Slučaj jedne od najpoznatijih Talijanki dobio je nastavak nakon što je tužiteljstvo završilo službenu istragu protiv nje.
U svijetu društvenih mreža rijetki su oni koji su ostvarili toliku razinu slave i utjecaja kao Talijanka Chiara Ferragni (37), nekad nepoznata djevojka iz susjedstva, a danas influencerica s desecima milijuna pratitelja, vlasnica tri tvrtke i modna ikona. Međutim, prije nekoliko mjeseci njezina je blistava karijera kojoj su se svi divili, ostala u sjeni nemilih događaja, zbog kojih je postala predmet pravne i etičke kontroverze, kakvu svijet influencera ne pamti. Priča je sada dobila epilog jer su milanski tužitelji zaključili istragu protiv nje, optužujući je za kazneno djelo teške prijevare i zatražit će suđenje, izvijestila je vodeća talijanska novinska agencija ANSA. Ova vijest šokirala je mnoge njezine obožavatelje te pokrenula val rasprava o etici marketinga na društvenim mrežama.
No vratimo se prvo unatrag. U središtu istrage nalazili su se slučajevi navodno lažnog oglašavanja povezanog s prodajom proizvoda po znatno uvećanim cijenama (9 eura po komadu, dok je tržišna cijena usporedivih proizvoda iznosila svega 3,7 eura), a sve u sklopu humanitarne akcije prikupljanja sredstava za liječenje zloćudnih bolesti kostiju u specijalnoj bolnici Regina Margherita u Torinu. Konkretno, radilo se o prodaji Balocco "Pink Christmas" panettone kolača i uskrsnih jaja Dolci Preziosi, koje su se odvijale između 2021. i 2022. godine. Tužiteljstvo tvrdi da su ove marketinške kampanje bile osmišljene s namjerom da zavedu potrošače, stvarajući lažnu vezu između kupnje oglašavanih proizvoda i dobrotvornih akcija.
Dobit koju je Ferragni ostvarila ovim kampanjama iznosila je nešto više od 2,2 milijuna eura, no ona nije jedina osoba uključena u skandal. Uz nju, pod istragom su bili i njezin bivši bliski suradnik Fabio Damato, Alessandra Balocco, vlasnica tvrtke koja proizvodi panettone, te Franco Cannillo iz tvrtke Dolci Preziosi. Chiara i s njom povezane kompanije su zbog svega već morali platiti novčanu kaznu. Točnije u državni proračun uplatili su svu protupravno stečenu zaradu, no državnom odvjetništvu to očito nije bila zadovoljavajuća "kazna".
Odvjetnici slavne Talijanke brzo su reagirali na zaključak istrage, tvrdeći da slučaj nema kaznenu relevantnost i da su sporna pitanja već riješena pred Agcomom, talijanskim regulatornim tijelom za komunikacije. Izjavili su da njihova klijentica ima povjerenja u rad pravosuđa i kako vjeruje da će njezina nevinost biti dokazana u najkraćem mogućem roku, što sugerira da će vjerojatno osporavati optužbe i pokušati dokazati da nije bilo namjere prijevare.
Ovaj slučaj podigao je brojna pitanja o transparentnosti i etici u svijetu oglašavanja influencera. Mnogi se pitaju koliko su česte ovakve prakse i kako ih regulirati bez narušavanja kreativnosti i poduzetničkog duha koji su obilježili ovu industriju tijekom posljednjih nekoliko godina. Uz to bi mogao potaknuti strože regulacije i veću kontrolu nad marketinškim kampanjama influencera, posebno kada su u pitanju dobrotvorne inicijative.
Bez obzira na ishod sudskog postupka, ovaj slučaj već je ostavio značajan trag na Chiarinoj karijeri, imidž koji je godinama pažljivo gradila, ozbiljno je narušen, a u međuvremenu se razvela i od supruga, glazbenika Fedeza (34). Mnogi brendovi s kojima je surađivala preispituju svoje veze s njom, a neki su već prekinuli suradnju. Što se tiče reakcija javnosti, one su podijeljene. Dok neki obožavatelji i dalje stoje uz Ferragni, tvrdeći da je žrtva pretjerano revnog tužiteljstva, drugi pak izražavaju razočaranje i osjećaju se izdanima.
Ono što je sigurno je da bi ovaj slučaj mogao označiti prekretnicu u industriji marketinga na društvenim mrežama i očekuje se da će brendovi postati oprezniji u svojim suradnjama s influencerima, zahtijevajući veću transparentnost i detaljnije ugovore. Oprezniji bi mogli postati i sami influenceri posebno kada je riječ o dobrotvornim inicijativama, dok bi zakonodavci mogli početi preispitivati postojeće propise o digitalnom oglašavanju i marketingu pa je lako moguće da ćemo u budućnosti vidjeti strože zakone i veće kazne za prevare.
Za potrošače, ovaj slučaj služi pak kao podsjetnik na važnost kritičkog razmišljanja pri interakciji sa sadržajem influencera. Važno je biti svjestan da iza naizgled spontanih preporuka često stoje pažljivo osmišljene marketinške strategije. Postoji mogućnost da će određeni broj ljudi odustati od sudjelovanja u humanitarnim inicijativama koje promoviraju influenceri, što bi moglo imati negativan utjecaj na legitimne dobrotvorne organizacije koje se oslanjaju na ovakve suradnje za prikupljanje sredstava.
Dok čekamo daljnji razvoj događaja, jedno je sigurno - svijet oglašavanja influencera više neće biti isti. Ovaj slučaj služi kao podsjetnik da s velikom moći dolazi i velika doza odgovornosti, te da u digitalnom dobu, gdje se informacije šire brzinom svjetlosti, transparentnost i integritet moraju biti na prvom mjestu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....