To što je pandemija zaustavila društvena događanja za mnoge ne znači da su prestali trošiti na novu odjeću: umjesto stvarne, kupuju se virtualne kreacije za Instagram i videoigre.
Dok mnoge dizajnerske kuće zbrajaju gubitke prouzročene pandemijom koronavirusa, u svijetu digitalne mode nema krize. Lani su, prema podacima modne platforme Business of Fashion, brendovi koji kreiraju virtualnu odjeću, kao što su The Fabricant i Carlings, uprihodili dvostruko više nego godinu prije - oko 250 milijuna eura. A to je tek početak, jer se procjenjuje da potencijal tržišta digitalne mode iznosi 25 milijardi eura.
I premda kupnja odjeće u obliku digitalne mape, koja se aplicira na fotografiju osobe, prosječnim kupcima zvuči kao znanstvena fantastika, riječ je o izvjesnoj budućnosti. Društveni život u posljednjih se godinu dana gotovo u potpunosti preselio online, a u virtualnom svijetu nema potrebe za stvarnom odjećom.
U prilog ovoj grani modne industrije ide i ekološka komponenta. Umjesto trošenja prirodnih resursa za proizvodnju tona odjeće kako bi se zadovoljila potreba influencera i korisnika društvenih mreža da se u istoj kreaciji fotografiraju samo jednom - na čemu su izniknuli brendovi brze mode kao što je Fashion Nova - jednak se učinak, čak i bolji, postiže virtualnim kreacijama koje minimalno zagađuju okoliš.
Budućnost je u 3D odjeći
Virtualni čistunci, kako vlasnike digitalnih modnih kompanija naziva osnivač The Fabricanta Kerry Murphy, predviđaju da će za nekoliko godina svi modni brendovi imati 3D odjeću jer će kupci odvagnuti koliko im predmeta treba u stvarnosti, a koliko u virtualnom svijetu društvenih mreža. Pritom je digitalna odjeća jeftinija: dok fizičke tenisice marke Gucci stoje više od tisuću eura, nedavno lansiran virtualni model dostupan je po cijeni od dvanaest eura.
No, i u svijetu digitalne odjeće postoji haute couture: Fabricantova iridescentna haljina prodana je za 10 tisuća dolara Mary Ren, supruzi poslovnjaka Richarda Maa, vlasnika zaštitarske kompanije Quantstamp, koji tu virtualnu kreaciju smatra dobrim ulaganjem. I posve je u pravu, posebno u svjetlu pojave NFT-a, nezamjenjivog digitalnog tokena koji omogućuje kupnju i prodaju digitalnih predmeta s certifikatom autentičnosti.
Moda i videoigre
Prema istraživanju navedene modne platforme, 80 posto od 120 milijardi dolara potrošenih na videoigre otpada na takozvani “free to play” (besplatne) naslove kao što je Fortnite tvrtke Epic Games, a 59 posto iznosa koji se troši unutar igre odnosi se na kupnju kostima za likove. Njihov izbor je toliko velik da su klasificirani prema stilovima.
Čitajte i: Poruka mira za frajerice: Nakit s motivima masline atraktivan je i trajan ukras svakom stilu
Tako u trenutnoj hit-igri Cyberpunk 2077 igrači mogu birati između četiri odjevna stila - kič, neokič, nemilitarizam i normcore - a svaka grupa ima na desetke odjevnih predmeta i asesoara. No, ni u virtualnom svijetu nema pravice: cijena kostima je od desetak do nekoliko stotina eura pa je avatar one osobe koja ima više novca bolje odjeven - baš kao i u stvarnom svijetu.
Unutar igrice može se odigrati i Guccijev teniski turnir čiji sudionici kostime iz igre mogu kupiti i u stvarnoj varijanti. U suradnji s brendom The North Face, Gucci odnedavno kreira kostime za avatare u megapopularnoj igrici Pokemon Go. Švicarska kuća luksuznih satova Tissot ostvarila je pak suradnju s košarkaškom igricom NBA2K20 u kojoj virtualne zvijezde NBA lige imaju na zapešću virtualnu varijantu njihovih najpoznatijih modela.
Talijanska kuća Moschino osmislila je odjevne kombinacije za likove u igrici The Sims, a Nicolas Ghesquiere, kreativni direktor kuće Louis Vuitton, kreirao je kostime likova iz igrice League of Legends.
Hrvatski brend u trendu
Hrvatska dizajnerica Gala Vrbanić (27) pokazala je da je ispred vremena. Još prije dvije godine počela je raditi na razvoju platforme za digitalnu modu Tribute Brand, koja je zaživjela lanjskog travnja.
Njezin tim od desetak ljudi u kojem su Filip Vajda (25), direktor digitalne mode, Marina Jukić (31), zadužena za digitalno iskustvo, i programer Igor Lipovac (29), koji živi u Amsterdamu, trenutno dovršava modnu aplikaciju za iPhone.
‘Kolekcije virtualne odjeće nisu trenutačni hit, već smjer u kojem će se razvijati moda‘, kaže dizajnerica čiji brend ima više od 15 tisuća sljedbenika na Instagramu, a klijenti su joj i Nicola Formichetti, stilist pjevačice Lady Gage, te svjetski poznata glazbenica Nathy Peluso.
Cijene pojedinih komada su u rasponu od 39 do 699 dolara, a svi su modeli limitirani. Kad klijent kupi kreaciju, šalje Galinu timu svoju fotografiju na koju mu se aplicira kupljeni predmet. Kreacije imaju certifikat o autentičnosti, no kako taj takozvani token troši jako puno električne energije pa nije ekološki isplativ, u timu razvijaju prihvatljivije opcije digitalne potvrde.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....