Traperice 501 američke tvrtke Levi‘s nulti su model globalno popularnih hlača od denima koji ove godine slavi 150. rođendan
"Da sam barem ja izumio traperice", pojadao se jednom prilikom francuski dizajner Yves Saint Laurent, koji je u žensku garderobu uveo safari jaknu i smoking te prvi lansirao liniju cjenovno prihvatljive, takozvane konfekcijske odjeće. No, za razliku od njegova dizajna, traperice, kojih se godišnje proda 2,2 milijarde pari, jedini su odjevni predmet popularan doslovce u svakom kutku svijeta, a jednako ga rado nose pripadnici oba spola i svih društvenih skupina. Dapače, kad bi trebalo izabrati jedan odjevni predmet koji bi predstavio suvremeno čovječanstvo, to bi zacijelo bio par hlača od plavog denima.
A sve traperice kakve danas postoje na tržištu, bez obzira na kroj i nijansu, potekle su od modela američke tvrtke Levi Strauss & Co. nazvanog 501 (prema oznaci na bali trapera od kojeg je sašiven), čiji se 150. rođendan obilježava ove godine. Te 1873., naime, Levi Strauss, američki poduzetnik njemačkog podrijetla koji je istoimenu tvrtku osnovao dvadeset godina prije, i njegov partner Jacob Davis prijavili su svoj izum pri Američkom uredu za patente: hlače od čvrste plave tkanine osmišljene kao zaštitna radna odjeća, s džepovima sprijeda i straga učvršćenim bakrenim zakovicama te s pojasom s petljicama o koje se mogao zakvačiti alat.
U čast tog legendarnog i megapopularnog odjevnog komada tvrtka Levi‘s upustila se u proslavu koja će trajati cijelu godinu. Iza naziva "The Greatest Story Ever" kriju se tri kratka filma redatelja Martina De Thuraha i Meline Matsoukas, dobitnice nekoliko MTV-jevih nagrada za videospotove koje je režirala za Rihannu i Beyonce. Filmovi - maštovite reklamne kampanje, pričaju priču o povijesti traperica, globalnom utjecaju te budućnosti tog odjevnog predmeta. Kako se tijekom proizvodnje jednog para traperica potroši deset tisuća litara pitke vode, u tvrtki već dulje koriste napredne tehnološke procese koji reduciraju potrošnju vode, ali i upotrebu kemikalija. Za globalne ambasadorice angažirane su članice K-pop grupe New Jeans, a japanski modni dizajner i DJ Nigo je povodom rođendana osmislio model 501 od prugastog denima. Predstavljene su i suradnje s američkom surferskom markom Stussy te glumicom Barbie Ferreirom, youtuberica Emma Chamberlain savjetuje o odabiru najboljeg vintage modela, a manekenka Hailey Bieber reklamira najnovije izdanje 501...
A slavljeničke traperice, osmišljene kao zaštitna odjeća, brzo su se proširile među radnicima u tvorničkim halama i na farmama američkog Zapada koji su ih ispočetka doista i nosili na svoju odjeću. No, nakon Drugog svjetskog rata levisice polako ulaze u svakodnevnu garderobu. Doduše, prvo u radničku. Iz tih su redova ponikli likovi filmskih buntovnika protiv elite koje su utjelovili Marlon Brando u "Divljaku" iz 1953. i James Dean u "Buntovniku bez razloga" iz 1955. Oni nose - traperice, nasuprot fino dotjeranoj, elegantnoj gospodi u ispeglanim odijelima s kravatom. Pritom su te holivudske legende u spomenutim filmovima uspostavile norme suvremenog odijevanja: Brando je traperice nosio s motorističkom jaknom, a Dean s pamučnom bijelom majicom. Ženski standard u nošenju traperica uspostavila je pak glumica Marilyn Monroe, koja ih je u filmu "Neprilagođeni" iz 1961. nosila s bijelom košuljom muškog kroja. No, trebalo je još desetak godina da levisice postanu dio svakodnevne garderobe. Dogodilo se to 70-ih, u vrijeme hippie pokreta koji je popularizirao neformalnost i praktičnost u odijevanju. Otada su ih nosili ljudi raznih profila i zanimanja: britanska princeza Diana, osnivač Applea Steve Jobs, bivši američki predsjednik Barack Obama, rock glazbenik Bruce Springsteen... I, naravno, milijarde ljudi diljem svijeta koji žele biti cool.
Upravo je taj pojam ključan u njihovoj popularnosti, smatra šef Levisova dizajnerskog tima Paul O‘Neill. On je u intervjuu CBS Newsu rekao da uz jednostavan dizajn koji pristaje praktički svima levisice zbog svoje filmske povijesti imaju auru pustolovine i slobodnjačkog načina života kojem teži svaki suvremeni gradski šmokljan. Drugim riječima, frajer si ili frajerica ako imaš levisice. O‘Neill štoviše savjetuje kako imati savršeni par baš po mjeri: u levisicama se treba okupati ili istuširati. Tako mokre, oblikovat će se po tijelu te i nakon sušenja stajati kao salivene.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....