Modne suradnje danas su gotovo stvar svakodnevice, a njihovi produkti osmišljeni su da budu željeni. Okarakterizirani riječima "ekskluzivno" i "limitirano", oni su iznimno profitabilni oblici marketinga, te igraju važnu ulogu na tržištu.
Kolaboracije između luksuznih brendova najčešće donose nešto sasvim novo i neočekivano, dok modno partnerstvo high street brendova i glasovitih svjetskih dizajnera omogućuje široj populaciji luksuzni potpis po pristupačnoj cijeni, što je već u samom startu apsolutno fantastična ideja, koja iznova oduševljava brojne zaljubljenike u modu. U oba slučaja, udruženi kreativni umovi predstavljaju najnevjerojatnije kreacije koje se rasprodaju brzinom svjetlosti, a zatim kao teško dostupni vintage komadi postižu vrtoglavo visoke cijene te postaju neizbrisiv dio modne povijesti.
Tako su upravo prije nekoliko dana obožavatelji Victorije Beckham došli su na svoje. Naime, ostvarena je iznimno uspješna suradnja nekadašnje pop zvijezde, a sada dizajnerice i high street brenda Mango, kojom je ujedno okrunjena 40. godišnjica spomenutog španjolskog diva. O instantnom uspjehu govore veliki redovi ispred prodavaonica. Kolekcija nekadašnje Spajsice opisana je kao savršen spoj klasičnog britanskog luksuza, Viktorijinog besprijekornog stila i suvremenog Mangovog dizajna, te je gotovo rasprodana. Predstavljeno je 46 komada tipične VB estetike prigušenih boja i jednostavnih silueta, djelomično inspiriranih likom Jane Birkin iz filma "Bazen", a koji su dostupni po cijeni između 75 i 470 eura, dok će dio kolekcije - poput crne velike torbe - tek biti dostupne online.
"Odlučila sam surađivati s Mangom kako bih ‘razgovarala‘ sa širom publikom na način koji je relevantan za moj brend i zadržava moju estetiku i DNK“, rekla je Victoria.
Španjolska modna kuća Mango već ima niz uspješnih suradnji, doduše ponajviše s influencericama poput Jen Ceballos, Leandrom Medine, Sofijom Sanchez de Betak, Pernille Teisbaek i Camille Charriere, kao i s brendom SimonMiller s kojim je 2023. godine predstavljena capsule kolekcija za plažu. "Tražili smo dizajnere koji su usklađeni s DNK-om Manga, a SimonMiller ima istu estetiku", rekla je tada Justicia Ruano, kreativna direktorica Mangove ženske kolekcije.
No, vratimo se prvoj modno-umjetničkoj i najlegendarnijoj suradnji svih vremena - onoj između talijanske dizajnerice Else Schiaparelli i španjolskog nadrealističkog slikara Salvadora Dalíja. Oni su 1937. godine u Parizu osmislili nekoliko jedinstvenih komada koji su obilježili modu. Naime, njihova haljina s jastogom jedinstveno je djelo, a Schiaparelli ga je darovala Muzeju umjetnosti u Philadelphiji. Izrađena je od bijelog, svilenog organdija, a uz ilustrirane grančice peršina i slike golemog jastoga, sadrži i grimizni pojas. Legendarnu haljinu na predstavljanju je nosila Wallis Simpson, supruga Edwarda VIII, koji se zbog ljubavi prema njoj odrekao engleskog prijestolja. Također, zanimljivo je spomenuti, kako je Dalí želio dodati i majonezu na haljinu, ali je Schiaparelli to stopirala, što ga je navodno jako iznerviralo. Kreacija ima i snažno simboličko značenje, bijelo, kao čistoća, nasuprot crvenoj koja označava seksualnost. Produkti njihove suradnje, koja gotovo da je izbrisala granice između mode i umjetnosti, su između ostalog šešir u obliku cipele, te haljine "suze" i "kostur". Mašta Dalíjevih slika i crteža ostvarena je u fizičkom, trodimenzionalnom svijetu uz pomoć Schiaparellijevih kreacija. Ovaj ekscentrični dvojac definitivno je utabao put budućim suradnjama, premostivši jaz između mode i onog što se smatra nosivom umjetnošću.
Prva pak velika suradnja u novije vrijeme bila je kolaboracija Louisa Vuittona s američkim umjetnikom i modnim dizajnerom Stephenom Sprouseom 2001. godine, kada se umjetnik poigrao s kultnim imenom kojeg je pretvorio u atraktivan grafit. Jedan ugledni modni magazin je dizajn opisao kao "antisnobovski snobizam".
Da se čudesne stvari događaju kada se susretnu moda i umjetnost, svjedoči i jedna od komercijalno najuspješnijih suradnji, između brenda Louis Vuitton, pod kreativnim vodstvom Marca Jacobsa, i japanskog pop umjetnika Takashija Murakamija koji je 2003. godine, iznova osmislio klasike brenda. Tako su se kultne torbe, Speedy i Pochette, ukrašene višebojnim monogramom ili pak upotpunjene ilustracijama trešanja momentalno našle u kolekcijama Paris Hilton i Lindsay Lohan. Treba li uopće naglasiti kako te torbe i dan danas imaju veliku vrijednost? Murakamijeva živopisna paleta boja i crtana estetika, odnosno "Monogram Multicolor", baš kao i "Monogramouflage", odnosno kamuflažni print, nekoliko godina kasnije, monogramu kuće dao je novi život i ostao jedan od najistaknutijih modnih dizajna do danas.
Čini se kako kuća Louis Vuitton rado surađuje, pa je tako 2017. godine ušla u partnerstvo s brendom Supreme, a najpoznatiji komad iz te suradnje je crveno-bijela torba s monogramom LV i logom Supreme. Spomenuta kolaboracija bila je upravo ono što su entuzijasti ulične mode diljem svijeta s nestrpljenjem iščekivali - najveća i najrazvikanija suradnja između ulične i luksuzne mode, ikad. Naime, njihove kreacije i danas se preprodaju za tisuće eura, što ih čini jednim od najskupljih i najpoželjnijih rabljenih dizajnerskih dodataka na svijetu.
Jednu od najuspješnijih formula poslovanja pokrenuo je H&M 2004. godine kada je započeo sada već dugačak popis izvrsnih suradnji s luksuznim brendovima. Njegove već tradicionalne kolaboracije uključuju velike medijske najave i kampanje. Prvu suradnju ostvario je sa slavnim Karlom Lagerfeldom. I naravno uspjeh je bio momentalan, jer je širi krug ljudi mogao kupiti odjeću i dodatke svjetskog dizajnera po pristupačnim cijenama. "Imamo visoku razinu ambicija za našu suradnju i želimo zaustaviti svijet na trenutak. Uvijek je cilj našim kupcima pružiti nešto što ne mogu dobiti nigdje drugdje, na razini kvalitete i cijene koja je dostupna što većem broju ljudi. Naši klijenti stvarno vole ove suradnje i zato ih nastavljamo", rekla je tadašnja voditeljica dizajna za maloprodaju brenda, Ann-Sofie Johansson.
Pa ako je suradnja između H&M-a i Karla Lagerfelda bila prva, onda je ona između Balmaina i H&M-a bila najpoznatija, odnosno dobila je najviše pozornosti u medijima. Kolekciju su reklamirale Kendall Jenner, Gigi Hadid i Jourdan Dunn, a sadržavala je čak 109 komada, u formi haljina, jakni i modnih dodataka koje je dizajnirao Olivier Rousteing kreativni direktor Balmaina. Odjevni predmeti s perlama kakvi su se mogli vidjeti na Kardashiankama zaludili su fashionistice, baš kao i činjenica da je haljina s perlama po narudžbi iz Balmainove linije koštala oko 19 tisuća eura, dok su H&M verzije s istim potpisom bile oko 470 eura. Naravno, prodaju su obilježili ogromni redovi ispred H&M-ovih prodavaonica, kao i preprodajna vrijednost koju su neki komadi postigli na stranicama poput eBaya.
Doista, impresivan je popis gostujućih dizajnera koji su svojim kreacijama dali jednu sasvim novu vizuru H&M-u, a Jimmy Choo, Rabanne, Comme des Garçons, Maison Martin Margiela, Stella McCartney, Lanvin, Viktor & Rolf, Kenzo i Roberto Cavalli samo su neki od njih. Također ne možemo ne spomenuti Versace čija je prodaja srušila web stranicu H&M-a, dok su komadi iz kolekcije postigli astronomske cijene na sekundarnom tržištu. Naime, čak su se i vrećice za kupnju preprodavale za stotine eura. Posljednja dizajnerska suradnja ostvarena 18. travnja s korejskim kreatorom Rokom Hwangom daje suvremeni pečat klasičnim siluetama u inovativnim formama balonera s prorezima te primjerice haljinama s odvojivim porubom.
Vrlo su zanimljiva i modna partnerstva, kada snage udruže dva naizgled konkurentska brenda, kako bi iznova osmislili svoje prepoznatljive stilove, poput Marca Jacobsa za Fendi ili pak onaj između giganta Guccija i Balenciage. Ova pionirska suradnja 2021. godine isprva je smatrana lažnom viješću, da bi kasnije dospjela na sve naslovnice, ali i u modnu povijest. Spojivši estetiku oba brenda lansirali su ključne stilove svojih torbi, poput modela City. Tada su također Guccijeva odijela dobila oštra Balenciagina ramena, a klasične, prepoznatljive torbe svake kuće ikonske printove kolaboracijskog brenda.
Jedna od najčudnijih suradnji bila je pak ona između Balenciage i Crocsa 2022. godine, a koja je urodila još čudnijim izdanjem, prepoznatljivom Crocs klompom s visokom potpeticom.
Zamjena kreativnih direktora modnih kuća Fendi i Versace, odnosno Kima Jonesa i Donatelle Versace rezultirala je limitiranim kolekcijama, ali i kultnim spajanjem imena dva brenda pa je tako nastao Fendace! "Za mene će Fendace uvijek značiti samo ljubav" istaknula je tom prilikom Donatella Versace.
Jedna od upečatljivijih kolaboracija bila je i capsule kolekcija Zara x Barbie, lansirana istovremeno s popularnim filmom, a nadahnuta kostimima koje su u filmu nosili Margot Robbie i Ryan Gosling. Još jedna od istaknutijih suradnji poznatog high street brenda je i ona 2022. godine s dizajnerom Narcisom Rodriguezom u čijoj je kampanji glavnu rolu imala Natalia Vodianova.
Većina modnih suradnji traje kratko i dolazi u ograničenoj seriji, pa je taj dizajn zbog toga još poželjniji, a s vremenom se pretvara u vrhunske retro komade. Naizgled nespojivo postaje superuspješan spoj, što dokazuje da je u modi sve moguće, pa čak i ono najnevjerojatnije. I zato jedva čekamo vidjeti, ali i kupiti najnovije, genijalne "kolaboracijske kreacije".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....