Kao i sve drugo u skandinavskim zemljama, tako i odjeća treba biti cool, ležerna i neopterećujuća. Način života jednog podneblja odredio je i modni izričaj planetarno najpopularnijih influencerica čiji su stil prihvatile žene diljem svijeta. Tajna njihove privlačnosti krije se u udobnosti koju ne žele žrtvovati.
Iako u Skandinaviji zima traje dulje od šest mjeseci, a dnevno svjetlo imaju tek nekoliko sati, Skandinavci su našli modus kako to prevladati. To "nešto" je društveni fenomen “hygge”, riječ koja se teško izgovara i u prijevodu gubi značenje. To je osjećaj mira, bezbrižnosti, sigurnosti i zašticenosti, potpuni predah od opterećenosti brigama, bez stresa...
Možemo zaključiti da se u mnogim jezicima "hygge" prevodi kao "udobnost" i upravo tu dolazimo do ključnog momenta jer je u Skandinaviji udobnost vezana i za odijevanje. Početak “skandinavske modne priče”, ako je uopće možemo nazvati modnom, definitivno počiva na praktičnosti.
Na početku smo konstatirali temelje skandinavske klime koja je većim dijelom godine hladna i jedino što je bilo važno je prilagodba odjeće izrazito niskim temperaturama gdje je akcent prvenstveno na slojevitosti i jednostavnosti. Zasigurno možemo zaključiti kako u protekla dva desetljeća nismo ni poznavali termin skandinavske mode.
Trenutak kad počinjemo govoriti o „skandinavskoj modi“ došao je s pojavom branda Ganni. Misao vodilja osnivača bila je svakako u skladu s hygge filozofijom odnosno kreiranje komada koje bi oni samo nosili i u kojima bi se osjećali udobno. Zato Ganni nikada nije slijedio trendove već ih je on sam postavljao.
U Kopenhagenu žene svakodnevno koriste bicikl kao prijevozno sredstvo i logično je da nikada nećemo vidjeti ženu na biciklu u cipelama s potpeticom. Ona će najčešće biti u tenisicama, a cipele će možda imati u košarici bicikla. Ako bismo samo s jednim outfitom trebali ilustrirati “Ganni djevojku” bila bi to nadaleko već poznata haljina s uzorkom i tenisice.
Kao i sve drugo u Kopenhagenu, tako i odjeća treba biti cool, ležerna i neopterećujuća. Tako nastaje “Scandy style 2.0” koji podrazumijeva odstupanje od strogog minimalizma po kojem su poznati. Ganni i skandinavska moda postaju planetarno popularni nakon što ih počinju nositi modne ikone poput Kendall Jenner, Gigi Hadid, Alexe Chung, Helene Christensen i naravno najpoznatija danska ikona stila Pernille Teisbaek.
Kao stilska suprotnost Ganniju, nastao je danski brand Rotate čije su osnivačice poznate danske influencerice Thora Valdimars i Jeanette Friis Madsen koje u kolekciju unose i svoj osobni stil. One transformiraju modnu scenu Kopenhagena komadima koji vuku inspiraciju iz kasnih 60-tih godina prošlog stoljeća kada je YSL odjenuo ženu u smoking i izazvao opću modnu lavinu. Sam brand ima snažnu poruku upravo u osnaživanju žene. Rotate kratka haljina sa predimenzioniranim ramenima predstavlja personifikaciju da žena ako to želi može nositi i mušku siluetu bez razmišljanja hoće li pokazati svoje noge ili ne. Ako bi sa samo tri ključne riječi opisali Rotate stil bile bi to: sexy, ekstravagantno i moderno!
Njihov stilski savjet glasi: ”Udobnost je samopouzdanje - osjećajte se udobno i puni samopuzdanja u onome što nosite!” U prijevodu, vi nosite odjeću i ne dopuštate da ona nosi vas!
Vrhunac popularnosti skandinavske mode događa se razvojem društvenih mreža, prvenstveno Instagrama kroz koji se profiliraju pionirke tog stila, vec spomenute influenserice Pernille Teisbaek koja je kraljica scandy stila, Thora Valdimars i Janka Polliani. Dankinju Pernille Teisbaek na Instagramu prati više od milijun ljudi, a sama svoj stil opisuje kao klasičan i razigran, te svakoj modnoj kombinaciji voli dodati accessories, a samim tim i dozu osobnosti i humora. Njen savjet za definiciju “osobnog stila” je prvenstveno pronalaženje osobne zone udobnosti. To ćemo postići ako se usredotočimo na sebe i ne damo se zbuniti onime što vidimo na drugim ljudima i što nam se čini cool. Stil drugih koristimo isključivo kao inspiraciju i koristimo ga djelomično u svom osobnom izričaju. Estetika i slaganje boja oduvijek su joj bili iznimno važni i zato voli neutralne boje. To je kod nje vidljivo, ne samo u modi, vec je i čitav interijer Pernilline kuće određen ovim nijansama. Pernille doista nudi i kompletan scandy lifestyle. Unatoč tome što je jedno od najutjecajnijih lica, Pernille se ne smatra ikonom i tvrdi da ne vjeruje u trendove. Ona savjetuje posezanje za klasikom, te recikliranjem onog sto već imate u ormaru umjesto povođenja za trendovima koji se neprestani mijenjaju.
Poželjno je naravno u skladu s tim ulaganje u kvalitetne komade koji se mogu dugo nositi. Odlično odijelo ona nosi kao total look za ured ili večernji izlazak, a sako od odijela moze nositi i odvojeno s trapericama. Drugi ključni komad je uvijek muški kaput koji pristaje uz svaku kombinaciju.
Thora Valdimars je tipična influencerica s daškom stila boja iz 90-tih godina prošlog stoljeća. Nemoguće je njen stil ne prepoznati u sobi prepunoj ljudi, na ulici među mnoštvom različitih stilova, pa naravno i na Instagramu. Valdimars uvijek nosi statement komade, bilo da su to srebrne hlače, zlatne štikle ili predimenzionirani skulpturalni blazer s potpisom Muglera. Ona miješa stilove i boje kao profesionalac. Nije neobično na njoj vidjeti polo majicu smeđe boje uvučenu u pink satenske hlače ili bazičan bijeli tank top naglašen hlačama odvažnog uzorka. Iako možda izgleda komplicirano njezin look nije teško kopirati. Izaberite samo jedan do dva statement komada i oko njih gradite outfit. Jedino pravilo koje trebati uvijek poštivati je da se u tome jako zabavljate. Ona se odijeva kako bi uživala u životu i vjeruje da sve žene trebaju tako razmisljati. Valdimars će vas uspjeti uvjeriti da nemate nikakvo opravdanje da bi gubili dan na dosadnu odjeću.
Janka Polliani po struci je novinarka, radila je kao tv voditeljica, ali i modna urednica. Ona je dio grupe koju često nazivaju “lude bogate norveške influencerice”. Njen stil je šareni skup pozitive koju širi putem društvenih mreža, ali prenosi i skandinavsku estetiku zbog koje volimo trendseterice tog podneblja. Kod nje dolazi do izražaja ultimativni color blocking kojemu je ravna malo koja svjetska influencerica. Ovo je izrazito važno za spomenuti u kontekstu slobode i feminizma jer Janka se ne obazire na ništa i to je ono što je opet u skladu sa skandinavskim opuštenim načinom života.
Instagram je njezin osobni dnevnik s kojim se nada da će inspirirati žene da budu više svoje i da ne žele biti nitko drugi. Na taj način želi potaknuti i žene “realnih“ proporcija za koje misli da nisu ravnopravno prezentirane u modnoj industriji. Drži se toga da ništa nije savršeno i smatra da je danas mladim ženama teško vidjeti slike koje su uređene i photošopirane i zato ona svoje fotografije ne uređuje i pokazuje sebe kakva je uistinu. Nada se da će u tom smislu ipak napraviti barem malu razliku. Samim tim što obožava manekenku Adwoa Aboah i što joj je ona inspiracija, pokazuje koliko su joj važna ženska prava. Polliani je mišljenja da street style trenutno dopire do puno više žena nego ikad, ali da još nije dovoljno inkluzivan. Ona budućnost mode vidi u tome da trend gubi na važnosti, a da njegovo mjesto zauzme osobni stil.
Utjecaj ovog zemljopisnog područja te njihove životne filozofije na modne trendove, posljednjih godina jača. Ne čudi jer su žene diljem svijeta prihvatile porule osnaživanja, ravnopravnosti i stavile svoje osobne preferencije i autentičan stil ispred modnih diktata poznatih brandova. Utjeca street style mode sve je jači pa tako tenisice već nekoliko godina možemo vidjeti u kolekcijama na modnim pistama. Hrabro i opušteni jer zašto ne?!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....