo. Osnovala je svoj institut i objavila neku vrstu manifesta koji bi trebao smanjiti seksizam u Hollywoodu, pozivajući scenariste da jednostavno neke likove promijene iz muških u ženske.
- Jednim potezom pera stvorit ćete živopisne, nestereotipne ženske likove. Zašto vodoinstalater, pilot ili predradnik na baušteli ne bi bila žena? - napisala je Geena. Isto tako, u suradnji s Googleom razradila je program koji broji koliko se puta određeni ženski lik pojavljuje na ekranu i koliko rečenica dijaloga izgovara. Sve to glumica poduzima jer je uvjerena da će žene lakše ostvariti ambicije i postati znanstvenice, poduzetnice ili političarke ako se mogu ugledati na ženske likove na filmu ili na televiziji. I njezin lik američke predsjednice u seriji “Vrhovna zapovjednica”, za koji je zaradila Zlatni globus, trebao je nadahnuti promjene.
- Ne mogu vam reći koliko me ljudi pitalo smatram li da ćemo jednom imati američku predsjednicu i u stvarnom životu. A zašto ne? - rekla je tad Geena. Za sad se njezina predviđanja nisu ostvarila, ali ona sama, unatoč svemu, vrlo je zadovoljna što je odabrala glumu kao profesiju. Dok je snimala “Vrhovnu zapovjednicu”, njezina su mala djeca neprestano bila s njom u studiju.
- Mislim da šefica IBM-a ne može voditi djecu na sastanke upravnog odbora, tako da zbilja imam sreću što sam glumica - izjavila je tad. O glumi je Virginia Elizabeth Davis, rođena u Warehamu u Massachusettsu u siječnju 1956., sanjala od malena, a jedino ju je mučila visina zbog koje je uvijek odskakala.
- Dečki me nisu htjeli ni pogledati. Na prvi spoj izišla sam tek u trećem razredu srednje i onda sam pomislila, to je to, sad ću početi izlaziti. Ali više me nitko nije pozvao na spoj, ni taj dečko ni bilo tko drugi - prisjeća se Geena, koja je zato posljednju godinu srednje škole provela u Švedskoj, u nadi da joj ondje visina neće biti prepreka.
- I upalilo je, izlazila sam s dečkima - kaže Geena, koja je tad dobro naučila švedski, uz to što svira orgulje i flautu, zna šivati i, što sama ističe, može micati svakim uhom posebno. Na povratku u SAD visina se pokazala kao prednost kad se nakon završena studija glume u Bostonu preselila u New York te, čekajući glumačke ponude, radila kao konobarica, prodavačica, ali i manekenka, među ostalim i za katalog donjeg rublja Victoria’s Secret. Upravo u tom katalogu primijetio ju je redatelj Sydney Pollack, uvijek u potrazi za novim, svježim licima, te je 1982. pozvao na audiciju za urnebesnu komediju “Tootsie” s Dustinom Hoffmanom u naslovnoj ulozi; film je postao hit, a Geena, koja se pred kamerom uglavnom prešetava u minijaturnom donjem rublju, dobila je sjajne kritike i vjetar u leđa. Ohrabrena uspjehom, mlada se glumica preselila u Los Angeles da bi bila bliže izvoru uloga, a zbog toga se i rastala od prvog muža, s kojim je u braku bila jedva godinu dana. Richard Emmolo nije želio ostaviti ugostiteljski biznis na Manhattanu, gdje i danas vodi restoran Marcony, dok je Geena budućnost vidjela u Hollywoodu. Uloge su se nizale, u TV serijama kao što je “Buffalo Bill”, komedijama poput “Fletcha” u kojoj joj je partner bio Chevy Chase ili u znanstvenofantastičnoj drami “Muha” Davida Cronenberga u kojoj joj je partner bio Jeff Goldblum, s kojim je dugo skrivala vezu, a napokon su se vjenčali 1987. u Las Vegasu.
U početku je brak bio idiličan: zajednički dom ispunili su neobičnim detaljima kao što je tri i pol metra visoka plastična kokoš u dnevnoj sobi i stolić za telefon u obliku čaše za martini i redovito priređivali intimne večere za bliske prijatelje skojima su igrali pantomime. No idila nije potrajala, par se 1990. rastao, a potom se odigrala filmska zamjena partnera: Goldblum se na snimanju “Jurskog parka” spetljao s glumicom Laurom Dern, koja se ubrzo uselila u njegovu vilu na Hollywood Hillsu, dok se Geena 1993. udala za redatelja Rennyja Harlina, Finca koji je do tada bio dečko Laure Dern.
Harlin, specijalist za akcijske filmove, odveo je Geenu u novom glumačkom smjeru, ali rezultati su bili katastrofalni. Njihov zajednički projekt, “Otok boje krvi” iz 1995., pustolovni gusarski film od kojeg se mnogo očekivalo, povučen je iz kinodvorana nakon samo dva tjedna prikazivanja i s izgubljenih 100 milijuna dolara smatra se jednim od najvećih podbačaja u povijesti Hollywooda. Nešto bolje prošao je njihov sljedeći zajednički uradak, “Dugi oproštaj”, barem kod kritike, ali na blagajnama je također razočarao.
- Ako nam film ne uspije, to opet nije razlog za razvod - u šali je tad izjavila Geena, ali ubrzo joj više nije bilo do šale. Par se rastao, a Geenina je karijera praktički završila. - Odjednom, kad sam navršila 40 godina, imala sam osjećaj da za Hollywood više ne postojim. Do tih godina snimala sam otprilike film godišnje. A u četrdesetima sam snimila samo jedan, “Velika pustolovina Stuarta malog” - izjavila je Geena. Međutim, dok joj je karijera posustajala, našla je sreću u privatnom životu. Neurokirurg Reza Jarrahy bio je mlađi od nje ravno 15 godina kad su se upoznali, njoj je bilo 42, njemu 27 - i iako joj se to isprva činilo nepremostivom razlikom, ubrzo su počeli provoditi sve više vremena zajedno.
- Reza je bio potpuno drukčiji od muškaraca s kojima sam prije bila i smjesta me privukao. Ali ozbiljna veza s njim, to mi je izgledalo nemoguće. Sjećam se da sam pomislila: “Momak je sladak, ali sumanuto mlad”. Da budem iskrena, ispočetka sam tome prišla isključivo neobavezno, gledala sam na to kao na malo zabave. Ali s vremenom se pokazalo da razlika u godinama nije uopće toliko bitna. Nije da sam mu morala objašnjavati tko su Beatlesi. Nisam imala osjećaj da pripadamo različitim generacijama, a sad razliku više uopće ne primjećujemo - objasnila je jednom Geena. Par se vjenčao 2001. u diskretnom obredu na Long Islandu, a ubrzo je došlo i prvo dijete. Iako trudnoća u tim godinama zna biti teška, glumica tijekom svih devet mjeseci nije imala nikakvih problema, čak ni jutarnje mučnine, a rodila je također lako pa se možda i zato hrabro odlučila na još djece.
- Majčinstvo u zreloj dobi nije me uplašilo, znala sam da sam postala majka u pravo vrijeme s pravom osobom i to mi je dalo snage - rekla je Geena. No možda osoba ipak nije bila ona prava. Nakon 17 godina braka Reza i Geena su se rastali, i to na ne baš lijep način. Preklani je Reza zatražio od Geene ne samo razvod, navodeći “nepomirljive razlike” kao razlog, nego i gotovo milijun dolara za troškove odvjetnika i alimentaciju, dok je ona izjavila da mu ništa ne duguje jer ionako nisu službeno vjenčani. Obred na Long Islandu bio je, tvrdi Geena, samo ceremonija bez pravne težine, što su oboje znali i cijelo vrijeme porez prijavljivali kao samci, a ne kao bračni par. Po tome se čini da se glumica ne misli rastati ni od jednog centa od 30 milijuna dolara koliko se procjenjuje da je zaradila tijekom karijere, možda i zato što je svjesna da će prilika za zaradu biti sve manje.
Nakon što je serija “Vrhovna zapovjednica”, koja je trebala biti njezin veliki povratak, otkazana nakon prve sezone, što je Geenu duboko pogodilo, glumica se pojavila u seriji “Egzorcist”, nastavku horor klasika iz 1973., kao i u 14. sezoni “Uvoda u anatomiju”, u kojem igra dr. Nicole Herman, a najavljuje se i da će sudjelovati u Netflixovoj seriji “Glow”. Ali filmskih uloga kao da je sve manje i njezina velika želja da glumi Eleanor Roosevelt, suprugu legendarnog američkog predsjednika, ostala je neispunjena - barem zasad.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....