U paralelnoj stvarnosti koja je nastala na digitalnim platformama, živi se, kupuje i zabavlja kao u realnom svijetu - nedavno su njegovi stanovnici avatari imali priliku sudjelovati na tjednu mode, prvom te vrste, na kojem su virtualne kreacije predstavile poznate modne kuće, a sad mogućnost kupovanja virtualne odjeće nude poznati komercijalni brendovi Zara i Pull&Bear.
Kad sam prvi put čula za virtualnu odjeću, pomislila sam da je to izmišljotina poduzetne ekipe namijenjena osobama s viškom vremena i novaca. Kupiti haljinu koju ću aplicirati na svoju fotku na Instagramu mi se činilo nepotrebno bacanje novca - zašto bih to radila kad ima toliko lijepih kreacija u fizičkom obliku, pitala sam se. Doduše, virtualna odjeća prkosi pravilima gravitacije i obliku tijela pa izgleda kudikamo atraktivnije, no ipak - hvala, ne.
Cijene brandova u meta svijetu
Onda sam pročitala kako poznate svjetske kuće kao što su Louis Vuitton i Gucci prodaju odjeću za likove u kompjuterskim igricama. Premda je riječ o luksuznim brandovima, opet mi se učinilo da je riječ o usko specijaliziranom nišnom proizvodu za kompjuterske freakove koji su fizički svijet zamijenili virtualnom stvarnošću. No, onda je došla vijest o prvom u povijesti Tjednu mode u meta svemiru, svijetu nastalom pomoću 3D kompjuterske animacije. Taj u potpunosti virtualni event održan je na internetskoj platformi Decentraland, a na njemu su sudjelovali brandovi Tommy Hilfiger, Dolce&Gabbana, Jonathan Simkhai, Gucci, Hugo Boss, Philipp Plein... kao i velike kozmetičke tvrtke kakva je Estee Lauder. Predstavljene kreacije i proizvodi stvoreni su kompjuterskom animacijom prema stvarnim kreacijama predstavljenima na fizičkim tjednima mode, ili su, pak, osmišljeni posebno za ovu priliku. Stoje isto kao i njihove varijante u realnom svijetu - od stotinjak do nekoliko tisuća eura preračunatih u kriptovalute, a nose ih avatari, animirani likovi koji predstavljaju osobu iz fizičkog svijeta.
Očito je riječ o nečemu velikom, pomislila sam, jer modne kuće ne bi trošile novac na nečiji kapric. Stoga sam i ja odlučila provjeriti o čemu je riječ i na trenutak se uključiti u vrli novi svijet koji Mark Zuckenberg, osnivač Facebooka/Mete naziva transcedentalnom stvarnošću. Kako bi se pridružila sretnim virtualnim stanovnicima, na platformi Decentraland sam trebala odabrati avatara, svoj digitalni alter ego. Platforma nudi dva lika - muški i ženski, kojem se može odabrati dužina i boja kose kao i frizura, boja i oblik očiju, nosa i usana, kao i odjeća: u izborniku je tridesetak kombinacija, te obuća i modni dodatci.
Moj avatar se zove Franjo, ima jaknu sa šahovnicom i kratke sportske hlače, i općenito je retro sportski tip koji se fura na stil 70-ih. Nakon što sam kreirala Franju i potvrdila konačni izgled, ušla sam u svijet virtualnog grada, s trgovima, ulicama i zgradama, jednima maštovitije projektiranima od drugih, u kojima su se održavale revije. Kako sam na platformu ušla kao gost, moje je kretanje bilo prilično ograničeno. Za potpuni se događaj, naime, u virtualni svijet ulazi s virtualnim novčanikom punim virtualne valute. To je za mene, koja još uvijek radije u rukama ima keš, nego (virtualne) kune na debitnoj kartici, ipak bio korak previše.
Moj avatar Franjo na partyju
No, i ovako sam putem avatara upoznala druge avatare/ virtualne osobe, prošetala se gradom i bila na nekoliko partyja. Da bi shvatili kako se u tu priču uklapaju modne kolekcije, treba se vratiti na trenutak 'rođenja' mog avatara. Da sam faca, odjeću za njega ne bih birala iz ponuđenog, već bih (mu) odjenula jaknu Dolce&Gabbana, trenirku Tommy Hilfiger i tenisice Gucci čije su cijene identične onima fizičkima - od tisuću do tri tisuće eura, osim što se plaćaju u kriptovaluti. Da sam kul avatar, stanovala bih u vili koju sam platila 2 milijuna eura, posjedovala više djela poznatih suvremenih umjetnika, partijala u klubu koji je kopija hotela Me Dubai Opus u Dubaiju te ganjala avatare celebritija.
I premda ne mogu poreći da mi je boravak u paralelnoj stvarnosti bio zabavan, ipak je to igra za bogataše. Jer, treba li mi uopće simulacija stvarnosti ako je ista kao i stvarnost sama? Ako se u realnom svijetu ljudi dijele na one koji si mogu priuštiti dizajnerske stvari, i na one koji kupuju na rasprodajama, zašto bih istu frustraciju osjetila i u virtualnom? A opet, da imam toliko novca da mogu digitalnom liku kojeg sam stvorila omogućiti lagodan život, zašto ne? To je ionako stvar društvenog prestiža...
I dok sam se tako pitala što bi bilo, kad bi bilo, stigla je vijest da je prije neki dan brend Zara predstavila prvu metaverse kolekciju Lime Glam, koja se sastoji od nekoliko atraktivnih komada odjeće i dodataka po popularnim cijenama. Ono što posebno oduševljava je da isti komad mogu kupiti sebi u fizičkom obliku, u dućanu ili on-line, te mom avataru u digitalnom obliku putem aplikacije Zepeto. Sličnu je stvar omogućio još jedan brend iz grupe Inditex, Pull&Bear. Na njihovoj internetskoj stranici može se odabrati avatar, a zatim mu putem aplikacije Ready Player Me kupiti odjeću. Uživajte!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....