VEDRAN PETEH/CROPIX
Izbor tjedna

Apstraktna umjetnost za široku publiku: ‘Nemoguće je zamisliti suvremenu umjetničku scenu bez Murtićevog utjecaja‘

U povodu 100. obljetnice rođenja Ede Murtića 25. svibnja otvara se multimedijalna izložba u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu.

U povodu 100. obljetnice rođenja Ede Murtića 25. svibnja otvara se multimedijalna izložba u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu.

Izložba je slavljenička i spektakularna. Skupljeni su najveći radovi Ede Murtića, iz različitih epoha njegova stvaralaštva, najavljuje Branko Franceschi, kustos multimedijalne izložbe koja se u povodu 100. obljetnice rođenja Ede Murtića 25. svibnja otvara u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu. U retrospektivu radova slavnog apstraktnog slikara Franceschi je uvrstio i dva teška ciklusa - u ‘Očima straha’ očituje se patnja proživljenog Drugog svjetskog rata, a ‘Kadaveri’ su na neki način nagovještaj Domovinskog rata.

Zašto je Edo Murtić velik i važan umjetnik?

- Nemoguće je zamisliti našu suvremenu likovnu umjetničku scenu bez njegova opusa i utjecaja. Murtić je doživio brojna izlagačka, kritička i tržišna priznanja, dobitnik je brojnih međunarodnih nagrada, njegova djela su u fundusima najvećih muzeja i galerija... No, najvažnije je to što kao predstavnik visokog modernizma u regiji u svom radu utjelovljuje najpozitivnije vrijednosti: ideje o napretku, blagostanju, slobodi i demokraciji. Osim toga, uspio je pronaći svoju autentičnu formulu da širokoj publici približi apstraktnu umjetnost.

image
Branko Franceschi, kustos je izložbe Murtić100.
VEDRAN PETEH/CROPIX

Kako odgovarate na komentare da je Edo Murtić bio režimski umjetnik?

- Murtić nikada nije bio poslušnik, dapače, inzistirao je na svom statusu slobodnog umjetnika. A država je tada velike kompozicije naručivala od najboljih, dakle i od Murtića.

Jeste li ga poznavali?

- Da. Upoznali smo se kasnih devedesetih, ali tada kao mladi kustos nisam bio zainteresiran za djelo umjetnika s tako velikom društvenom rezonancom. Sve je promijenio posjet izložbi Novih apstrakcija u Umjetničkom paviljonu 2005. Čim sam ušao, osjetio sam tu silnu energiju, kakvu nisam primijetio kod dvostruko, pa i trostruko mlađih umjetnika.

Što vas se najviše dojmilo?

- Taj vatromet žute, crvene i modre kojim je Murtić, da citiram svoga oca, simbolički obilježio kraj socijalističkog sivila i bijede.

Čitajte i: Nikolina Šimunović uoči izložbe karijere: ‘Pripremala sam se za ovo punih 20 godina‘

Linker
01. studeni 2024 05:27