Dizajnerski duo iz Srbije osvojio je regiju svojim autentičnim modnim kolekcijama, sljedeće godine slave deset godina na sceni, a s nama su razgovarali povodom nove kolekcije koja će probuditi emocije i sjećanja - čak i ako nisu nužno vaša.
Ako ste proveli barem jedno ljeto na selu na području Balkana, nova kampanja brenda Mates koja nosi ime "Pozno leto" poslužit će vam kao vremeplov koji trenutno vodi na neko drugo mjesto, u druga vremena. Iza ovog srpskog brenda nalaze se dizajneri Marko Ilijev i Saša Stević koji su ga konceptualno pokrenuli krajem 2013., da bi ga 2014. godine predstavili publici. Zemlje bivše Jugoslavije, nostalgija, glazba, film - služe im kao neiscrpan izvor inspiracije i nevjerojatna je količina atmosferičnost i energije koju ovaj dvojac tako precizno prenosi u obliku odjeće i fotografija. Povodom kolekcije koja je predstavljena za kraj ljeta, a koja spretno spaja suvremene i poželjne krojeve s nostalgičnim motivima sa sela, razgovarali smo s Markom i Sašom o inspiraciji, nostalgiji i uspomenama.
Kada sam vidjela kolekciju, odmah je opravdala naziv ‘Pozno leto‘ - recite nam više o samoj inspiraciji i estetici koji su odredili smjer kolekcije... Sjajan je uzorak stolnjaka, ljetne kuhinje...
M: Hvala vam puno na lijepim riječima. Zaista mi je posebno dragocjeno čuti da tako lako komuniciramo s publikom i stvaramo odmah neki poznat osjećaj i emociju. Kolekcija je nastala vrlo spontano i samim tim svaki dio u procesu je bio nekako rasterećen. Ostajemo u nama bitnim sjećanjima, fragmentima i mirisima s prepoznatljivom MATES estetikom.
S: Rekao bih da smo odlutali na selo ovog ljeta - radili smo to u mislima, po sjećanjima, evocirajući uspomene, spoznajući razne emocije i njihova značenja. Siguran sam da je svemu dodatno dopridonijelo to što smo imali lijepa iskustva u “seoskoj” atmosferi tijekom skorašnjih putovanja, a onda smo fragmente počeli prepoznavati u našoj svakodnevici - i uvidjelo smo koliko se zapravo tome radujemo.
Za koga biste rekli da je kolekcija rađena, koga zamišljate u svojim komadima?
M: Rađena je za svaku osobu koja se na neki način identificira s komadima iz kolekcije.
S: Zapravo ja uvijek vidim MATES ženu i ona nije iz kolekcije u kolekciju neka “nova” žena, to je i dalje “ona” žena koja kaže “DA” životu i pozivu na igru. Možda bih dodao da me oduševljava koliko su i muškarci postali raspoloženi za igru sa MATES komadima.
Blisko ste surađivali i sa fotografkinjom Sofijom Modošanov - kako je to izgledalo, kakvu ulogu je odigrala i kako je izgledao zajednički kreativni proces?
M: Sofija je sjajna mlada fotografkinja i odigrala je bitnu ulogu, kao i svaki član ekipe. Saši i meni je uvijek važno što vjernije prenijeti osjećaj kolekcije i priču, u ovom slučaju Sofiji. Obilasci lokacija, par sastanaka, nabacivanje ideja, sve to popraćeno domaćim sladoledom i - eto #poznoleto priče.
S: Sofija je kroz svoj objektiv zabilježila sam MATES početak. Ali zaista od prvog uzorka koji smo napravili 2013. godine ona je bila tu i dala svoj doprinos u vizualnom identitetu brenda. Mogu slobodno reći da je Sofija prijatelj/suradnik i da je ovo bila njena "šalica čaja", ili bolje rečeno - "tanjur domaće supe". Svi koji su radili s nama znaju koliko nam je važan kreativni proces i koliko mu se volimo posvetiti, a znam provjereno i da svi uživaju u tome s nama!
Spomenuli ste da sami niste proživjeli te odmore na selu kod bake, no kolekcija je jako atmosferična i prenosi duh prošlog vremena - kako ste to uspjeli dočarali, kako zamišljate te dane?
M: Imao sam kratkotrajne posjete na selo za vrijeme ljetnih praznija, ali ne i one duge. Sofija nam je pomogla jer je ona veći dio svog života provela u jednom selu nadomak Pančeva. Moji roditelji su prva generacija ljudi iz grada, a ja sam druga tako da nisam previše udaljen od sela.
S: Da, baka i djed su živjeli u gradu pa nije bilo tog "odlaska na selo". Ipak, rado se sjećam trenutaka kada sam s djedom odlazio u “tu” atmosferu tamo, gdje je on pekao rakiju. To je bilo poput odlaska u Disneyland jer je obitelj kod koje sam imao cjelodnevnu avanturu imala veliko dvorište, predivnu kuću, voćnjak, povrće, štalu i sve domaće životinje. Imao sam čak i ritual s tatom, zajedno bismo se odvezli u obilazak njiva i pšenice. Rekao bih da je ta atmosfera koju sam primao u malim dozama ipak zauzela posebno mjesto u mom srcu. Sofija nam je puno pomogla u tome, kroz njezinu priču o odrastanju na selu zapravo smo prenijeli atmosferu koju smo obojica zamišljali.
Nostalgija ostaje glavni motiv koji se provlači kroz vaše kolekcije - mislite li da ćete s vremenom iscrpiti taj izvor inspiracije?
M: Mislim da se ne može iscrpiti ono što je sastavni dio mog bića.
S: Rekao bih da je to neiscrpan izvor i da će tu uvijek biti još neka priča, neka pjesma ili kadar iz nekog filma koji će probuditi u meni zanimanje i povući me da istražujem neku temu i sadržaj. Ono što mi zapravo radimo sve vrijeme je svojevrsna igra koja se ogleda u oblikovanju forme i siluete, istraživanju teksture i slaganju palete i u tom procesu mi je zanimljivo promatrati koliko smo i kako odmakli od same polazne točke.
Koliko je izazovno motive koje preuzimate iz prošlosti predstaviti u autentičnom, vašem obliku, kako bi ostali poželjni danas?
M: Zabavno je raditi stvari koje voliš, komunicirati kako želiš i stvarati priču iz svog ugla. Mi stvaramo, a publika je tu da kaže da li je to što stvaramo poželjno ili ne.
S: Na neki čudan način o ovome i ne razmislim dovoljno prije nego što se toliko identificiram s nekim motivom, toliko da jednostavno poželim poželim to provući kroz MATES estetiku i primijeniti na nešto u samom dizajnu. Možda je to ono što nas je i izdvojilo, jer zaista slušamo samo srce i to se nije promijenilo od samog početka pa do danas. Vjerujem da ljudi prepoznaju kada je nešto zaista autentično, tada se mogu i pronaći u tome.
Na sceni ste od 2013. godine - kada se osvrnete na početke, kako ih danas vidite i koliko se brend (a i vi s njim) promijenio? Je li promjena nužnost?
M: Promjena je neizbježna. Ona je zdrava i drago mi da je tako. Filozofija brenda se nije mijenjala i još brojne važne stvari zapravo su iste kao i tada, samo su sada u nekom drugom obliku. A, na početke gledam tako da bih skoro sve isto tako opet radio. Devet godina na autorskoj sceni velika je stvar.
S: Rado se sjećam početaka! 2013. je bio zaista sam početak i tada je i brend nastao kao ideja, a prvo predstavljanje je bilo na Tjednu mode u Beogradu 2014. godine, tako da ćemo sljedeće godine obilježiti deset godina brenda. Možda nisam svjestan koliko smo se mijenjali, ali s uzbuđenjem gledam na to koliko smo rasli, i zapravo koliko rastemo i učimo, i kao ljudi i kao brend. Mislim da je okej unositi neke promjene, štoviše volim pokušati raditi nešto drugačije u samom procesu, iz kolekcije u kolekciju. Zapravo ja na to gledam kao na drugačije razmišljanje, promjenu perspektive, pa ga onda ne vidim kao neku veliku promjenu nego kao jedan zanimljiviji put, što me i pokreće. Ali zaista ono što nas je drastično promijenilo u odnosu na sam početak je iskustvo koje smo stekli u vidu poslovanja i to je ono što nas zapravo ne uče na fakultetima, ali smo i tu našli neku nišu za igru i uspijevamo plivati u tim vodama.
Što mislite da je nužno kako bi danas, osobito u vrijeme hiperprodukcije, modni brend ostao relevantan na sceni?
M: Ustrajnost, autentičnost i kvaliteta.
S: Iskreno nemam recept, ali evo prvo mi na pamet pada - isključiti sve s radara osim svoje bašte i osluhivati ono s čim ste zaista u harmoniji, ono što vas čini radosnima, gdje je puls najintenzivniji i spoznati autentičnost. Dodatan savjet: neka čašica bude pri ruci, kako bi se našlo neko osvježenje u vrtu prilikom ovih procesa.
Postoji li nešto što nikada ne biste dizajnirali, odnosno potpisali svojim imenom?
S: Suviše sam kreativan da bih tako lako nešto odbacio i jako volim izazove. Svakako, kada bih probao nešto raditi i shvatio da mi to ne odgovara, ne bih se ustezao reći da to jednostavno nije "moja šalica čaja".
Što planirate u narednim mjesecima, je li neka nova kolekcija već u planu?
M: Planiram puno raditi, kreirati, a podjednako se i odmarati.
S: To je i izazov i magija ovog posla, jer ja sam već neko vrijeme u “novom” - iako smo tek predstavili ovu priču.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....