Ulay i Marina Abramović
 NameFace / ddp USA / Profimedia
Konačni rastanak

ULAY I MARINA ABRAMOVIĆ: Ljubav i umjetnost kroz deset slika od kojih ćete se naježiti

Dvoje umjetnika u 12 godina živjelo je nomadskim životom, a zajedno su izveli na desetke umjetničkih akcija, od kojih su neke bile opasne i po život.

Dvoje umjetnika u 12 godina živjelo je nomadskim životom, a zajedno su izveli na desetke umjetničkih akcija, od kojih su neke bile opasne i po život.

Njemački umjetnik Frank Uwe Laysiepen, poznatiji po umjetničkom imenu Ulay, koji je 2. ožujka u 77. godini preminuo nakon duge borbe sa zloćudnom bolesti, u povijesti umjetnosti ostat će upisan kao jedan od najznačajnijih performera 20. stoljeća. Ali i životni, te umjetnički partner Marine Abramović (73), po mnogima najveće živuće konceptualne umjetnice na svijetu. Mnogo prije nego što je postala umjetnički guru holivudskih glumaca poput Sharon Stone, Jamesa Franca i Rufusa Wainwrighta, te glazbenika poput Loua Reeda, Bjork, te Lady Gage, Marina Abramović se u svojim umjetničkim počecima - u Beogradu i Zagrebu - kalila na radikalnim performansima tijekom kojih je padala u nesvijest, (samo)ranjavala se noževima i žiletima, gutala antipsihotike bilježeći reakcije svog tijela i psihe na psihofarmake pred publikom, samozapalila se...

Do svoje 29. godine i definitivnog preseljenja iz Beograda u Amsterdam, Marina Abramović je bila u braku s kolegom Nešom Paripovićem, od koga se nakon pet godina razvela, upravo zbog Ulayja.

Život kao umjetnost

Njih dvoje upoznali su se na skupu performera u Amsterdamu 1975., a tijekom idućih 12 godina, izveli su desetke - i po život opasnih - umjetničkih akcija. Živjeli su nomadski, putujući Citroenovim kombijem po Europi i svijetu sve do Tajlanda, Indije, Australije, Kine i Tibeta, konzistentno pretvarajući vlastiti život u umjetnost, a umjetnost u život.

Sebe su opisivali kao jedan organizam, dvoglavo biće koje u galerijama, muzejima i na javnim prostorima izvodi radikalne umjetničke akcije i performanse.

U njih su uključili i tibetanske monahe, australske starosjedioce Aboridžine, usavršavali su se u vještinama meditacije i hipnoze, upotrebi raznih vrsta talismana...

Svoj posljednji zajednički performans izveli su 1988. na Velikom kineskom zidu, dugom 5000 kilometara, koji su prehodali svatko sa svoje strane dok se nisu sreli na na njegovoj sredini. Taj susret je monumentalno označio kraj njihova zajedničkog života i rada, nakon čega su krenuli svatko svojim putem.

Posljednji put su se susreli 2010. na retrospektivnoj izložbi Marine Abramović u njujorškom muzeju MoMA, tijekom koje je izvodila performans "Umjetnica je prisutna", kad je Ulay sjeo za stol preko puta nje, što je kod oboje pokrenulo duboke emocije. Nakon toga komunicirali su jedino posredstvom pravnih zastupnika, jer je Ulay u Nizozemskoj podnio tužbu za naplatu svog dijela od prodaje i korištenja zajedničkih radova. Prema presudi iz rujna 2016. isplaćena mu je naknada od 250 tisuća eura, te još 23 tisuća eura za sudske troškove.

*EXCLUSIVE* Marina Abramovic and Ulay at Marina Abramovic The Artist is Present at MoMA on March 9, 2010 in New York., Image: 283792474, License: Rights-managed, Restrictions: *** SONDERKONDITIONEN! *** EXCLUSIVE*** SPECIAL RATES APPLY***, Model Release: no, Credit line: NameFace / ddp USA / Profimedia
NameFace / ddp USA / Profimedia
Posljenji susret Marine i Ulaya, kada je sjeo nasuprot nje tijekom njezinog performansa 'Umjetnica je prisutna'.

NAJVAŽNIJE ZAJEDNIČKE AKCIJE MARINE I ULAYA

Ivica

Fotografije iz kataloga izložbe 'Čistač' Marine Abramović u beogradskom MSU 2019./2020., kp
Ivica, izveden na 3. Biennaleu u australskom Sydneyju 1979.

Ulay je satima hodao po betonskog ogradi zida dok ga je Marina poput sjenke pratila u unutrašnjosti dvorišta, prateći istovremeno u svom kretanju pomicanje sjene ruba zida.

Imponderabilia

Fotografije iz kataloga izložbe 'Čistač' Marine Abramović u beogradskom MSU 2019./2020., kp
Imponderabilia, u trajanju od 90 minuta, izveden u Galeriji moderne umjetnosti u Bologni, 1977.

Umjetnici stoje nagi na glavnom ulazu, okrenuti jedno prema drugome. Da uđu u galeriju, posjetitelji se moraju provući kroz uzak prostor između njih, te odabrati prema kome će se licem okrenuti. Izvođenje performansa je nakonsat i pol prekinula policija.

Odnos u prostoru

Fotografije iz kataloga izložbe 'Čistač' Marine Abramović u beogradskom MSU 2019./2020., kp
Odnos u prostoru, u trajanju od 58 minuta izveden na 35. Biennaleu u Veneciji 1976.

Gola tijela u zadanom prostoru prolaze jedno pored drugog, dotičući se. Kada dobiju na brzini, sudaraju se.

Svjetlo/Tama

Fotografije iz kataloga izložbe 'Čistač' Marine Abramović u beogradskom MSU 2019./2020., kp
Svjetlo/Tama, u trajanju od 20 minuta izveden na Međunarodnom sajmu umjetnosti u Kolnu 1977.

U zadanom prostoru umjetnici kleče okrenuti licima jedan prema drugom. Lica su im osvijetljena jakim lampama. Naizmjenice šamaraju jedan drugog, sve dok netko ne prestane.

Energija mirovanja

Fotografije iz kataloga izložbe 'Čistač' Marine Abramović u beogradskom MSU 2019./2020., kp
Energija mirovanja, u trajanju od četiri minute i 10 sekundi izveden na ROSC’80 u Dublinu 1980.

Umjetnici zajedno drže nategnut luk i strijelu, spremnu za odapinjanje. Težinom svojih tijela zatežu luk, a strijela je uperena u Marinino srce. Mikrofoni su im pričvršćeni na grudi i čuju se sve brži otkucaji njihovih srca, što su umorniji. Performans traje koliko mogu izdržati u tom položaju.


Prelazak noćnog mora

Fotografije iz kataloga izložbe 'Čistač' Marine Abramović u beogradskom MSU 2019./2020., kp
Prelazak noćnog mora, izveden je 22 puta u razdoblju od 1981. - 1987. diljem svijeta.

Umjetnici sjede nepokretni na suprotnim stranama pravokutnog stola, okrenuti licima dok ih publika promatra iz profila. Tako sjede od 10 do 17 sati, cijeli radni dan galerije ili muzeja. Cijelo vrijeme šute, u potpunosti se uzdržavaju od hrane i piju samo vodu.

Sunce i Mjesec

Fotografije iz kataloga izložbe 'Čistač' Marine Abramović u beogradskom MSU 2019./2020., kp
Sunce i Mjesec, dvije vaze od poliestera, sjajne i mat glazure visine 180 centimetara bile su prvi put izložene u Muzeju umjetnosti u Bernu 1987.

Umjetnici više nisu mogli izvoditi zajedničke performanse, pa su napravili i izložili dvije vaze u veličini vlastitih tijela. Jedna je odbijala, a druga upijala svjetlo. Nazvali su ih Sunce i Mjesec.

Ljubavnici

Fotografije iz kataloga izložbe 'Čistač' Marine Abramović u beogradskom MSU 2019./2020., kp
Ljubavnici, perrformans u trajanju od 90 dana izveden je na Velikom kineskom zidu 1988.

Umjetnici hodaju cijelom dužinom Velikog kineskog zida. Na put kreću 30. ožujka 1988., Marina s njegove istočne strane koja završava na obali Žutog mora, a Ulay sa zapadne strane koja završava na periferiji pustinje Gobi. Hodaju sve dok se ne susretnu: to se dogodilo nakon 90 dana hoda u Shan-Mu-u, u provinciji Shan-Shi.

Pročitajte i:

Linker
18. studeni 2024 12:32