Tajanstveni vrt, IRZ spektar

 NADA ŽILJAK
Infracrveni spektar

Skrivena od svijeta: Prva izložba u Arheološkom muzeju u Zagrebu pripala je hrvatskoj umjetnici Nadi Žiljak

Već petnaest godina Žiljak je jedina slikarica na svijetu koja koristi patentiranu tehnološku metodu InfraRed, a izložba se može na Zrinjevcu pogledati do 20. listopada.

Već petnaest godina Žiljak je jedina slikarica na svijetu koja koristi patentiranu tehnološku metodu InfraRed, a izložba se može na Zrinjevcu pogledati do 20. listopada.

Novootvoreni galerijski prostor u Arheološkom muzeju u Zagrebu na Zrinjevcu lijepa je novost za izložbenu djelatnost grada, a čast održavanja prve izložbe u novoj galeriji pripala je renomiranoj hrvatskoj umjetnici Nadi Žiljak. Publici se predstavila s najnovijim opusom pod nazivom "Skrivena od svijeta", a izložba je otvorena do 20. listopada.

image

Skrivena od svijeta, IRZ spektar

NADA ŽILJAK

Sam naslov ukazuje na skrivenost druge slike na istom platnu. Već petnaest godina Žiljak je jedina slikarica na svijetu koja koristi patentiranu tehnološku metodu InfraRed za stvaranje dualne slike, od kojih je jedna u vidljivom spektru dok je druga uvijek oku skrivena i nalazi se u infracrvenom spektru. Tako svako platno ima dva motiva; apstraktni koloristički bogati prvi sloj i tajnoviti drugi motiv intimnih scena monokromnog crteža. Poletno umjetničko djelovanje autorica nastavlja i nakon osamdesetak samostalnih izložbi održanih širom svijeta.

image

Tajanstveni vrt, V spektar

NADA ŽILJAK
image

Tajanstveni vrt, IRZ spektar

NADA ŽILJAK

Razgledavanjem slika Nade Žiljak građani mogu, osim primarnog uživanja u likovnoj umjetnosti, dobiti i iskustvo iz područja suvremene znanosti i tehnike promatranjem djela kroz infrared kamere postavljene u prostoru.

Uvodni tekst kataloga izložbe autorice Sande Stanaćev Bajzek donosi likovno kritički osvrt na slikaričino stvaralaštvo. Skrivena od svijeta, izvan dosega našega oka, duboko unutra, skrivena od ljudi, tako dobro skrivena da ne znamo da postoji. Skrivena od briga i bola, od zabluda i zavisti. Zbog obzira i strepnje, zbog prisile da budemo ono što nismo, zbog te privlačne obrazine koju na sebe stavljamo, zbog žudnje da budemo ono što doista jesmo - stvorena je infrared slika.

image

Blistava noć, akril, V spektar

NADA ŽILJAK
image

Blistava noć, infrared, IRZ spektar

NADA ŽILJAK

Inicirana idejom stvaranja novoga na oblikovnoj i sadržajnoj razini slike, IR slika nastaje spojem umjetnosti i tehnološke inovacije u eksploataciji infracrvenog svjetla. Kreiran je originalan likovni svijet koji je, implementirajući infracrvenu metodu, stvorio i potpuno nov način slikanja. I to upotrebom istih tonova standardnih akrilnih boja, no različitih po svojstvu apsorpcije infracrvenog svjetla. Nastaje slika s mogućnošću dvostrukog i različitog sadržaja, jednog za vizualno, drugog za infracrveno područje.

Ovaj interdisciplinarni pristup vizualnoj umjetnosti od samog se početka koristi nizom inovativnih instrumenata produkcije i vizualizacije slike, kojim se „klasična“ štafelajna slika do tada nije koristila. Iskoristivši hendikep ljudskog oka da „vidi“ samo u rasponu između 400 i 700 nm, stvorena je slika dvostruke pojavnosti, jedne vidljive golim okom, a druge tek ZIR kamerom – novim instrumentom kojeg uvodimo kao pomagalo u doživljaju likovnog djela. Riječ je o percepciji ugniježđene akromatske slike koju postižemo instrumentalnom primjenom infrared čitača.

image

Nježnost, akril, V spektar

NADA ŽILJAK
image

Nježnost, IRZ spektar

NADA ŽILJAK

Percepcija boja je složen proces doživljaja. Sinergija je apsorpcije, refleksije i transparentnosti bojila u kojoj Nada spaja svoja dva talenta. Slikarski, koji se očituje u koloristički bogatoj, zasićenoj slici proizašloj iz umijeća geste i izrazitog senzibiliteta za boje, i onaj crtački koji potvrđuje njeno mjesto među najboljim hrvatskim crtačima.

Stilski, Nadino slikarstvo bazira se na ekspresivno i grafički tretiranoj formi koja polje slike, zahvaljujući infracrvenoj metodi, obogaćuje dualnošću prikaza, sugerirajući time beskonačnost imaginacije i besmislenost svakog ukalupljivanja. Ona slaže strukturalne slojeve intervenirajući na temeljni crtež, prikrivajući ga bojom, skrivajući tako i čineći tajnovitim vlastiti život. Svoje žudnje, strasti, zapravo sam stvaralački Eros, kako bi ga potom doslovno otkrila, krajnje začuđujuće i iznenađujuće, atakom tehnologije u umjetnost samu.

U novoj slici Nada zadržava prepoznatljivu tematiku kao i autonomiju vlastitog slikarskog načina prenošenjem asocijativno poetskog raspoloženja iz vidljive, koloristički zasićene slike u onu skrivenu - u monokromni crtež.

Linker
14. listopad 2024 09:14