Fran Drescher postigla je pobjedu u Kaliforniji protiv zloupotrebe AI-ja u zabavljačkoj industriji
 

 GEORGE PIMENTEL/SHUTTERSTOCK GEORGE PIMENTEL/SHUTTERSTOCK
Nova pravila igre

Fran Drescher, legendarna "Dadilja" i predsjednica glumačkog sindikata, postigla je novu pobjedu

Sindikat SAG-AFTRA uspio je ograničiti korištenje umjetne inteligencije u zabavljačkoj industriji u Kaliforniji čiji bi guverner ovih dana mogao potpisati zakon čija je svrha spriječiti AI zloporabu glumaca.

Sindikat SAG-AFTRA uspio je ograničiti korištenje umjetne inteligencije u zabavljačkoj industriji u Kaliforniji čiji bi guverner ovih dana mogao potpisati zakon čija je svrha spriječiti AI zloporabu glumaca.

Nakon prošlogodišnjeg štrajka holivudskih pisaca i glumaca koji je četiri mjeseca paralizirao zabavljačku industriju, američki sindikat glumaca koji vodi Fran Drescher, legendarna "Dadilja", ostvario je novu pobjedu. Otišlo se korak dalje od prošlogodišnjeg, preliminarnog zaključka da će se u industriji zabave ograničiti korištenje umjetne inteligencije kojim je u rujnu prošle godine završena povijesna obustava rada. Ovih dana u Kaliforniji je dogovoren zakonski okvir čija je svrha spriječiti AI zloporabu u zabavljačkoj industriji.

Problem s umjetnom inteligencijom bila je pozamašna "kap" koja je 2023. prelila čašu strpljenja kreativaca u show businessu i nagnala ih na štrajk. Trajao je od svibnja do početka jeseni i okončan je pobjedom sindikata, postizanjem boljih uvjeta rada. Sada su, pak, na red došle konkretne odredbe zaštite glumaca od zloporabe umjetne inteligencije: kalifornijski Senat nedavno je, poslije godinu dana lobiranja i pritisaka sindikata SAG-AFTRA, odobrio važan Nacrt zakona za zaštitu izvođača od neovlaštenih AI surogata. Dokument uskoro dolazi na stol kalifornijskog guvernera Gavina Newsoma, čijim se potpisom otvaraju vrata primjeni drugačijih, pravednijih pravila igre u prijestolnici američke filmske industrije.

image

Duncan Crabtree-Ireland bio je glavni pregovarač sindikata tijekom povijesnog štrajka

PRESLEY ANN PHOTO/SHUTTERSTOCK PRESLEY ANN PHOTO/SHUTTERSTOCK

Ukratko, radi se o primjeni odredbe prema kojoj se u ugovorima od glumaca mora tražiti izričiti pristanak za korištenje njihovog digitalnog surogata izvođača u bilo kojem budućem projektu i u bilo kojoj formi, a ne samo u onome za koji su potpisali suglasnost. Dosadašnja praksa omogućavala je odvjetničkim timovima moćnih filmskih studija da se potpis glumca na ugovoru za jedan jedini angažman "protumači" kao pristanak na zloporabu njegovog ili njezinog lika i djela od sada do vječnosti, u ma kojem projektu.

"Ovo je veliki korak naprijed. Prava na glas i na vlastiti lik u doba digitalne revolucije mora imati jaku zaštitu od zlouporabe što smo postigli ovim zakonom", izjavio je Duncan Crabtree-Ireland, izvršni direktor SAG-AFTRA-e, desna ruka Fran Drescher i glavni pregovarač sindikata glumaca tijekom prošlogodišnjeg štrajka.

image

Legendarna glumica Jessica Lange i Zachary Quinto, zvijezda SF filmske sage ‘Zvjezdane staze‘ u sindikalnoj akciji

ADELA LOCONTE/SHUTTERSTOCK ADELA LOCONTE/SHUTTERSTOCK

Udruga Motion Picture koja lobira u ime velikih studija, isprva se protivila zakonu tvrdeći da bi ograničavanje uporabe umjetne inteligencije ometalo uobičajene tehnike postprodukcije, piše Variety. Smetale su im "neke jezične formulacije" koje su zakonodavci u međuvremenu promijenili ne zadirući u zaštitu prava kreativaca, pa je Motion Picture nevoljko neutralan stav i "pustio zakon".

image

Prošlogodišnjem prosvjedu pridružio se i Richard Gere

VANESSA CARVALHO/SHUTTERSTOCK VANESSA CARVALHO/SHUTTERSTOCK

Sindikat je, naime, jako zabrinula stavka u dosadašnjim "šprancama" ugovora koja je studiju davala pravo koristiti AI surogat "u svim medijima bilo da su sada poznati ili će tek biti izmišljeni." To bi značilo da bi glumac, potpisom za snimanje jedne jedine reklame, dao zeleno svjetlo za stvaranje svog digitalnog surogata s kojim bi se kasnije morao (uzalud) natjecati za nove angažmane.

Preokretom u korist sindikata, holivudska glumica Scarlett Johansson dobila je javnu zadovoljštinu, poslije okršaja sa Samom Altmanom zbog chatbota "Sky". Generalni direktor Open AI upitao ju je hoće li njihovom novom proizvodu dati (prodati) svoj glas, ona je odbila što ga u svibnju ove godine nije spriječilo lansirati chatbot sa surogatom koji zvuči poput nje. Altman je tvrdio da „to nije njen glas”, piše The Hollywood Reporter, a kad mu je zvijezda filmova "Crna udovica", "Lucy" i "Povedi me na mjesec" zaprijetila tužbama dok je živ ne makne li njen glas iz svog chatbota, zašutio je i povukao se.

image

Scarlett Johansson pobijedila je u okršaju sa Samom Altmanom, generalnim direktorom Open AI-ja

NACHO LOPEZ/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK NACHO LOPEZ/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK

"Kad sam čula objavljeni demo, bila sam šokirana, bijesna i u nevjerici. Nisam mogla vjerovati da je Altman to napravio. To je zvučalo toliko jezivo slično meni da moji najbliži prijatelji i predstavnici medija nisu mogli primijetiti razliku", napisala je glumica u izjavi koja je obišla svijet.

S obzirom na težinu koju ima njeno ime, bilo joj je lakše izboriti se za svoja prava, no tu sreću nemaju glumci u videoigrama. Već neko vrijeme štrajkaju nakon što su pregovori o njihovom kolektivnom ugovoru "zapeli" oko odredbi o umjetnoj inteligenciji. Novi zakon mogao bi pomoći da se postigne zadovoljavajuće rješenje i za glumce koji su prvi na udaru AI "transformera" koji nepovratno mijenjaju svakodnevicu.

image

Nicolasa Cagea brine zloupotreba njegovog lika kad umre

MARECHAL AURORE/ABACA/SHUTTERSTOCK MARECHAL AURORE/ABACA/SHUTTERSTOCK

No, priča nije gotova. Nicolas Cage otvorio je raspravu o bitnoj stavki kad je riječ o zloporabi njegovoj lika i djela. Radi se o onome što bi se dešavalo nakon njegove smrti. U razgovoru za The New Yorker koji je morao skratiti jer je imao dogovoren termin za skeniranje kako bi se izradila njegov AI surogat "za seriju, a zatim i za film koji radim nakon serije. Dva skeniranja u jednom danu", rekao je dodajući da je prestrašen umjetnom inteligencijom. Zašto?

"Što će raditi s mojim tijelom i licem kad budem mrtav? Ukrast će moje tijelo i raditi s njim što god žele putem umjetne inteligencije. Užasavam se toga", rekao je.

Slično razmišlja dobitnik Oscara, Tom Hanks.

"Svatko se sada može rekreirati u bilo kojoj dobi s pomoću umjetne inteligencije ili tehnologije deepfakea. Sutra bi me mogao udariti autobus i to je to, ali moji nastupi mogu se nesmetano nastaviti i nastaviti i nastaviti," rekao je Hanks dodajući da će razvojem tehnologije biti sve teže razlučiti razliku.

image

Tom Hanks sa suprugom Ritom Wilson

MATT BARON/BEI/SHUTTERSTOCK MATT BARON/BEI/SHUTTERSTOCK

"To je svakako umjetnički izazov, ali je također, pravni," rekla je zvijezda filmova "Elvis", "Čudo s Hudsona" i "Forrest Gump" je za podcast The Adam Buxton dodajući da su njegovo lice i glas njegovo intelektualno vlasništvo.

Ne misle svi tako. Ashton Kutcher zadivljen je mogućnostima digitalne revolucije u svojoj branši. U lipnju ove godine, raspravljao je o transformativnom utjecaju umjetne inteligencije na Hollywood s bivšim izvršnim direktorom Googlea, Ericom Schmidtom. Radilo se o tehnološkom panelu u salonu Berggruen u Los Angelesu tijekom kojeg je glumac govorio o prednostima Sore, OpenAI-jevog generativnog video alata. Pohvalio se da se igrao s tim i rekao da se njime može generirati bilo koju snimka.

"Možete stvoriti dobre videozapise od 10 ili 15 sekundi koji izgledaju stvarno. Ipak, alat još uvijek čini greške. Još uvijek u potpunosti ne razumije fiziku... Ali ako pogledate generaciju alata koji je postojala prije godinu dana, Sora to je skokovit korak naprijed", izjavio je.

image

Ashton Kutcher oduševljen je mogućnostima AI-ja na filmu

SCOTT KIRKLAND/SHUTTERSTOCK SCOTT KIRKLAND/SHUTTERSTOCK

"Izlazak i snimanje koštat će vas tisuće dolara. Akcijske scene u kojima ja skačem sa zgrade u ovom slučaju ne moraju imati kaskadera koji to radi umjesto mene, možete jednostavnije učiniti s umjetnom inteligencijom", rekao je dodajući da je moguće "smisliti ideju za film, napisati scenarij, zatim unijeti scenarij u video generator i on će generirati cijeli film".

Dakako, izazvao je bijes kolega, kaskadera i svih kreativaca koji žive od rada na filmu. Suočen s lavinom ljutitih komentara, zaključio je da je najbolje da ništa ne komentira. Filmska spisateljica Caitie Delaney poručila mu je na X-u (bivšem Twitteru) da je "kanibalizirao vlastitu industriju jer je glumio Stevea Jobsa u inferiornom filmu i sad misli da je tehnološki genij."

S obzirom na složenost nezaustavljivog prodora tehnologije u sve pore društva, posebno u zabavljačku industriju, kalifornijski primjer pokazuje da je moguće postaviti pravila igre, prijeko potrebnu legislativu, koja će zaštititi ljude a da pritom ne zakoči napredak i stvaranje filmskih čuda kojima se privlače gledatelji kako bi pritom svi zaradili.

Linker
04. studeni 2024 21:57