Iako škole i tečajevi pokušavaju ohrabriti djevojke da postanu barmenice, još uvijek ih jako malo upisuje i završava
Tek joj je 26 godina, a već jako dobro zna kako je biti žena s poslom koji se smatra muškim. Uz sve izazove barmenstva koje iziskuje znanje, kreativnost, brzinu i ljubaznost, nisu joj strani sumnjičavi pogledi muških kolega i svakodnevno dokazivanje. S tim se suočila kada je prije nekoliko godina prvi put zauzela mjesto barmenice, na ljetnoj sezoni u jednom cocktail baru na Hvaru. Na sreću, nije dopustila da je to obeshrabri i onim kolegama koji su sumnjali u njenu stručnost, do kraja sezone je dokazala da ima jednako pravo biti iza bara kao i oni. Upravo je Tomislav Sulić, menadžer tog bara, prvi prepoznao njezinu strast prema zanimanju koju njeguje još od svojih tinejdžerskih dana.
- Tomislav mi je dao priliku i rekao „Znam da ti to možeš jednako kao i tvoji muški kolege barmeni“. Tada nisam imala ni upola znanja i iskustva kakvog imam danas, a nakon te sezone sam odlučila upisati edukacije i krenuti se ozbiljno i posvećeno baviti ovim poslom – prisjeća se Natali Borić (26), barmenica i polaznica Akademije Raise the Bar.
Danas iza sebe ima već jedanaest godina iskustva u ugostiteljstvu, a škole i edukacije završava s najboljim ocjenama u generaciji. Dok nam poslužuje omiljeno joj piće kombuchu, prisjeća se kako su izgledali njezini počeci tijekom kojih je kao studentica u Zagrebu radila kao konobarica, dok je ljeti obavljala sezonske poslove.
Od početka, suočavala se sa komentarima nekih muških kolega, no nju je to samo motiviralo da bude još bolja u svome poslu. Navikla je biti jedina žena na radnome mjestu, a u Noelu, restoranu u kojem trenutno radi, okružena je isključivo muškarcima o kojima ima samo riječi hvale.
- Raditi ovdje doslovno znači raditi s najboljima u branši, od glavnog chefa Brune Vokala, preko glavnog sommeliera i suvlasnika Ivana Juga, sommeliera Tonija Arbunića pa do mog mentora i managera Karla Ferenčaka. Meni osobno, kao barmenici koja se još uvijek uči i razvija, to puno znači, gura me naprijed i otvara nova znanja svaki dan – kaže Natali.
Natali će svoje iskustvo podijeliti na internom panelu Coca-Cole HBC Adria koji se održava povodom Dana žena. Iskustvo rada na pozicijama koji se smatraju „tipično muškima“ uz Natali će podijeliti i zaposlenice Coca-Cole HBC Adria kako bi zajedno pokazale da su poticajno okruženje i upornost ključni u nadilaženju predrasuda.
Na tržištu nedovoljno barmenica
Na pitanje postoji li ženski naziv za barmena, kroz osmijeh odgovara kako se koristi riječ barmenica, ali da joj oslovljavanje u muškom rodu nikad nije predstavljalo problem.
Prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru, da biste radili ovaj posao trebate biti spremni na uslužnost, točnost, urednost, ljubaznost, imati dobro pamćenje i vještine postavljanja prioriteta, zbog čega se ni po čemu ne može deklarirati kao posao namijenjen isključivo jednom rodu. Usprkos tome u društvu postoji predrasuda kako je to zanimanje namijenjeno muškarcu, a da je stereotipa puno, zna i naša sugovornica. Iako sama nije doživjela negativna iskustva, ističe kako se njezine kolegice i dalje ponekad susreću s neugodnim komentarima.
- Kada sam kretala u ovaj posao, upoznala sam puno žena, ali većinom na pozicijama vanjskih konobarica ili u jutarnjim smjenama na pozicijama baristica. Barmeni su uvijek nekako bili muškarci, radili su noćne smjene ili do kasno navečer, a žena tu nije bilo. Možda se ne govori puno o tome, ali da bi se ta predrasuda razbila, jako je bitna i podrška obitelji i partnera. Vjerujem da se neke žene i kod kuće nose s predrasudama oko toga je li to muški posao, ali i s komentarima poput „Što ćeš ti raditi večernje smjene“, „Kako ćeš tako osnovati obitelj“, ili „Ako radiš za šankom svi će te samo gledati“, što su česti razlozi zbog kojih žene ne biraju ovaj posao – kaže Natali.
Mišljenja je da neodobravanje okoline snažno utječe na ženin izbor zanimanja, no optimistična je i vjeruje da se percepcija o barmenicama može promijeniti.
- Neugodni komentari mogu dolaziti od kolega, gostiju koji ne poštuju njihov rad samo zato što one nisu muškarci i u krajnju ruku od nadređenih. Ako se takve stvari događaju, kolegicama savjetujem da, ako ikako mogu, promijene okolinu i ne odustanu od svojih ciljeva – ističe Natali.
Nadodaje i kako je na tržištu nedovoljno barmenica te da žene rjeđe upisuju dodatne edukacije i tečajeve za ugostiteljstvo zbog slabe podrške okoline i percepcije da je to posao za muškarce. Ona je svoju prvu edukaciju završila 2020. godine u školi Art of Bar Filipa Lipnika, a prije toga je pohađala studij novinarstva. Tijekom studija, posao konobarice obavljala je kao studentski posao i, premda je oduvijek voljela raditi u ugostiteljstvu, u tada mu se još nije planirala posvetiti u potpunosti. Još kao dijete rado je pomagala teti u njezinom kafiću u Rijeci gdje je stekla svoje prvo radno iskustvo. Natalina majka uvijek kroz šalu napominje kako je baš teta bila ta koja je najviše utjecala na njezinu ljubav prema ugostiteljstvu i da je krenula njezinim stopama.
- Tijekom srednje škole, vikendom sam uvijek kod tete prala čaše. Moja majka bi redovito dolazila do tete i govorila joj da me ne dovodi u kafić jer je mislila da ću zavoljeti taj posao i odustati od upisa fakulteta – prisjeća se kroz osmijeh Natali.
Potpuni karijerni zaokret
Kada se na drugoj godini studija odlučila potpuno posvetiti ovoj branši, u početku njezina majka nije odobravala taj izbor. No ubrzo je prepoznala njezinu ljubav prema tom poslu i postala joj je velika potpora, baš kao i ostatak obitelji, a kada im je rekla da će upisati Akademiju Raise the Bar bili su oduševljeni.
- Od okoline, odnosno svojih bližnjih sam dobila najveću podršku kada sam upisivala Raise the Bar. To je bilo vrijeme korone kada smo svi ostali bez posla, a ja sam se planirala vratiti u Rijeku, svoj rodni grad. Tada su mi mama i ostatak obitelji rekli da ostanem u Zagrebu ako me odaberu kao polaznicu Akademije, a oni će mi pomoći oko svega. To je bio stvarno divan trenutak i sada kad gledam unazad, znam da je sve tako trebalo biti i zahvalna sam svim svojim bližnjima koji su bili uz mene na tom putu – govori nam Natali.
Ističe da biti barmen ili barmenica znači neprestano učiti, spajati razna znanja iz naizgled nespojivih područja i ostaviti sve svoje probleme iza sebe.
Akademija Raise the Bar je obrazovni program Coca-Cole HBC Hrvatska čiji je cilj povećati kvalitetu obrazovanja radne snage u ugostiteljstvu. Namijenjen je konobarima, barmenima i baristima s najmanje godinu dana iskustva, a izvodi se prema nastavnome planu i programu izrađenom u suradnji s jednom od vodećih svjetskih škola za barmene European Bartender School.
Program je ispunio sva njezina očekivanja i bio svojevrsna ulaznica za pronalazak posla iz snova. Upravo je na poticaj glavnog predavača Akademije Marka Pećnika i voditelja edukacije Krune Rozića započela svoj karijerni put u poznatom zagrebačkom restoranu u kojem i danas radi.
Otkrila nam je zašto voli svoj posao u Noelu, prvom i jedinom zagrebačkom restoranu s Michelinovom zvjezdicom, te što ju motivira da se i dalje neprestano profesionalno razvija.
- Ovaj posao volim jer je kreativan, dinamičan i daje ti ogromnu slobodu. Ako si kreativna osoba, samo nebo ti je granica. Druga stvar je komunikacija s gostima koji dolaze u bar i trenutak kad je netko otišao sretan i zadovoljan iz vašeg bara, kad ste nekom svojim koktelom popravili dan, to je predivan osjećaj. I naposljetku gosti koji se vraćaju baš radi vas, to je posebna razina sreće i zadovoljstva. Kada dolazim u Noel ne znam što će me točno čekati taj dan. Najbitnije je pokazati da iza svega toga stoji jako puno učenja i samostalnog istraživanja. Meni kao ženi u baru se ne postavljanju nikakvi drugačiji izazovi ili zadaci u odnosu na mog kolegu Karla, ali znam da to nije svugdje tako – ispričala nam je Natali.
Nastavlja o tome kako treba osvijestiti da su žene u ovoj branši jednako kompetentne u svakodnevnim zadacima koje bar ili općenito ugostiteljstvo donosi, baš kao i njihovi muški kolege, a znanjem stečenim na Akademiji lakše će doći do dobrih pozicija. Kao primjere ističe i svoje kolegice barmenice, Lanu Jurišić i Petru Žukinu koje rade u Kavkaz kazališnoj kavani.
Premda ovakve tečajeve uglavnom upisuju muškarci, u novoj generaciji Akademije sudjeluju četiri djevojke od sveukupno šesnaest polaznika, što je pokazatelj da se događaju pozitivni pomaci.
Na kraju razgovora, Natali poziva sve žene da se odvaže napraviti veliki korak u svojim karijerama te da upišu dodatne edukacije da bi postale konkurentnije na tržištu rada. Ulaganje u znanje se isplati, a da je tako najbolje pokazuje primjer ove mlade uspješne barmenice.
- Ono što savjetujem djevojkama i ženama koje imaju želju i volju, premišljaju se ili su u strahu od toga kakav ih posao čeka, krenite! Ako vas ovaj posao zanima, krenite, ne sutra, ne za tjedan ili mjesec dana, nego danas. Istražite edukacije, programe, pošaljite e-mail, javite se nekome koga znate u tom poslu, promijenite posao ako ste nezadovoljne i time ste napravile veliki korak za sve nas tu. Ovaj posao traži jako puno, ali isto tako puno daje zauzvrat. I žene mogu. Mogu uspjeti, daleko dogurati i biti uspješne isto kao i naši muški kolege – ističe Natali.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Coca-Cole HBC Hrvatska.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....