Originalni filmski hit koji je Toma Cruisea lansirao u holivudske legende temelji se na priči o stvarnoj instruktorici letenja.
TOP GUN U BROJKAMA
Film redatelja Tonyja Scotta svoju je svjetsku premijeru doživio 12. svibnja 1986. u New Yorku. Snimljen je s budžetom od 15 milijuna dolara, a samo u kinodistribuciji zaradio je 34 puta više. U današnjoj protuvrijednosti bi ta cifra iznosila 950 milijuna USD. Film traje 110 minuta, a glavne uloge su odigrali Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edward i Tom Skerritt.
ORIGINALNA PRIČA
Filmska priča temelji se na romanu Top Guns, čiji je autor Ehud Yonay potpisan kao koscenarist. Glavni filmski ženski lik, vojne instruktorice Charlotte 'Charlie' Blackwood temelji se na stvarnoj osobi Christini Fox, koja se tim poslom bavila u postaji Američkog ratnog zrakoplovstva Marine Corps Air Station Miramar. U mandatu predsjednika Baracka Obame i njegove administracije u Bijeloj kući 66-godišnja Christine Fox kratko je bila zamjenica ministra obrane, a nakon toga se zaposlila kao pomoćnica direktora u labortoriju za primjenjenu fizku Sveučilišta Johns Hopkins.
ROMANSA I OSOBNA DRAMA
Glavni lik je vojni pilot Pete Maverick Mitchell koji je sa svojim kolegom i najboljim prijateljem Nickom Gooseom Bradshawom raspoređen na nosač zrakoplova USS Enterprise. Ondje proživljava osobnu dramu zbog smrti svog prijatelja za što je oslobođen krivnje i romantičnu ljubavnu priču sa svojom pet godina starijom instruktoricom.
MINUTA PLAĆENA ZLATOM
Sat leta lovcima F-14 kojima su dakako upravljali vojni piloti, filmska ekipa je plaćala 7800 američkih dolara po satu (danas bi to iznosilo 20 tisuća dolara), a najskuplja je bile scena snimanja nosača zrakoplova u kontralihtu, sa zalaskom sunca u pozadini. Snimanje u trajanju od pet minuta producenti su platili 25 tisuća dolara.
ZAŠTO JOJ SE NE VIDI KOSA
Kako se snimanje odužilo, glavna glumica Kelly McGillis u međuvremenu je započela snimanje svog otprije dogovorenog drugog filma 'Made In Heaven' za koji je promijenila boju kose. Zbog toga u svim naknadno snimljenim scenama u Top Gunu nosi kapu da gledatelji ne bi primijetili razliku.
PONOVNA KINODISTRIBUCIJA
Kako nastavak filma nije stizao - zbog raznoraznih okolnosti - američki kinodistributeri su upriličili ponovnu kinodistribuciju originala: i to u IMAX 3D kinima 2013., te u 153 američka kina AMC Theatres lanjskog svibnja. Prvi vikend svoje treće kinodistribucije Top Gun je završio kao deseti najgledaniji film, što je dotad nezabilježen uspjeh.
SOUNDTRACK ZA PAMĆENJE
Filmski soundtrack s ukupno deset pjesama u trajanju od 38 minuta i 38 sekundi s prodanom nakladom većom od 12 milijuna primjeraka smatra se jednim od najprodavanijih u holivudskoj povijesti i nezaobilaznim glazbenim artefaktom sredine osamdesetih. S njega je skinuto čak šest singlova "Danger Zone", "Take My Breath Away", "Heaven In Your Eyes", "Mighty Wings", "Playing with the Boys" i "Top Gun Anthem". Pjesma "Take My Breath Away" u izvedbi američke novovalne grupe Berlin dobila je Oscara i Zlatni globus za najbolju originalnu skladbu.
POTREBA ZA BRZINOM
Top Gun je našao svoje mjesto među petsto najvećih filmskih naslova svih vremena u izboru britanskog časopisa Empire, a po izboru web portala Yahoo!Movies uvršten je među top 20 akcijskih filmova svih vremena. Američki filmski institut u svom izboru stotinu najboljih filmskih izreka uvrstio je i jednu iz Top Guna. Kako u prijevodu gubi na vrijednosti, donosimo je u originalu: "I feel the need - the need for speed" (Osjećam potrebu, potrebu za brzinom).
MAMAC ZA NOVAKE
Američka ratna mornarica u predvorjima kinodvorana u kojima se prikazivao Top Gun postavila je štandove s hostesama za novačenje budućih marinaca. Entuzijazam mladih domoljuba za služenje u mornarici te se godine naglo povećao, a broj mladića koji su se prijavili na testiranje za pilote Američkog ratnog zrakoplovstva iste je godine porastao - peterostruko.
REJBANICE I TOP GUN JAKNE
Svi predmeti koji su obilježili imidž glavnih filmskih likova doživjeli su nezapamćen rast prodaje u trgovini. Avijatičarska jakna, tzv. spitfajerica u raznim oblicima i bojama s društvene margine je na velika vrata ušla u uličnu modu, a avijatičarska kožna jakna s krznenim okovratnikom i našivenim znakovljem postala je stvar - prestiža. Najprodavaniji model muških sunčanih naočala te godine bio je, pogađate već, Ray-Ban Aviator.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....