Donald Trump uplašio se da bi zbog kineske špijunaže mogao izgubiti sljedeće izbore pa se svim snagama bori za zabranu njihove megapopularne aplikacije koja je zaludila cijeli svijet.
TikTok, aplikacija kineske proizvodnje koja služi kao društvena platforma za objavljivanje superkratkih videosnimki, uglavnom glazbenih brojeva i skečeva, na prvi pogled djeluje sasvim bezazleno, a opet, Donald Trump nedavno je najavio kako je namjerava ukinuti u Sjedinjenim Državama.
Problem očito nije u sadržaju koji se najčešće vrti oko glazbe i rijetko ima veze s politikom; korisnici su uglavnom tinejdžeri i pripadnici takozvane generacije Z, a na TikToku plešu ili nešto izvode uz stvari popularnih autora ili svoje vlastite, objavljuju snimke psina koje priređuju nastavnicima, kućne ljubimce u smiješnim situacijama te razne dosjetke i budalaštine, i to u trajanju od 15 sekundi do najviše jedne minute.
Ono što zabrinjava Trumpa, i ne samo njega, jest da aplikacija s jedne strane prikuplja osobne podatke o korisnicima te bi ih mogla staviti na raspolaganje kineskoj vladi, koja ih pak može upotrijebiti za ucjenu pojedinaca i špijunažu tvrtki, a s druge strane preko algoritma na kojem se temelji može na razne načine utjecati na javnost, pa čak i na rezultat nadolazećih predsjedničkih izbora.
Kako je sve počelo?
Zhang Yiming, 37-godišnji tvorac TikToka, inače samozatajni lik koji se rijetko oglašava u javnosti, burno je reagirao na Trumpovu odluku, tvrdeći da je neutemeljena i da bi to moglo značiti propast za njegovu tvrtku ByteDance. Tvrtku je Zhang, koji je diplomirao programiranje na sveučilištu Nankai u Tianjinu, gdje je upoznao i sadašnju suprugu, utemeljio još 2012., te lansirao niz aplikacija koje se služe algoritmima da prepoznaju preferencije i interese korisnika, među ostalim i aplikaciju Toutiao koja je na taj način birala vijesti i postigla velik uspjeh na tržištu, ali pravi hit postao je TikTok, koji je najskidanija aplikacija na svijetu.
Trumpova odluka sasvim je razumljivo uznemirila Zhanga, koji sad rješenje pokušava naći u prodaji tvrtke Microsoftu za koji je i sam jednom radio u Kini, a poslije priznao da mu je na poslu bilo tako dosadno da je "pola vremena radio, a pola čitao knjige", ali još je više pogodila TikTokere koji su se uzbuđeno dignuli na noge.
TikTokeri na nogama
"Mislim da mnogi već i prije nisu baš voljeli Trumpa, a sad će ga voljeti još manje", izjavila je Ellie Zeiler, 16-godišnjakinja koju na TikToku prati 6,3 milijuna gledatelja. Iako na TikToku kratke snimke objavljuju i slavna imena kao što su Alicia Keys, Justin Bieber i Ariana Grande, operni pjevači, ozbiljne novine poput Washington Posta te Arnold Schwarzenegger koji u svojem videu hvata minijaturnog ponija, najveće zvijezde TikToka ipak su mladi ljudi koji su u platformi prepoznali priliku da pokažu svoj talent.
Tako Poljakinja pod imenom @jeleniewska objavljuje zavidno profesionalno snimljene videoklipove u kojima izgleda kao da iskače iz mobitela, zrcala i uokvirenih 39slika, Ashlay Soto privukla je pozornost, i sponzore, skečevima o tome kako je biti mama u Fort Worthu u Teksasu, a CZN Burak postao je najpoznatiji kuhar na TikToku pripravljajući složene turske specijalitete.
Mnogima je TikTok poslužio kao odskočna daska prema uspjehu izvan platforme: 19-godišnji rapper iz Georgije koji se predstavlja kao Lil Nas X stavio je na TikTok video za svoju stvar “Old Town Road” i izbio na prvo mjesto Billboardove Hot topliste, glazbenik Sub Urban potpisao je ugovor s Warner Brothersom nakon što su milijuni TikTokera počeli izvoditi ples iz videoigre Fortnite na njegovu stvar “Cradles”, a apsolutno najveća zvijezda TikToka, 15-godišnja Charli D’Amelio, čije spotove u kojima izvodi vlastite koreografije na viralne hitove, prati nevjerojatnih 72,5 milijuna gledatelja, tako se proslavila da je angažirana da nastupi u reklami na Super Bowlu i upravo je potpisala ugovor s UTA-om, jednom od najvećih reklamnih agencija u Americi.
Što bi se dogodilo kad bi TikTok nestao?
Da Trump doista ukine TikTok i nestane platforma preko koje su dopirali do publike, pitanje je kakva bi bila sudbina ovih mladih ljudi. Tvrtke kao što su lanac restorana Chipotle i proizvođač odjeće American Apparel, koje su se redovito reklamirale na TikToku obraćajući se svojim potencijalnim kupcima preko influencera čije objave utječu na ukus, mišljenje i odabire onih koji ih prate, već su se polako počele povlačiti, ne znajući kakve će biti nove okolnosti.
I dok se neki TikTokeri brinu za svoju budućnost, drugi se pokušavaju šaliti. Adison Easterling, 19-godišnjakinja koja je prekinula studij kako bi se posvetila karijeri na TikToku, objavila je video u kojem kuca na vrata sveučilišta u Louisiani moleći da je prime natrag, uz komentar: "Ja sutra pred faksom".
Čitajte i...
Plesanje povezuje obitelji: Unuk je natjerao da se giba uz zvukove repera, rezultat je urnebesan
Kraljica vrućih pokreta: Jessica Alba oduševljava svojim plesom, a uz sebe ima i najslađe društvo
Trendove savladava bez problema! Urnebesna Paris Hilton nova je kraljica TikToka
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....