ROMAN AVDAGIC
Velikanke.hr

Ida Prester: ‘Učim sinove da poštuju svoje prijateljice, da se ne boje snažnih žena‘

U sklopu kampanje za ravnopravnost Trgni se za ravnopravnost je na lijevom dijelu trga postavljena simbolična ploča s nazivom ‘TRG HRVATSKIH VELIKANKI i onih koje će to tek postati‘.

U sklopu kampanje za ravnopravnost Trgni se za ravnopravnost je na lijevom dijelu trga postavljena simbolična ploča s nazivom ‘TRG HRVATSKIH VELIKANKI i onih koje će to tek postati‘.

I kada želimo epitetima popraviti dojam, brojke su uvijek neumoljive i otkrivaju pravu istinu. Tako je naša hrvatska realnost ovakva: žene čine 51,7 posto stanovništva, a broj ulica, trgova i parkova koji se zovu po ženama je tu negdje oko dva posto. Četiri od sedam najvećih gradova ima manje od dva posto ulica nazvanih po ženama, dok čak 11 gradova nema niti jednu ulicu nazvanu po ženi. Inicijativa Trgni se za ravnopravnost lansirana je 11. studenog u 11 sati na Trgu hrvatskih velikana u Zagrebu, a ideja je osvijestiti ovu očitu brojčanu neravnopravnost žena kroz simboličnu gestu promjene imena trga i to na način da se postojeći trg zrcalno podijeli te tako da u glavnom gradu Hrvatske uz Trg hrvatskih velikana dobijemo i Trg hrvatskih velikanki i onih koje će to tek postati.

Inicijativa poziva građane da na internetskoj stranici velikanke.hr potpišu peticiju za službeno preimenovanje dijela Trga hrvatskih velikana.

image

Ida Prester zaštitno je lice kampanje

DAMJAN TADIC CROPIX

Zaštitna lica kampanje su Ida Prester i niz djevojčica koje su u svom životu postigle zavidne rezultate iz različitih sfera.

"Okupili smo se danas ovdje da pošaljemo poruku svim djevojčicama u Hrvatskoj - da su vidljive, važne, i bitne i da je njihov rad prepoznat i podjednako važan kao rad svih njihovih muških kolega i njihovih prijatelja iz razreda", rekla je u govoru Ida.

Glazbenica i voditeljica otkrila nam je da je kao djevojčica u osnovnoj i srednjoj školi željela biti političarka, često je držala govore, zato joj je možda i ovaj zadatak legao prirodno. Kada se trebala prisjetiti koje su žene njoj predstavljale uzore i bile joj velikanke, iskreno je rekla da mora dobro razmisliti. Ni tada, ni sada, žene se nije ‘guralo‘ kao neke uzore, rekla je.

"Kako sam se htjela baviti politikom, dosta sam gledala žene političarke, koje su mi bile jako inspirativne. Ali mislim da je bitnije isticati buduće velikanke, kao ove djevojčice koje su danas s nama", kazala je Ida.

image

Na Trgu hrvatskih velikana pokrenuta je kampanja

DAMJAN TADIC CROPIX

Statistika koja pokazuje da je u Hrvatskoj manje od dva posto ulica nazvano po ženama, ne može biti slučajna.

"To mora biti refleksija stanja koje nije zdravo. Ako smo ravnopravni nemoguće da smo toliko malo stvari napravile kao žene. Jednostavno nešto te ne štima u toj računici", kazala je Ida.

Iako je inicijalno ona bila zaštitno lice kampanje Trgni se za ravnopravnost, cijela je kampanja usmjerena na nove generacije - zato su glavnu ulogu imale djevojčice koje su već ostvarile odlične rezultate od sporta, znanosti ili umjetnosti.

image

Inicijativa TRGni se za RAVNOPRAVNOST

DAMJAN TADIC CROPIX

"Mi moramo taj fokus prebaciti na nove generacije, to je poruka za njih. Ne za mene, ja ću se već sama za sebe izboriti. Za njih je to šokantan podatak i zbog kojeg one smatraju da ni ne mogu, ni nemaju šanse napraviti nešto važno, samo zato što su žene. Mislim da je ovo mali kotačić, malo sjeme iz kojeg će niknuti stvarno veća promjena", objašnjava Prester.

Kao majka dvojice sinova isti način razmišljanja nastoji ugraditi njima. Kako nam je rekla, bila je začuđena što je dobila sinove, jer se pripremala da će dobiti kćer kojoj će prenijeti kako se nositi s izazovima, pripremala se da će je hrabriti, osnaživati... "Sinovi su mi došli kao totalno iznenađenje, neka druga psihologija, imaju neke druge izazove s kojima nisam bila upoznata", kroz šalu je progovorila Ida o ozbiljnoj temi.

image

Uspješne djevojčice koje čine kampanju

DAMJAN TADIC CROPIX

"Valjda je baš majka priroda ili kozmička pravda meni dala taj izazov, jer mi moramo promijeniti muškarce. Ne samo curicama uliti samopouzdanje, moramo raditi na našim dečkima da se ne boje žena, da se ne osjećaju ugroženo. To je prva stvar koju ih ja želim naučiti. Znači da nema onog agresivnog odvajanja koje kreće već od vrtića - muške i ženske igračke, muške i ženske boje. Tu je po meni već klica neravnopravnosti koja se kasnije ispoljava. Učim sinove da poštuju svoje prijateljice, da ih zovu na rođendane, da ih zanimaju, da smo mi svi zajedno isprepleteni svijet koji sinergijski čine cjelinu, kao i ovaj trg, i da se ne boje jakih žena. To ako im žena jednog dana bude direktorica, bude glavna i bolja od njih, da se ne osjećaju ugroženo nego da je gledaju kao sebi ravnu. Jako je važno da mi to dečkima usadimo", ispričala je Ida Prester.

Dodala je da svojim ponašanjem želi sinovima od početka usaditi takvo razmišljanje, da na nju gledaju kao na jaku ženu koja se uspješno nosi sa svim životnim izazovima, a nada se da će oni to kasnije kroz život prihvatiti kao standard.

image

Višnja Ljubičić, Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova

DAMJAN TADIC CROPIX

Inicijativu podupiru Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI), udruga B.a.B.e i Ženska soba, te Predstavništvo Europske komisije i Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj, kao i Ured pravobraniteljice za ravnopravnost spolova.

Više informacija o kampanji možete potražiti na velikanke.hr, na Facebook stranici, kao i na Instagramu.

Linker
04. studeni 2024 08:18