Zbirka eseja ‘Moje tijelo‘ svojevrsni je obračun američke glumice i manekenke sa samom sobom: njen izgled joj je kamen smutnje pa s jedne strane uživa u pogledima koje privlači, no evocira joj i brojne seksualne traume koje je otrpjela na putu do slave.
Manekenka i glumica Emily Ratajkowski postala je slavna kad je praktički gola, bez krpice na prelijepom tijelu osim tanga u boji kože, zaplesala u provokativnom spotu za stvar “Blurred Lines” Robina Thickea. Čak i 2013. kad je snimljen, spot u kojem tri potpuno odjevena muškarca nagovaraju jedva odjevene ljepotice na seks bez pristanka izazvao je prilične kontroverzije u javnosti, a danas ta vrsta muškog šovinizma s prizvukom silovanja nikad ne bi prošla. No, za Emily koja je, kako sama kaže, ulogu dobila zahvaljujući “veličini košarica grudnjaka, što je u ovoj industriji rijetka i vrijedna kvaliteta”, spot je bio prilika da se izloži pogledima i obavio je zadaću: poslužio joj je kao odskočna daska za izvanserijsku karijeru modela i glumice.
Emily Ratajkowski nosi revije za imena kao što su Versace i Savage X Fenty, snima modne editorijale, posebno za donje rublje i kupaće kostime, istaknula se na filmu u ulogama poput one u trileru “Nestala” s Benom Affleckom. Uz to je sklopila ugovore za reklamne kampanje s velikim tvrtkama poput L’Oreala i, možda najvažnije od svega, pokrenula je vlastiti biznis. Riječ je o uspješnoj ženskoj modnoj liniji Inamorata, čije proizvode objavljuje na Instagramu, a njezinih 28 milijuna pratitelja razgrabi ih u roku od 24 sata. Tu očito vrlo sposobnu mladu ženu časopis Forbes lani je uvrstio na popis 30 najboljih poduzetnica i influencerica ispod 30 godina, a procjenjuje se da je dosad uprihodila oko osam milijuna dolara. K tome je već gotovo tri godine u sretnom braku s glumcem i producentom Sebastianom BearMcClardom, a u ožujku ove godine rodila je sinčića kojem su dali ime Sylvester Apollo Bear. No, ni uspješna karijera ni novac ni majčinstvo očito nisu dovoljni da zatome njezine unutarnje konflikte. Svjesna da je do slave stigla preko muških pogleda kojima se izlagala, katkad protiv svoje volje, ali često i po vlastitoj odluci, Emily se našla u kompliciranoj poziciji gdje se mora suočiti s činjenicom da je njezina karijera rezultat upravo onog protiv čega se kao uvjerena feministica bori: pretvaranja tijela u robu.
Emily se već i ranije suprotstavljala uvriježenim stereotipima o praznoglavim modelima; kad je novinar u časopisu Marie-Claire prije nekoliko godina ispisao hvalospjeve njezinim grudima, a onda se iščuđavao što je pročitala zahtjevni roman “2666” čileanskog pisca Roberta Bolana, Emily je na Twitteru objavila: “Zbilja se nadam kako je ovo posljednji iz serije komentara - gle, ima sise, a zna čitati!”
Sad se Ratajkowsky uhvatila ukoštac s vlastitim unutarnjim prijeporima i objavila zbirku eseja pod znakovitim naslovom “Moje tijelo”. Jer njezino je tijelo na neki način omogućilo Emily da se probije, ali predstavlja joj i kamen smutnje: dok ga drugi eksploatiraju kao unosnu robu, eksploatira ga i ona sama da bi na njemu zarađivala, a čak i dok pamti seksualne traume iz tinejdžerskih dana, i dalje uživa u pogledima koje privlači. “Bolje biti dekoracija nego nevidljiva, je li tako?” tvrdi Emily u svojoj knjizi koju je, kako je objasnila, napisala da bi otkrila u što zapravo vjeruje.
“Moj položaj doveo me vrlo blizu bogatstvu i moći i omogućio mi određenu autonomiju, ali nije me istinski osnažio kao ženu”, iskreno piše Emily, koja napominje da su je na pogled u vlastitu nutrinu potaknula dva važna događaja: majka joj se razboljela od amiloidoze, rijetke neizlječive bolesti, a Emily je sama postala majkom, što je, kako je rekla, iskustvo koje ju je preobrazilo. U eseju pod naslovom “Blurred Lines”, prema Thickeovoj pjesmi, Emily priča kako je kao 21-godišnja manekenka pristala snimiti golicavi spot u kojem se morala skinuti jer je to shvatila kao priliku da skupi hrabrost, prihvati svoju seksualnost pred kamerom i upotrijebi je u svoju korist. Prije toga se već skinula do kraja za naslovnicu časopisa Treats, oponašatelja Playboya, još 2012. Spot je bio korak dalje. “Skini se do gola tako da te nitko drugi ne može skinuti; ne skrivaj ništa, tako da nitko ne može upotrijebiti tvoje tajne da te povrijedi”, tako je zabilježila svoje misli. Snimanje i gotovi proizvod isprva je doživjela kao pozitivno iskustvo, tim više što je spot, koji je od objavljivanja na YouTubeu pregledalo više od 780 milijuna gledatelja, doista proslavio.
“Nisam se samo proslavila; proslavila sam se seksepilom, što mi je na više načina godilo”, piše Emily, ali onda zapanjujuće otkriva da je na setu doživjela ozbiljne neugodnosti kad joj je pjevač prišao s leđa i zgrabio joj obje dojke rukama. Redateljica je htjela prekinuti snimanje, ali Emily je dala znak da mogu nastaviti. “Očajnički sam željela umanjiti težinu situacije. Dignula sam glavu i slegnula ramenima, izbjegavajući bilo koga pogledati u oči, dok mi je poniženje kolalo tijelom. Nisam reagirala, svakako ne onako kako sam trebala”, piše Emily. Doista, zašto nije reagirala u tako ponižavajućoj situaciji koju sad doživljava kao napastovanje? Bila je naivna, kaže danas.
- Svejedno je nosimo li burku ili bikini, mi smo zarobljeni unutar granica cis-hetero, patrijarhalnog, kapitalističkog svijeta - izjavila je nedavno za New York Times.
Na stranu ideologija, Emily priznaje da postoji i praktičniji razlog što se nije pobunila na licu mjesta pa je iskreno izjavila: - Tad sam bila nepoznata manekenka i da sam prosvjedovala ili se požalila, ne bih bila tu gdje sam sad, ne bih bila slavna. O slavi je Emily sanjala valjda od djetinjstva. Jedinica Kathleen Balgley, bivše profesorice engleskog, i umjetnika i profesora Johna Ratajkowskoga rođena je 1991. u Londonu, ali odrasla je u gradiću Encinitasu pokraj San Diega na obali Kalifornije. Pomalo ekscentrična obitelj živjela je u kući koju je otac sam sagradio, a Emily su u djetinjstvu budili zvukovi roditelja dok vode ljubav ili, češće, njihove burne svađe. Ljepilo koje je držalo brak da se ne raspadne bila je upravo Emily, koja je toga bila itekako svjesna. “Roditelji su se prije braka nekoliko puta razilazili i ponovno sastajali, a vjenčali su se tek kad sam ja bila na putu”, objašnjava Emily. Za Kathleen, koju su uspoređivali s Elizabeth Taylor i Vivien Leigh, ljepota je bila u prvom planu i često je spominjala kako je u mladosti bila neodoljiva pa je Emily rano shvatila kako je roditeljima važno da im i kći bude lijepa.
“Hoću biti najljepša na svijetu, molila sam u sebi bez prestanka. Jer ljepota mi je omogućavala da budem posebna. A kad sam bila posebna, osjećala sam da me roditelji najviše vole”, piše Emily.
I molitve su joj uslišane. Već s 12 godina počela je primjećivati kako je muškarci gledaju, tim više što ju je na to ponosno upozoravala majka. “Gle kako te onaj guta očima”, govorila joj je. Kao model je počela raditi sa samo 14 godina, a roditelji su bili na to ponosni; štoviše, otac je u učionici držao njezinu profesionalnu fotografiju s mjerama i podacima, a majka je provokativnu sliku kćeri u bikiniju stavila na komodu pokraj ulaza u kuću da je svi vide. Poslije su u jednom časopisu njezino djetinjstvo opisali kao “žalosno” i “seksualizirano”, što je Emily ogorčilo, ali sigurno je da je njezin odnos s roditeljima bio kompliciran, kao i odnos prema vlastitom tijelu. U knjizi Emily otkriva kako ju je s nepunih 15 godina silovao njezin tadašnji dečko - “Tko me je naučio da ne smijem vrištati?” - i kako je tek nakon što je on umro od droge uspjela u sebi prošaptati “Owen, ne”. Silovanje je tek početak zlostavljanja kojem je bila izložena kroz karijeru pa tako u knjizi Emily opisuje kako su je agenti vodili na zabave gdje se od nje očekivalo da se ponaša kao prostitutka i na probna snimanja gdje se od nje očekivalo da se skida do gola pred klijentima.
Jedno se takvo snimanje u kući u planinama Catskills pretvorilo u mučno iskustvo: fotograf Jonathan Leder snimio je seriju fotografija u donjem rublju, a zatim zatražio od tad 20-godišnje Emily da se skine pa je slikao golu. Pritom ju je nutkao vinom, a onda nasrnuo na nju. Kako nije imala kuda, Emily je prespavala kod njega, a ujutro s užasom shvatila da on objavljuje njezine slike na Instagramu.
Leder je poslije objavio knjigu fotografija koja se smjesta prodala, pa objavio novo izdanje, što je Emily mogla samo bespomoćno gledati. “Naučila sam da moja slika, moj odraz, ne pripada meni”, napisala je Emily u eseju pod naslovom “Kupiti samu sebe” koji je lani objavljen u časopisu The Cut, a sad je uvršten u knjigu. Leder je reagirao na esej.
- To je cura koja je bila gola golcata na naslovnici Treatsa i skakala je gola u onom videospotu Robina Thickea. Zar netko zbilja vjeruje da je ona žrtva? - ljutito je izjavio fotograf.
Ali Emily ne želi biti žrtva; naprotiv, želi zadržati pravo na sebe u svojim rukama. Knjiga koju je napisala svojevrsni je pokušaj da raščisti stvari sama sa sobom, što nije uvijek lako, jer u mnogim situacijama doista pleše po rubu. U eseju “Transakcije” opisuje kako je dobila 25 tisuća dolara da se pojavi na Super Bowlu s kontroverznim malajskim financijašem Jho Lowom i kako ju je sumnjivi postariji promotor pozvao da mu bude pratnja na festivalu Coachella, a on plaća sve troškove. “Bilo mi je to preuzbudljivo da bih odbila”, iskreno piše Emily. Koliko god tvrdila da ne pridaje veliku važnost figuri - u jednom je intervjuu izjavila da nikad ne drži dijetu i da umjesto u teretanu ide na duge šetnje s prijateljicama ili u planine - Emily u knjizi priznaje kako su je agenti prisiljavali da smršavi (poslovi su uslijedili kad je izgubila pet kg zbog crijevne viroze) i ponižavali je.
- Ovako izgleda cura za koju znaš da se je..! - uzviknuo je jedan, gledajući njezinu sliku u bikiniju. A opet, na pitanje misli li se i dalje baviti mane - kenskim poslom, Emily je kategorički odgovorila da neće prestati, unatoč svemu, jer je zarada jednostavno previše privlačna. Manipulirana ili manipulatorica, eksploatirana ili eksploatatorica? U knjizi Emily opisuje kako je s mužem sjedila na plaži na Maldivima i, dok su gledali bogataše oko sebe, on joj je, samo napola u šali, rekao da je ona pravi kapitalist.
- Nastojim uspjeti u kapitalističkom sustavu, ali to ne znači da mi se igra sviđa - odgovorila mu je Emily, a onda pogledala na Instagram gdje je objavila novi kupaći kostim iz svoje linije i ponosno priopćila mužu:
- Pola milijuna lajkova za manje od sat vremena!
Kupiti samu sebe
Emily se zapanjila kad je vidjela da je umjetnik Richard Prince preuzeo njezinu fotografiju s Instagrama, uvećao je i izložio u galeriji Gagosian u New Yorku na izložbi portreta a da je nije pitao za dopuštenje. Emily mu je sad uzvratila tako što se slikala stojeći prekriženih ruku pred tim portretom pa prodala sliku kao NFT, odnosno nezamjenjivi token, na aukciji u Christie’su za 175 tisuća dolara. ‘Želim time simbolično postaviti presedan za žene i vlasništvo u digitalnom svijetu, kako bi se omogućilo ženama da budu u posjedu svoje slike i da dobivaju doličnu naknadu za uporabu i distribuciju te slike’, objavila je Emily na Twitteru.
Sudbina muze
U eseju ‘Muškarci kao ti’ Emily Ratajkowski piše o mladoj Audrey Munson, tinejdžerici koju katkad nazivaju i ‘prvim američkim supermodelom’ jer je pozirala mnogim velikim kiparima 20. stoljeća i njezin je lik prepoznatljiv u skulpturama na trgovima i u parkovima brojnih američkih gradova. No, to Audrey nije donijelo sreću: 1922. u dobi od 28 godina pokušala se ubiti, a zatim ostatak života provela u psihijatrijskoj ustanovi. ‘To je valjda ciklus života muze. Otkriju te, učine te besmrtnom u umjetničkim djelima za što ti nikad ne plate, a onda umreš zaboravljena’, gorko piše Emily.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....