Dok Loro Piana zgrće golemi novac na odjeći napravljenoj od devine dlake, peruanski farmeri koji ih njome opskrbljuju žive u siromaštvu, često bez struje i vode.
"Da, ovo je moj omiljeni pulover Loro Piana koji ću, doživim li ih, nositi i kad budem imao osamdeset šest godina, vjerojatno s rupama koje će dotad napraviti moljci", našalio se američki glumac Brad Pitt u intervjuu u kojem je na sva usta hvalio svoj omiljeni brend, poznat po skupocjenim vunenim puloverima koji stoje oko osam tisuća eura. Na listi slavnih kupaca talijanske modne kuće osnovane 1924. su i glumica Angelina Jolie, bivši nogometaš David Beckham te manekenka Gigi Hadid, no renomirani modni portal Business of Fashion ovih je dana objavio priču koja baca iznimno ružne mrlje na njihove pulovere. U njoj su se obrušili na luksuzni brend, tvrdeći da izrabljuju radnu snagu s dna opskrbnog lanca: naime, dok tvrtka Loro Piana komade napravljene od vrhunske vune prodaje za visoke cifre, farmeri iz urođeničke peruanske zajednice Lucanas od kojih nabavljaju vikunjsku dlaku, potrebnu za njihovu izradu, dobiju malo ili ništa novca za svoj rad i trud.
Vikunja je vrsta južnoameričke deve, divlji predak pripitomljenih alpaka, koji obitava na području Perua, a čije je krzno poznato po tome što daje najfiniju i najskuplju vunu na svijetu. Ritual šišanja vikunja naziva se chaccu i tradicionalno ga obavljaju farmeri iz urođeničke peruanske zajednice Lucanas, a održava se jednom godišnje, kad se krdo vikunja stjera u ograđeni prostor na proplanku u Andama na nadmorskoj visini od gotovo 4000 metara i - ošiša. Fizički je to iznimno zahtjevan posao jer je riječ o divljim životinjama koje treba umiriti, kako u procesu šišanja ne bi ozlijedile osobu ili ostale životinje, nakon čega se ponovno puštaju na slobodu.
U pokušaju da se spasi ekonomija Perua i od krivolova zaštiti populacija vikunje, država je još prije trideset godina legalizirala tržište njihovim krznom. Modna kuća Loro Piana ubrzo je postala glavni kupac krzna koje dobivaju pripadnici male urođeničke zajednice Lucanas, a ta suradnja traje i danas. No, plan da se tim biznisom lokalni farmeri i njihove obitelji izbave od siromaštva nije se ispunio. Štoviše, oni i dandanas žive u sirotinjskim nastambama od blata, često bez struje i kanalizacije, te su mizerno plaćeni za svoj rad ili pak to rade volonterski, dok vanjski suradnici dobiju honorar od otprilike 20 $. Nedostatak financija farmerima onemogućuje da nabave naprednu tehnologiju uz čiju bi pomoć sami mogli proizvoditi skupu vunu od fine, sitne dlake vikunje i prodavati je, pa su je prisiljeni davati u bescjenje, dok se netko drugi na njihov račun bogati. Uspon u lancu opskrbe za njih je jednostavno nemoguć, a tužno je i to da siromašni farmeri nikada u životu nisu vidjeli produkt svog rada, odnosno pulovere izrađene od vikunjske vune.
Način poslovanja tvrtke Loro Piana, inače u vlasništvu konglomerata LVMH, smatra portal BOF, izravan su produkt i primjer eksploatacije radnika za koje nitko u opskrbnom lancu ne mari, a tužno je znati da bi od prodaje samo jednog jedinog pulovera obitelji farmera mjesecima mogle živjeti. Možda Brad Pitt ipak prije vremena odbaci onaj pulover s početka priče.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....