GUY MARINEAU/STARFACE/PROFIMEDIA
Strast za životom

Priča o francuskom modnom genijalcu koji je šokirao glamurom s ruba stvarnosti

Thierry Mugler bio je vizionar čiji je stil kreiranja utjecao na suvremeno odijevanje: njegovo naslijeđe podsjeća da moda, u svojim najboljim trenucima, može biti istinski transformativna sila, sposobna promijeniti ne samo način na koji izgledamo nego i način na koji vidimo sebe i svijet oko nas

Thierry Mugler bio je vizionar čiji je stil kreiranja utjecao na suvremeno odijevanje: njegovo naslijeđe podsjeća da moda, u svojim najboljim trenucima, može biti istinski transformativna sila, sposobna promijeniti ne samo način na koji izgledamo nego i način na koji vidimo sebe i svijet oko nas

Jedni modu smatraju umjetnošću, drugi zanatom, no za Thierryja Muglera moda je značila život u svoj njegovoj punini.

"Od najranije mladosti obožavam modu, s njom uvečer liježem i ujutro se budim, ona ispunjava sve moje misli i svaki trenutak u javi i u snu, s njom sam doživio sreću i razočaranja, ona je moja ljubavnica, prijateljica i majka", rekao je jednom prilikom taj francuski dizajner i osnivač istoimenog brenda o čijem je životu i radu snimljen dokumentarni film "Inside the Dream: Mugler" dostupan na kanalu Prime Video. Moda, uz pomoć koje je ostvarivao svoje vizije ljepote, davala mu je snagu da 72 sata prije revije ne spava, da bježi pred razjarenim vjernicima u Nigeriji pred kojima se popeo na minaret ne bi li snimio savršenu fotografiju svoje kreacije i da danima ne izlazi iz kuće dok stvara novu kolekciju.

Taj modni genijalac smatra se jednim od posljednjih Mohikanaca svjetske dizajnerske scene, osobom koja je svu svoju životnu strast unijela u osmišljavanje nove, suvremene vizije žene umjesto da konformistički slijedi provjerene obrasce odijevanja. Konstantno je provocirao propitkujući ustaljene norme u društvu, pa je na modnu pistu, puno prije današnje politike uključivosti, slao transvestite i transrodne osobe, prostitutke i porno glumice. Posvećujući svu svoju kreativnost "najljepšoj životinji na planeti", kako je rekao Thierry u jednom intervjuu ranih 90-ih kad je bio na vrhuncu slave, osmišljavao je maštovite i avangardne kreacije od PVC-a, lateksa, metala i kože za seksepilne mutante stroja i čovjeka.

image

Thierry Mugler snimljen 1976. godine

JEAN-REGIS ROUSTAN ROGER-VIOLLET VIA AFP

"Thierry je prvi među dizajnerima najavio transhumanu revoluciju sa svojim svijetom metamorfoza, superheroina i kiborga, tim svojim glamurom s ruba stvarnosti u kojem žive hiperelegantna stvorenja i opasne zavodnice", rekla je Nathalie Bondil, kustosica Muglerove izložbe "Couturissime", posljednje prije njegove nenadane smrti početkom 2022. u 74. godini.

Od samog početka njegove su kreacije bile nadrealne i skulpturalne te skrupulozno pažljive prema formi. Siluete su često bile na rubu groteske, s predimenzioniranim ramenima i tananim strukom te su posjedovale postmodernu senzibilnost. Mugler je osmislio svijet napučen zabavljačicama i kiborzima u kojem su ljudski, životinjski i mehanički dijelovi spojeni zajedno vrhunskom preciznošću, a time je konvencionalnu ženstvenost pomaknuo prema parodiji.

image

Muglerova kolekcija visoke mode za proljeće/ljeto 1997.

PIERRE VERDY AFP

Mugler je rođen i odrastao u Strasbourgu, gdje je već u ranoj dobi pokazivao interes za umjetnost i dizajn. Majka mu je, prema njegovim riječima, bila najelegantnija žena u gradu, a otac liječnik, pa je mali Thierry vrijeme provodio u crtanju odjeće, pisanju priča, gledanju holivudskih filmova i izbjegavanju škole. Kad je imao devet godina, počeo je učiti klasični ples, a s četrnaest je počeo nastupati i plesati kao profesionalni baletan u operi Rhin u svom rodnom gradu. Bio je jednako opčinjen pozornicom kao i zakulisjem - rasvjetom, šminkom i kostimima, što je kasnije utjecalo i na stil dizajniranja odjeće. Iskustvo u plesu dalo mu je pak jedinstvenu perspektivu o pokretu i formi ljudskog tijela što je također iskoristio u svom kreatorskom poslu.

"Na baletu sam shvatio sve o modi, kako držati glavu i ramena, kako hodati, jer je moda svakodnevni osobni nastup", prisjetio se Mugler u jednom intervjuu.

Otprilike u isto vrijeme upisao je dizajn interijera na Školi dekorativne umjetnosti u Strasbourgu te počeo sam sebi kreirati i šivati odjeću. Kad je napunio 24 godine, Mugler se preselio u Pariz i počeo dizajnirati odjeću za Gudule, parišku trgovinu. Dvije godine kasnije počeo je kao freelancer dizajnirati za niz prêt-a-porter modnih trgovina u različitim dijelovima svijeta. Živio je između Londona i Amsterdama te prodavao svoje ideje hipijevskim buticima po King‘s Roadu gdje su se odijevale rock zvijezde Jim Morrison, Jimi Hendrix i John Lennon. U to je vrijeme Davidu Bowieju postao omiljeni dizajner pa mu je kasnije kreirao velik broj kostima za nastupe, ali i za crveni tepih te smoking za vjenčanje s manekenkom Iman. Svi su ti poslovi neminovno vodili njegovoj prvoj samostalnoj reviji, organiziranoj na nagovor i uz financijsku podršku Melke Tréanton, utjecajne francuske modne urednice.

image

S Davidom Bowiejem i njegovom suprugom Iman

PIERRE VERDY AFP

Kolekcija Cafe de Paris predstavljena je 1973. i odmah je privukla pažnju modne industrije svojom inovativnošću i odvažnošću. Na krilima uspjeha te uz pomoć financijera Alaina Caradeuca, Thierry Mugler osnovao je istoimenu modnu tvrtku i 1978. otvorio salon u Parizu.

image

Thierry Mugler

JEAN-REGIS ROUSTAN ROGER-VIOLLET VIA AFP

Mnogi modni teoretičari taj događaj smatraju novim poglavljem u svijetu mode. Muglerove kolekcije ubrzo su postale slavne po futurističkom dizajnu, strukturiranim siluetama i hrabrom korištenju boja i materijala. Odmah je počeo raditi veoma precizno konstruirane komade koji naglašavaju ili čak dodatno oblikuju linije tijela, a nadahnuće je često crpio iz znanstvene fantastike, prirode i arhitekture, stvarajući odjeću koja je bila više od same mode - bila je to umjetnost. Među Muglerovim najpoznatijim kreacijama su kožnati korzet inspiriran motociklom iz kolekcije Les Cow-boys koji je manekenka Emma Sjöberg imala 1992. u spotu Georgea Michaela "Too Funky", haljina "La Chimère" iz kolekcije jesen/zima 1997-1998, inspirirana mitskim bićima i morskim životinjama, haljina "Naopačke" iz kolekcije za proljeće i ljeto 1992., s ukrštenim vrpcama preko grudi zbog čega se čini kao da je odjevena naopačke i koju je 1993. nosila Demi Moore u filmu "Nemoralna ponuda" te kreacija "Birth of Venus" inspirirana Botticellijevom slikom "Rođenje Venere", koju je nosila Cardi B na dodjeli Grammyja 2019.

image

Muglerov kultni motociklistički korzet iz 1992.

AZZARI/IPA/PROFIMEDIA

Sve je te kreacije predstavljao na revijama koje su bile osmišljene kao pravi scenski spektakli, s profesionalnim plesačima, akrobatima i kabaretskim zabavljačima. Njegova revija za proljeće 1985. uključivala je 6000 gledatelja, 60 manekenki, 350 kreacija i 800 videoekrana. Prvi je na revije pozivao slavne osobe za goste, a mnoge od njih su i prošetale pistom - Diana Ross, Sharon Stone, Madonna, Celine Dion, Lady Gaga...

image

S manekenkama na predstavljanju kolekcije za jesen/zimu 1995./1996.

GUY MARINEAU/STARFACE/PROFIMEDIA GUY MARINEAU/STARFACE/PROFIMEDIA

Jednako spektakularne bile su i njegove modne kampanje koje je osobno snimao na lokacijama diljem svijeta, često dovodeći svoj i manekenkin život u opasnost - primjerice, kad su zajedno propali kroz palubu broda u Šangaju, ili kad su snimali na rubu sante leda na Grenlandu strepeći da se ne okrene pod njihovom težinom. Ili pak kad je Mugler fotografirao manekenku Claude Heidemeyer na glavi kamenog orla na 61. katu Chryslerova nebodera u New Yorku. Njegova fotografska karijera počela je slučajno, 1976. kad je angažirao slavnog Helmuta Newtona da mu snimi reklamnu kampanju. Toliko ga je gnjavio da mu je Newton predao svoj fotoaparat i rekao nešto u stilu "snimaj si sam", pa je dizajner to i učinio. Okušao se i kao redatelj, i to za spomenuti videospot "Too Funky" britanskog glazbenika Georgea Michaela.

A osim u modi, Mugler je ostavio značajan trag i u svijetu parfema. Njegova prva parfemska kreacija "Angel" lansirana 1992., revolucionirala je industriju mirisa svojom jedinstvenom kombinacijom slatkih i orijentalnih nota. "Angel" je postao jedan od najprodavanijih parfema svih vremena i pokrenuo trend ‘‘gourmand" mirisa.

"Miris mora biti takav da želiš pojesti osobu koja ga nosi", rekao je dizajner tim povodom. Drugi njegovi poznati parfemi uključuju "Alien" (2005.), "A*Men" (1996.) i "Aura" (2017.). Svaki od ovih mirisa karakterizira jedinstvena bočica i kompleksna kompozicija koja odražava Muglerov avangardni pristup dizajnu.

Godine 2002. Mugler je prodao modnu kuću kozmetičkoj tvrtki Clarins te se odlučio povući iz svijeta visoke mode, iako je nastavio raditi na parfemima i povremenim projektima. Jedan od najznačajnijih bio je dizajn kostima za cirkuski show "Zumanity" trupe Cirque du Soleil u Las Vegasu. Taj mu je projekt omogućio da kombinira svoje vještine u modi, performansu i teatralnosti.

image

Muglerova revija za proljeće/ljeto 1999.

THOMAS COEX AFP

Godine 2013. napravio je predstavu pod nazivom "Mugler Follies" u pariškom teatru Théâtre Comédia. U njoj su nastupali modeli, akrobati, pjevači i plesači, a bila je kombinacija erotike i fantazije s dosezima visoke tehnologije. Gostima, među kojima su bili Lindsay Lohan, Beyoncé Knowles, Kim Kardashian, Eva Mendes, Kim Cattrall, Gwen Stefani, Dita Von Teese, Jessica Biel, Gwyneth Paltrow, Katy Perry, Kristen Dunst i Naomi Watts, poslužen je šampanjac i raskošna večera.

Beyoncé je kreirao nekoliko kostima za njenu svjetsku turneju "I am...", a Kim Kardashian "mokru" haljinu za modno događanje Met Gala 2019. koja je izgledala kao da je upravo izronila iz vode, podsjećajući javnost na Muglerovu sposobnost da stvori nezaboravne modne trenutke.

U tom je periodu iznova osmislio i samoga sebe. Mugler je, naime, imao nekoliko nezgoda koje su utjecale na njegov izgled. U sudaru njegova džipa bio mu je slomljen nos pa je tu nesreću iskoristio kako bi promijenio osobni opis. U intervjuu za časopis Interview dizajner se prisjetio kako je pitao kirurga može li učiniti neke izmjene na njegovi licu pa ispričao kako mu je u jagodice ugrađen dio kosti iz kuka.

image

Thierry 2018. godine u Berlinu, lica izobličenog od posljedica prometne nesreće, ali i brojnih estetskih zahvata

DEFRANCE/GOFF PHOTOS/PROFIMEDIA DEFRANCE/GOFF PHOTOS/PROFIMEDIA

"Na mom licu nema nikakve plastike ni silikona, kako neki govore. Izmijenio sam ga kako bi odgovaralo mom životu: na početku sam bio šarmantni i vitki baletan, a sada sam nabildana ‘životinja‘ grubog lica jer sam se u životu morao konstantno boriti", izjavio je Mugler koji se tada potpisivao kao Manfred, što mu je bilo drugo krsno ime, a prijateljima se hvalio kako mu je teretana postala drugi dom u kojem preoblikuje tijelo po uzoru na filmski lik Terminator. No, o privatnom životu je bio vrlo tajanstven premda nije skrivao da je homoseksualac. Nakon smrti se saznalo da je u vezi s Poljakom Krzysztofom Leonom Dziemaszkiewiczem.

Muglerov utjecaj na suvremenu modu je neizbrisiv. Njegov avangardni pristup, koji je kombinirao elemente znanstvene fantastike, prirode i arhitekture, otvorio je nove mogućnosti u modnom dizajnu. Mugler je pokazao da moda može biti više od odjeće - može biti umjetnost, performans i izraz identiteta. Njegova spremnost da izazove konvencije, bilo korištenjem netradicionalnih materijala, provokativnim siluetama ili uključivanjem raznolikih modela, postavila je temelje za mnoge suvremene trendove u modi. Danas dizajneri kao što su Iris van Herpen i Gareth Pugh nastavljaju istraživati granice mode na način koji podsjeća na Muglerov pionirski duh.

Linker
23. studeni 2024 02:33