Kupnja nošene odjeće sve je popularnija i u Hrvatskoj - jer se tako čuva okoliš, a klasični komadi mogu se nabaviti po povoljnim cijenama.
Tržište već nošene robe u Europi i SAD-u u posljednjih godinu dana bilježi rast od dvadeset posto pa mu vrijednost sada iznosi tridesetak milijardi dolara. Zanimanje kupaca za stvari “iz druge ruke” posljedica je svjesnosti o zagađenju okoliša koje uzrokuje masovna tekstilna proizvodnja.
Prema istraživanju, više od polovice generacije milenijaca redovito kupuje u second hand dućanima te se predviđa da će se vrijednost tržišta rabljene robe u sljedećih deset godina utrostručiti, dok se onom brze mode predviđa rast od samo 20 posto.
Stoga je kompanija Kering, koja u svom vlasništvu ima Gucci, Saint Laurent i Balenciagu, nedavno postala suvlasnik Vestiaire Collectivea, internetske platforme na kojoj se prodaje i kupuje rabljena odjeća i dodaci poznatih modnih kuća.
Nidžara Mustafić
Second hand trgovina Mango Sticky Rice, dućan od 15 kvadrata s vintage odjećom, nakitom i knjigama koji je prije dvije godine otvorila ekonomistica Nidžara Mustafić (39) ima nadimak “ormar sjećanja” - jer se većini izloženih stvari zna porijeklo. Nidžara, naime, stvari najčešće kupuje neposredno od vlasnika pa je upoznata s pričom koja stoji iza svakog predmeta.
Najviše se kod nje može naći odjevnih komada izrađenih na području bivše Jugoslavije od 1940. do 1990. godine, a klijentice su uglavnom žene od 20 do 40 godina, premda prodaje i mušku odjeću.
Najtraženiji predmeti su traper, nakit, kožne torbe, romantične haljine iz 70-ih, vuneni kaputi Varteks ili Mura.
- Cijene odjeće kreću se od 75 do 400 kuna, zamjene ne radimo, ali rado otkupimo predmete ako nam odgovaraju cijenom i stilom - kaže Nidžara kojoj se najteže “oprostiti” od kreacija zagrebačkih dizajnerica Keti Balogh i Žuži Jelinek, čiju je zelenu haljinu nazivala “draguljem dućana”, te srpske dizajnerice Mirjane Marić.
Mirna Škrgatić
Kantautorica Mirna Škrgatić (31) često poseže za komadima iz maminog i bakinog ormara, a posljednjih nekoliko godina obilazi i second hand dućane. Jednom u dva tjedna odlazi u Ulični ormar, La Robu, Mango Sticky Rice, a često i u Textile House gdje je nedavno kupila jaknu leopard uzorka za samo pet kuna.
Prije je, kaže, znala izlaziti iz dućana s nekoliko vreća odjeće jer joj je kad bi vidjela cijene odjednom sve trebalo. Ipak, brzo je shvatila da tako samo pretrpava ormar pa - koliko god bilo zabavno i primamljivo - sad kupuje samo ono što joj se baš jako svidi.
- Pritom pazim da je riječ o zbilja očuvanom komadu - kaže Mirna, koja se ne voli dugo zadržavati u dućanima, a vrlo brzo “snimi” nešto zanimljivo te najčešće kupi bez isprobavanja. A ako joj odabrani komadi budu preveliki, sama ih prekraja i sužava.
Barbara Repe
Stilistica i modna blogerica Barbara Repe (33) u second hand dućanima kupuje od tinejdžerske dobi, a još pamti svoj prvi odlazak u dućan Šlic 2003. godine. Više od pola garderobe joj je iz “druge ruke” - od kaputa, do bluza, haljina, hlača, a najviše ima balonera.
Kupuje u Textile Houseu, na Hreliću, a omiljena joj je lokacija Humana Nova gdje se kupuje po principu 40 kuna za kilogram odjeće. Tako je prije nekoliko mjeseci “ulovila” dva maksi vunena kaputa i dugu plavu haljinu od lamea u stilu 70-ih za samo 150 kuna.
Dvaput godišnje ondje i sama donira odjeću, na što nerijetko potiče i čitatelje svog modnog bloga “ar-ar” koji vodi već više od deset godina.
U kupnju ne ide planirano: nekada iz kupovine izađe s tri svilene bluze, suknje i haljine, a nekada praznih ruku. S obzirom na to da živi na dvije adrese, u Berlinu i Zagrebu, često posjećuje buvljake u njemačkoj prijestolnici. No, najdraža joj je shopping destinacija Istanbul, gdje je na svakom koraku jedan second hand dućan ili buvljak.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....