Margita Miše i Maya in der Mühlen, vlasnice digitalne agencije, ispričale su kako su pokrenule vlastiti posao i s kojim su se predrasudama susrele, ali i otkrile svoje modne i beauty favorite.
Margita Miše (26) i Maya in der Mühlen (25) susrele su se u jednoj zagrebačkoj marketinškoj agenciji u kojoj su bile, u razmaku od dva mjeseca, zaposlene na mjesto ‘‘community‘‘ menadžerica zaduženih za kreiranje i provođenje digitalne poslovne strategije. I odmah su ‘‘kliknule‘‘. Lani su nakon nekoliko mjeseci ‘‘freelencanja‘‘ odlučile pokrenuti zajednički biznis pa su otvorile agenciju MiMs Digital koja nudi usluge digitalnog marketinga i digitalnog poslovanja. Na pitanje zašto su se odlučile na taj korak, kažu kako su shvatile da uživaju radeći zajedno, premda su različitog karaktera i ‘‘backgrounda‘‘. Margitini roditelji su porijeklom iz Dalmacije, pa se osjeća kao Dalmatinka jer obožava boraviti kod rodbine u Splitu, Omišu, Trogiru i na Šolti. Maya je rođena u New Yorku, otac joj je poznati glazbeni producent i DJ Tomo in der Mühlen koji je njemačko-hrvatskog porijekla, a majka Nizozemka pa joj je prvi jezik bio engleski. Margitini roditelji rade u korporacijama, dok su Mayini roditelji poduzetnici.
Koliko vam je pomoglo poslovno iskustvo vaših roditelja?
MARGITA: Stekla sam uvid u način rada u korporaciji, što podrazumijeva prilagodbu radnoj okolini, poštivanje hijerarhije, zadanih procedura u donošenju poslovnih odluka... Zahvaljujući tome mogla sam promišljati je li mi takvo okruženje dovoljno zanimljivo ili bih radije bila privatnik. I jedno i drugo ima svojih prednosti i mana, no u oba slučaja treba znati izdvojiti vrijeme za privatni život koji ne smije biti manje važan od poslovnog. To je nešto s čime se svaki dan borim, iako konstantno radim na postizanju tog balansa. Nekako se tješim da smo tek na početku i da će s vremenom i to doći na svoje.
MAYA: Osobno bih rekla da su poduzetničke vode oba moja roditelja imale značajan utjecaj i uvelike mi pomogle. Naime, oboje su zajedno pokrenuli tvrtku IDM Music te dodatno imali i projekte ‘‘sa strane‘‘. Oboje jako dobro znaju pozitivne i negativne strane takvog života pa za mene imaju mnogo savjeta i lekcija. Jedan od važnijih s tatine strane je objašnjenje kako su većina strahova koje imamo iracionalni te da nemam razloga sumnjati u sebe. Mama me naučila da uživam u neočekivanom i da je u redu imati neisplaniranu putanju, dok god radiš na sebi i svojim vještinama. A oboje su uvijek poticali stav "radi ono što voliš". Definitivno vodimo puno razgovora kod kuće o toj temi te mi prenose načine razmišljanja koji mi puno pomažu u poslovnom, ali i privatnom životu.
Kakve su reakcije klijenata s obzirom na to da ste mlade žene, vlasnice tvrtke?
MARGITA: Rekle bismo svakakve... Ima onih koji su iznenađeni našim znanjem i iskustvom s obzirom na godine, kao i s proaktivnosti i ambicijom. Vrlo često se na mladost gleda kao na prednost jer klijenti osjete pozitivnu energiju, ambiciju i veliku želju s naše strane. No, postoje i oni koji smatraju da moramo još pojesti još puno žganaca, kako se kaže, kako bismo bile poduzetnice.
MAYA: Imale smo dosta situacija gdje smo se morale dodatno dokazivati. Rekla bih da ne percipiraju kako se mi svaki dan educiramo, učimo, da sa svakim projektom stječemo nova iskustva, dobivamo nova znanja i unapređujemo ona stara. Iz naše perspektive godine ne bi trebale biti glavno mjerilo i pokazatelj nečije poslovne sposobnosti. No, da nismo bile spremne na to, ne bismo se nikad odlučile za poduzetništvo. Dogodilo nam se više puta da netko očekuje da odradimo dio posla besplatno kako bismo se dokazale. No, predrasude smatramo nevažnima, važno je ostati prizemljen, motiviran te fokusiran na rast i korigiranje.
Pripadnice ste generacije Z u poslu kojeg prije desetak godina nije ni bilo. Što za vas znači poslovno odijevanje i koliko se pridržavate uobičajenih pravila odijevanja?
MARGITA: Rekla bih da se ne pridržavam, ha ha. Volim sakoe i često ih nosim. Obje volimo ležerne i udobne kombinacije - međusobno poštujemo modni stil i ukus te nikad nismo bile u situaciji da jedna drugu ispravljamo. Smatram da poslovno odijevanje mora biti u skladu s prigodom, pristojno i udobno, ali ne treba nikad izbaciti osobni ukus iz te jednadžbe.
MAYA: Ne bih rekla da se strogo pridržavamo, osim ako prilike to ne zahtijevaju. Za mene poslovno odijevanje prvenstveno znači urednost i reprezentativnost, a svakako mora odavati dojam pouzdanosti, ozbiljnosti i profesionalnosti. No, no to ne pokazujemo tradicionalnim korporativnim odijevanjem. Uostalom, naši klijenti ne očekuju da smo korporativni tipovi pa si dopuštamo slobodno izražavanje stila. Ponosne smo što smo mladi tim, nije nam cilj predstaviti se drugačije od toga.
Koja vam je uobičajena poslovna kombinacija?
MARGITA: Poslovne široke hlače ili traperice, majica kratkih rukava s uzorkom ili neka bluza, odnosno košulja, sako te tenisice ili čizme.
MAYA: Preferiram suknje, haljine, atraktivne čizme, u zadnje vrijeme jako volim i poslovne hlače, tako da ne nosim prečesto traperice. No, ako sam na terenu za snimanju, kombinacija je prilagođena užurbanosti kakvu terenski rad donosi.
Kako biste opisali svoj stil odijevanja u slobodno vrijeme?
MARGITA: Jednostavan i minimalistički s ponekim istaknutim detaljem. S obzirom na to da smo obje veliki obožavatelji serije "Prijatelji", možemo reći da se Maya odijeva kao Rachel, a ja kao Monica, ha ha.
MAYA: Iskreno, ovisi o danu i osjećaju, jedan dan sam u trapericama, drugi u haljini i potpeticama, a treći u nekoj kombinaciji ležerno-elegantnog stila. Iz godine u godinu sve više volim eksperimentirati, no ono što je konstanta u svim mojim kombinacijama je određena doza ženstvenosti.
Koji vam je najomiljeniji odjevni predmet?
MARGITA: Crna kožna jakna koju je moja mama kupila u Trstu prije tridesetak godina. ‘‘Živim‘‘ u toj jakni već godinama, a koliko je nosim, rekla bih da je mama zaboravila da je jakna bila njena.
MAYA: Ovisno o periodu, osoba sam koja pronađe jednu stvar i iznosi je do kraja vijeka tog predmeta. Trenutačno je to jedna TopShop torbica, za koju često dobivam komentare da nije baš najljepša. No, nema gdje ju ne nosim - na kave, posao, faks... Mala je i crna, a stane u nju više nego što čovjek može zamisliti.
Imate li modni fetiš?
MARGITA: Ženska odijela... ili muška odijela na ženama, to mi je najnoviji modni fetiš. Za svoju sam promociju u Scotch & Soda kupila svoje prvo odijelo u koje sam se zaljubila na prvi pogled. Upravo to sada najviše primjećujem na ženama. Uz to tenisice i čizme, njima sam opsjednuta i ormar mi ih je pun, a kolekcija neprestano raste. Najviše volim neobične modele tenisica poput converseica, model Run Star Motion Canvas Platform, iz kojih ne izlazim, te glomazne ravne čizme.
MAYA: Jako volim najlonke svih i svakakvih neobičnih uzoraka. To mi je toliko jednostavan dodatak koji poboljša svaki styling. A svaku zimu obnavljam zalihe najlonki - na taj način pretvaram ljetne i proljetne kombinacije u zimske.
Koliko ste spremne izdvojiti za odjeću i modne dodatke?
MARGITA: Sve ovisi o tome koliko mi se pojedini odjevni predmet ili modni dodatak svidi na prvu. No, rijetko ću kada izdvojiti za majice, haljine i košulje toliko koliko sam spremna izdvojiti za neko lijepo odijelo, cipele i kaput.
MAYA: Ne bi rekla da imam ikakvo pravilo što se tiče budžeta za odjeću i modne dodatke. Ako se želim počastiti, počastim se, najčešće je to za posebne prilike, ali ne nužno. Ono što ne volim je potrošiti puno novca na nešto što smatram da ne vrijedi i nije visoke kvalitete.
Gdje najradije šopingirate?
MARGITA: Više-manje sve kupujem online i tu moram izdvojiti ASOS. No, u posljednje vrijeme preferiram hlače i jakne prvo isprobati uživo, a tu bih izdvojila dućane Massimo Dutti i EUROPA 92. Sve ovisi o kojem odjevnom predmetu je riječ i za koju prigodu.
MAYA: Najdraže mjesto za izbor odjeće mi je dandanas mamin ormar. Ona je godinama velika ljubiteljica mode, tako da ima kolekciju vintage stvari koje je prikupila od 70-ih do danas, i tu se uvijek nađe dobar "statement" komad. Osim toga, preferiram online shopping - što god mogu riješiti online, riješit ću na taj način. A najčešće kupujem od istih brendova kao što je House of CB. Još volim i brendove Naked, Oh Polly, Mistress Rocks, Motel Rocks i Urban outfitters.
U kojoj mjeri pratite modne trendove?
MARGITA: Ne bih rekla da aktivno pratim modne trendove - mislim da sam uvijek u koraku s njima jer je danas uz društvene mreže teško ne biti, ali nikad ne kupujem ciljani look i ne tražim inspiraciju za odijevanje na društvenim mrežama. Najdraži komadi odjeće su mi vintage komadi koje imam u ormaru. Moj djed je bio veliki estet i šivao je iz hobija te su mi ti komadi najdraži odjevni predmeti, posebno jer je koristio fine i prirodne materijale poput svile, muslina, lana, pamuka i vune.
MAYA: Volim pratiti modne trendove, najviše scenu američkih celebrityja. Obožavam vidjeti kombinacije s Met Gale, Zendayine stilske izbore za premijere i Diorove kreacije koje nosi Anya Taylor-Joy... Prije samo dvije godine razmišljala sam o karijeri u luksuznoj modi, tako da sam tu scenu oduvijek pratila. Priznajem da inspiraciju često pronalazim kod influencera, gdje otkrivam nove brendove (ili na Pinterestu). Jedna od većih inspiracija mi je influencerica Luisa Piou, kod koje sam otkrila brojne brendove koje sada kupujem.
Kakve su vam šoping navike?
MARGITA: Financijski ne pretjerano pametne i ekonomične za jednu ekonomisticu. Ako odem fizički u shopping, jako je velika vjerojatnost da neću kupiti ništa, osim ako nisam išla ciljano. Zato sam u online shoppingu ekspert. Definitivno shoppingiram češće nego je potrebno.
MAYA: Svake godine si govorim da ću kupovati manje, ali iskreno, volim si kupiti nešto novo. Ako se želim suzdržati, neću ni otvarati ASOS ili Zara aplikaciju, jer kakve sam sreće, naletjet ću na popust. A ako se uputim fizički u shopping, mala je vjerojatnost da ću izaći praznih ruku. Trenutačno pokušavam kupovati samo kad je posebna prilika, ali uvijek na Instagramu imam sačuvane fotografije modnih kombinacija.
Što vam je najvažnije pri kupovini odjeće i dodataka?
MARGITA: Sastav materijala i kako se u pojedinom komadu robe osjećam. Torbe moraju biti male, ne volim intenzivne boje i previše zlatnih detalja. Naginjem sitnom i decentnom nakitu od srebra i bijelog zlata, ne volim "glomazne" komade. Obožavam nositi prstenje i imam sedam naušnica.
MAYA: Osobno ono što prvo gledam kod odjeće je da mi dobro pristaje. Ako mi se nešto iznimno sviđa, a ne stoji mi, znam otići krojačici da ga prilagodi mojim mjerama. Na kraju mi ti prilagođeni komadi budu i najdraži.
Koji su vam omiljeni kozmetički proizvodi i parfemi?
MARGITA: Od preparata bih izdvojila Afrodita Purifying cleansing foam for oily & impure skin pjenu za pranje lica, kremu za lice Dermalogica skin smoothing cream. Za tijelo, losion Chanel N°5 L‘Eau Fresh, a za kosu Moroccanoil treatment. Pod omiljene parfeme bih izdvojila Chanel Eau Tendre za svečanija i večernja događanja, Lancome Idole za dnevne prilike zimi, dok mi je ljeti omiljena kolonjska voda 4711 Acqua Colonia Intense Pure Breeze Of Himalaya.
MAYA: Kako mi je glavni fokus na kosi, obožavam proizvode brenda Cantu orijentiranog na kovrčavu kosu. Drag mi je i francuski brend Avene: koristim njihove kreme, serume, gelove za pranje lica, preparate protiv podočnjaka... Kad je riječ o parfemima, volim svaki s bazom vanilije, no najdraži su mi oni Ariane Grande. Isprobala sam ih već četiri, a trenutno koristim Cloud. Od skupljih imam jedan jedini favorit - Dior Hypnotic Poison.
Koja vam je rutina u njezi?
MARGITA: Obavezno imam jutarnju i večernju rutinu. Jednom u dva mjeseca idem na čišćenje lica, jednom u pet tjedana idem frizeru i jednom tjedno na masažu. Uvijek sam slušala dermatologa s obzirom na to da imam jako osjetljivu kožu sklonu aknama. Danas točno znam koji mi proizvodi odgovaraju, a u slučaju promjene uvijek sam spremna poslušati savjet kozmetičkog salona Arnika kod kojih idem na čišćenje lica.
MAYA: Držim do klasičnih zahvata: threading za obrve, jednom u par mjeseci čišćenje lica, masaža možda jednom godišnje... Na društvenim mrežama istražujem razne načine oblikovanja kose, ali na kraju nijedan ne primijenim. Obožavam videe u kojima se osobe transformiraju uz pomoć šminke jer sama nisam previše vješta u tome.
Što mislite o botoksu i drugim zahvatima kojima se podvrgavaju sve mlađe djevojke?
MARGITA: Podržavam kad netko napravi ono što smatra da je najbolje za njega. Osobno znam što znači biti nezadovoljan svojim izgledom jer sam se punih deset godina borila s teškim oblikom akni na licu, prsima i leđima. Nakon što sam deset godina stavljala velike količine šminke kako bih ih sakrila, bila sam presretna kada sam ih se napokon uspjela riješiti. No, ne planiram uklanjati ožiljke od akni. To je dio mene i mog iskustva, prihvatila sam svoju kožu takvu kakva je i ne osjećam se neugodno radi nje. Svatko si treba dati vremena da prihvati sebe upravo onakvim kakav jest, jer je usporedba s drugima veliki kradljivac sreće. Nitko nije savršen, no nepravilnosti nisu nedostaci, nego nešto što osobu čini autentičnom.
MAYA: Nemam ništa protiv estetskih korekcija, pogotovo ako se netko tako bolje osjeća. Jedino ne volim što to ojačava ideju kako je ljepota na prvome mjestu. Osobno, svoj izgled ne bih mijenjala. Ono što nisam voljela na sebi kao mala, danas volim, a ono oko čega nisam najsigurnija, prebrodim. Do sedamnaeste godine sam htjela imati ravnu kosu i skrivala sam kovrče u punđi ili repu. Tada sam imala želju ići na trajno ravnanje, no sada sam sretna što imam kosu kakvu imam i ne bih se osjećala potpunom bez nje. Uostalom, ljepota je subjektivna, a standardi se konstantno mijenjaju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....