Posljednja godina života Marije Callas bila je mučna i usamljena, prožeta introspekcijom i žalom za propuštenim 

 

 OSSINGER DPA PICTURE-ALLIANCE VIA AFP
Maria Callas

Život dostojan filma: Glas koji je osvojio svijet, srce koje je slomio Onassis, priča koja i dalje fascinira

Nikada nije postojao, niti će postojati, sopran poput onoga američko-grčke operne dive koju su zvali La Divina: majka je nije voljela, prvi suprug ju je opljačkao, Aristotel Onassis ostavio ju je zbog Jackie Kennedy. ukratko, njezin život izvan pozornice bio je jednako dramatičan kao i njezina karijera.

Nikada nije postojao, niti će postojati, sopran poput onoga američko-grčke operne dive koju su zvali La Divina: majka je nije voljela, prvi suprug ju je opljačkao, Aristotel Onassis ostavio ju je zbog Jackie Kennedy. ukratko, njezin život izvan pozornice bio je jednako dramatičan kao i njezina karijera.

Maria Callas je posljednja u nizu zvijezda koja je dobila holivudski tretman u biografskom filmu redatelja Pabla Larraina "Maria" gdje opernu divu glumi Angelina Jolie. Film, za koji je scenarij napisao Steven Knightl, poznat po seriji "Peaky Blinders", bavi se posljednjim danima operne dive provedenima u pariškom stanu, dok je vrijeme slave daleko iza nje. Callas je postala mit - lik čije je srce slomio grčki milijarder Aristotel Onassis, s kojim je provela devet godina, prije nego što je oženio Jacqueline Kennedy.

image

Angelina Jolie kao operna diva u filmu ‘Maria‘

NETFLIX/COURTESY EVERETT COLLECTION

Legenda kaže kako je Maria izgubila glas i umrla od slomljenog srca. Čuveni glas je stradao zbog napora, prerano i prebrzo je počela pjevati bel canto repertoar. Slavna je postala 1949. kada je alternirala između Wagnerove "Valkire" i Bellinijeve opere "Puritanci" u Veneciji, što je vokalni ekvivalent nekog avanturista koji se popne na vrh najviše planine i potom zaroni duboko u ocean. Nakon toga uslijedilo je desetljeće trijumfa, a njezin glazbeni genij i dalje ostaje nenadmašan. No, u šezdesetima kritika i publika okrenula se protiv nje i njezin problem s glasnicama bio je teško oprostiv - iskorištavala je svoj nevjerojatan dar, govorili su. Posljednje opere u kojima je pjevala bile su "Norma" u Parizu i "Tosca" u Londonu 1965., a prije nastupa je primala injekcije Coraminea - lijeka koji se daje alpinistima da izdrže brojne napore. Prije toga pojavljivala se u operama i na koncertima diljem svijeta, a otkazani nastupi pridonijeli su njezinoj reputaciji teške osobe. Sve vezano za Callas je bilo teško, ali ujedno i pretjerano.

image

Maria Callas

ROGER-VIOLLET VIA AFP

"Po prirodi sam takva da ne mislim da vrijedim mnogo", izjavila je. To joj je usađeno od dolaska na svijet 2. prosinca 1923. u New Yorku. Maria je bila zamjensko dijete, začeto kako bi ublažilo roditeljsku tugu nakon smrti sina jedinca Vasilija godinu dana prije njenog rođenja. Astrolozi su uvjerili roditelje, grčke doseljenike, da će Vasilij biti reinkarniran, pa su George i Litsa Kalogeropoulos bili toliko razočarani kada im se rodila kći da su zaboravili datum njezina dolaska na svijet i nitko danima nije pitao za nju. Nisu se mogli dogovoriti oko imena, pa je naposljetku krštena kao Sophie Cecilia Maria Anna, a tijekom djetinjstva su je zvali Mary i Marianna. Maria je imala 13 kada su se roditelji razveli i ona se s majkom i starijom sestrom Jackie preselila u Atenu. Ubrzo su postale beskućnice i pronašle su zaklon u stanu bez struje i namještaja.

image

Litsa Calogeropoulou, majka Marije Callas

NICHOLAS TSAGOURIAS/ZUMA PRESS/PROFIMEDIA NICHOLAS TSAGOURIAS/ZUMA PRESS/PROFIMEDIA

"Nisam vas nizašto donijela na ovaj svijet. Rodila sam vas i zato biste se trebale brinuti o meni", rekla je Litsa svojim kćerima.

Maria se upisala na Nacionalni konzervatorij i kasnije je učila od španjolske sopranistice Elvire de Hidalgo na atenskom Konzervatoriju. Jackie je započela vezu s Miltonom Embiricosom, brodograditeljskim magnatom koji je platio njihov novi stan i kupio Mariji klavir. Te formativne godine poklopile su se s Drugim svjetskim ratom i invazijom talijanskih i njemačkih vojnika kojima je Litsa nudila svoje seksualne usluge i pokušala prodati Marijino djevičanstvo. Umjesto toga, Maria je neprijateljskoj vojsci pjevala u zamjenu za novac. Također je napustila Konzervatorij, nakon što ju je profesor pokušao silovati.

"Šteta što mu nije pošlo za rukom, jer bismo ga natjerali da te oženi", rekla je Mariji majka.

Maria je 1950. prekinula sve veze s majkom. Nakon rata, Callas se vratila u New York i živjela u hotelu na Times Squareu. Radila je tri posla - čuvala je djecu, konobarila i bila je asistentica umirovljenoj učiteljici pjevanja. Audicija za Metropolitan operu je propala i nedugo nakon toga zpočela je vezu s Eddyjem Bagarozyjem, sitnim kriminalcem i mužem operne pjevačice Louise Caselotti, koja joj je davala poduke iz pjevanja. Bagarozy ju je nagovorio da joj postane menadžer i potpisali su ugovor.

image

Maria s majkom, ocem i starijom sestrom

LEEMAGE VIA AFP

Kasnije ju je tužio jer nije dobio postotak i prijetio je da će medijima prodati njihova ljubavna pisma. Kao da ga je sama sudbina poslala, umjetnički direktor festivala u Veroni Giovanni Zenatello u to je vrijeme boravio u New Yorku na audiciji za soprano u operi La Gioconda. Callas je pjevala na toj audiciji i ponuđen joj je ugovor od 60 dolara po nastupu. Otplovila je u Italiju na sovjetskom brodu na kojem se posluživao samo krumpir i maslac, pa je u Veronu stigla s kartonskim koferom i bez kaputa. 24 sata kasnije, tada 23-godišnja Callas otišla je na večeru gdje je upoznala Giovannija Battistu Meneghinija, 52-godišnjeg proizvođača cigli i opernog fanatika. Proslijedila mu je svoj tanjur i obratila mu se na talijanskom: "Gospodine, ako smijem, rado bih vam ponudila svoj kotlet." Nekoliko dana kasnije uselila se u njegov stan i on joj je postao menadžer. Meneghini nije bio zaljubljen u Callas, prisjetivši se kako je prvi put kad ju je upoznao bila debela, nespretna i odjevena poput psa.

image

Marijin suprug Giovanni Battista Meneghini bio je 27 godina stariji od nje

KEYSTONE PICTURES USA/ZUMA PRESS/PROFIMEDIA KEYSTONE PICTURES USA/ZUMA PRESS/PROFIMEDIA

"Prava ciganka. Nije imala prebijene pare i nikakve šanse da izgradi pjevačku karijeru", rekao je.

Callas se željela udati za njega i roditi dijete. On se brinuo hoće li joj do kraja života morati pomagati. Prije nego što je otišla na tri mjeseca u Buenos Aires, dala mu je ultimatum: Ako me ne oženiš, više neću pjevati. Kasnije tog popodneva, 21. travnja 1949., vjenčali su se crkvi okruženi ikonama i slomljenim klupama. Kako je njezina slava rasla, tako je raslo i njezino nezadovoljstvo u braku i do 1951. ona i Meneghini su imali platonski odnos. Dvije godine nakon toga počela je s opasnim režimom injekcija joda: izgubila je 40 kilograma, operacijom učvrstila gornji dio ruku i sredila si zube. Nanovo se stvorila postavši modnom ikonom i jednom od najslavnijih opernih diva. Iako ju je Meneghini nazivao nespretnom i debelom, mrzio je mršave žene i utjehu tražio u pretilim prostitutkama.

Punih osam godina Callas je bila okrunjena kraljica milanske La Scale i bila je prezaposlena da primijeti kako Meneghini nemilice troši njezin novac. Do 1959., kada je otkrila što je radio, bilo je prekasno. Skandali i loše zdravlje ometali su je u radu, pa je molila liječnike za pomoć, no oni su je odbili prozivajući je ludom. Tu je bilo i veliko rivalstvo sa sopranisticom Renatom Tebaldi, odlasci s pozornice u Rimu, otkazani nastupi u Edinburghu i San Franciscu, javni otkaz u njujorškom Metu i užasan prekid ugovora s La Scalom. Od primadone postala je kontroverzna figura. Aristotela Onassisa upoznala je dok je bila na dnu, i u kolovozu 1959. prihvatila je poziv na njegovu jahtu Christina. Od njihovog prvog susreta u Veneciji dvije godine ranije, Onassis je pratio njezinu karijeru i slao joj cvijeće, potpisujući se s "Drugi Grk". Nakon njezine izvedbe Medeje u Londonu priredio joj je zabavu u Dorchesteru i darovao joj bundu od činčile.

image

S grčkim magnatom Aristotelom Onassisom bila je u vezi od 1959. do 1968.

MONDADORI PORTFOLIO/DDP USA/PROFIMEDIA MONDADORI PORTFOLIO/DDP USA/PROFIMEDIA

"Iako više nije bio mlad, još je bio lovac i nevjerojatno seksi", rekla je. Onassis koji je imao 53 i 35-godišnja Maria u to vrijeme su oboje bili u brakovima. Pričali su na grčkom kako ih drugi ne bi razumjeli i on joj je otkrio sve o njegovom djetinjstvu u Smirni, danas turskom Izmiru, te kako se obogatio u Buenos Airesu pokrenuvši brodarsku tvrtku koja je krijumčarila heroin u sanducima s duhanom. Prije završetka njihovog krstarenja postali su ljubavnici i on joj je dao zlatnu narukvicu. Callas je podnijela zahtjev za rastavu od Meneghinija - u Italiji je razvod bio ilegalan - a on je želio da je uhapse zbog bračne nevjere. Nekoliko mjeseci kasnije, Maria Callas je čekala dijete i Onassis joj je rekao da pobaci, što je ona odbila.

Budući da joj je Meneghini i dalje bio suprug, imao je prava na dijete. Callas je pokušala u Americi dobiti razvod i molila je Meneghinija da potpiše papire, ali on je zahtijevao 50 posto zarade od njezinih tantijema. Nije pristala na ucjenu. Početkom 1960. imala je spontani pobačaj, a tri godine kasnije još jedan. Iako je nastavila pjevati, njezin posao patio je zbog nomadskog načina života koji je imala s Onassisom - od krstarenja i uživanja u njegovim stanovima u Monte Carlu i Parizu do boravka na Onassisovom privatnom otoku Skorpiosu u Grčkoj. Volio je slavne žene i paradirao je s Callas kao s nekim trofejom. Ispred prijatelja šalila se da će je Onassis oženiti.

image

Početkom 70-ih u Grčkoj

G49/ZUMA PRESS/PROFIMEDIA G49/ZUMA PRESS/PROFIMEDIA

"Maria, ne mogu to učiniti. To nije takva vrsta odnosa", rekao joj je. Onassis je istovremeno imao aferu s princezom Lee Radziwill, mlađom sestrom Jacqueline Kennedy. Callas je također doznala da je bio klijent madam Claude, čiji je bordel u blizini Elizejskih poljana imao 500 zaposlenih prostitutki.

"Najbolja djevojka je ona koju više ne moraš vidjeti", rekao je. Duboko nesretna, Callas si je pokušala oduzeti život. To će biti samo jedan u nizu brojnih pokušaja suicida.

"U operama sam igrala heroine koje su umirale zbog ljubavi i to je nešto što mogu razumjeti", rekla je. Sa strane je promatrala Onassisa kako vodi Lee i Jackie Kennedy na krstarenje, otkrivajući im svoje priče iz Smirne i gledajući njihove fotografije u novinama.

image

Kao Medeja u filmu Pier Paola Pasolinija iz 1969.

GERARD LEROUX AFP

"Prije četiri godine, to sam bila ja. Zavedena pričom njegova života. Uvjerena sam da je većinu toga izmislio. Sjećanja zahtijevaju previše truda", izjavila je. Vratio joj se i odletjeli su u Port-au-Prince, gdje joj je naredio da pjeva za haićanskog predsjednika Papa Doca koji je kontrolirao svoje stanovnike strahom, ubojstvima i crnom magijom. Nakon toga, na rubu živčanog sloma, Callas se srušila na pariškoj pozornici.

"Žao mi je što sam vas iznevjerila, oprostite mi. Obećavam da ću se jednoga dana vratiti i opravdati vašu ljubav", rekla je svojim obožavateljima. Mediji su je napadali, čak su objavili da ju je ubio ljutiti obožavatelj. Tri tjedna ona i Onassis su krstarili Mediteranom, ali je njemu, baš kao i publici, dosadila njezina malodušnost. "Što glumiš, tko si? Ti si ništa! Jedino što imaš je zviždaljka u grlu koja više ne radi", urlao je na nju.

Callas se osjećala bezvrijednom i samopouzdanje su joj uništile njegove uvrede. Puno je pio i koristio barbiturat koji je mogao uzrokovati dišno zatajenje ako se uzima u visokim dozama. Oboje su bili samodestruktivni - on otvoreno, a ona iza zatvorenih vrata - i skupa su stvorili međusobnu ovisnost koju nitko nije mogao prekinuti. Ona se bojala da će se predozirati ili imati srčani udar. Što se ona više toga pribojavala, to se on više odavao porocima. Također je primao injekcije matičnih stanica živih ovaca - koje su mu "prodane" kao snažan afrodizijak. Uz to si je davao injekcije amfetamina, steroida i testosterona, što je uzrokovalo promjene raspoloženja i nasilničko ponašanje.

image

Maria Callas

- AFP

"Svi Grci tuku svoje žene. Onaj koji voli, taj i dobro udara", rekao je.

U ljeto 1968. Callas je saznala za Onassisovu aferu s udovicom Jackie Kennedy. Fotografije su se pojavile u medijima i Callas je shvatila važnost publiciteta koji su dobivali. "Sa ženom poput Jackie i muškarcem kao što si ti vrlo je lako započeti nešto, Aristo. Ali kako to spriječiti?", pitala ga je.

Nakon posljednje degradacije, napustila ga je zauvijek. Nakon toga svaku večer je Onassis sjedio sam na palubi svoje jahte, opijajući se i puštajući Callasine snimke, dok je njezin glas odzvanjao tamnim vodama Jonskog mora. Slušajući kako pjeva Medeju, Normu i Toscu, uzeo je ploče i bacio ih u more. "Što želiš za sebe?", pitao ju je prije nego što ga je napustila. "Samo želim biti dobra prema sebi", odgovorila je.

U godinama koje su uslijedile Callas je pokušala ponovno izgraditi svoj život u sjeni Onassisa. On je promijenio taktiku i preuzeo ulogu žrtve: pričao je kako ga nova supruga Jackie čini nesretnim, pa bi dobivao suosjećanje od Callas. Dinamika njihova odnosa promijenila se i operna diva je mislila da je u dobroj poziciji te da bi mogla uspjeti tamo gdje je njegova supruga podbacila. Ona je to zvala strastvenim prijateljstvom, ali je inzistirala da je njihov odnos platonski.

image

Posljednja godina života Marije Callas bila je mučna i usamljena, prožeta introspekcijom i žalom za propuštenim

OSSINGER DPA PICTURE-ALLIANCE VIA AFP

"Neka ima svoje dvije kurve", Callas je rekla za Lee i Jackie. Pokušala je oživjeti svoju karijeru, igrajući glavnu ulogu u "Medeji", filmu Pier Paola Pasolinija - koji je doživio kritički i financijski neuspjeh - te držeći masterclassove na Juilliardu. Callas je 1973. i 1974. krenula na svjetsku turneju s kolegom Giuseppeom Di Stefanom, s kojim je započela aferu. Veza je završila loše: Di Stefano je bio oženjen i kćer mu je umirala od raka, a Callas je htjela da napusti suprugu. Nakon Onassisove smrti 1975., Callas se polako počela povlačiti iz javnog života i sprijateljila se s grčkim pijanistom Vassom Devetzijem, koji ju je, skupa s njenom sestrom Jackie, opskrbljivao Mandraxom iz atenske apoteke (lijek je bio zabranjen u Francuskoj). Lijek koji izaziva ovisnost bio je jak sedativ, ali njegovo dugo korištenje izazivalo je otpornost organizma i nesanicu. Također, u kombinaciji s alkoholom, mogao je biti smrtonosan. Možda je Callas znala za to, jer je jednom prilikom rekla Di Stefanu da je svakoga dana bliža svome kraju. Osjećala je kao da više nema razloga živjeti.

image

Sredinom 70-ih bila je u vezi s kolegom Giuseppeom Di Stefanom

MARY EVANS/AF ARCHIVE/MARY EVANS PICTURE LIBRARY/PROFIMEDIA MARY EVANS/AF ARCHIVE/MARY EVANS PICTURE LIBRARY/PROFIMEDIA

"Sve sam izgubila. Moj glas je uništen. Nemam partnera. Nemam dijete. Nije li to smiješno?", rekla je. Callas je također dijagnosticiran dermatomiozitis, bolest koja uzrokuje slabljenje mišića, ali je prestala s liječenjem jer se od terapije počela debljati. "Vi žene ste lude", rekao joj je liječnik kad mu je opisala simptome bolesti 20 godina ranije.

image

Punih osam godina Callas je bila kraljica milanske La Scale

BARBARA PFLAUM APA-PICTUREDESK VIA AFP

Posljednja godina života Marije Callas bila je mučna i usamljena, prožeta introspekcijom i žalom za propuštenim. Satima je gledala televiziju, uništenog vida, postala je ovisna o prikazima života drugih ljudi. Tlak joj je bio sve niži. Noću je uzimala Mandrax, a kada bi uspjela zaspati, sanjala je Onassisa. "Želim mu pomoći, ali ne mogu".

Umrla je 16. rujna 1977. u 53. godini. S obzirom na njezin život, film "Maria" bit će priča o ženi u potrazi za ljubavlju i prihvaćanjem. Kao što je diva jednom izjavila: "Dajte malo ljudskosti u svoju priču, molim vas. Jer i ja sam, s vremena na vrijeme, samo čovjek."

Nezaboravne izvedbe Marije Callas

Tosca Giacoma Puccinija, iz milanske Scale

Callas je fantastično dočarala lik dive Florije Tosce u nastupu iz 1953. Ranjiva, živahna i strastvena

La traviata Giuseppea Verdija, iz milanske Scale

Opera snimljena 1955. dočarava Callasin glas u njenoj punoj snazi donoseći tragediju s tolikom uvjerljivošću, briljantnošću i blagošću da poništava sve izvedbe prije toga

Norma, Vincenzo Bellini, iz londonske Royal Opera House

Callasin debi u Covent Gardenu 1952. donosi maestralnu izvedbu druidske svećenice

Lucia di Lammermoor, Gaetano Donizetti, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino

Jedna od ultimativnih bel canto uloga, Lucia je iz Callas izvukla ono najbolje. Njezina vokalna preciznost i potpuni posjed glazbe obilježili su njezin nastup iz 1953.

Madame Butterfly Giacoma Puccinija iz milanske Scale

Put Madame Butterfly, od ekstremne nevinosti do tragičnog samoubojstva, slomit će vam srce. Snimljena je 1955., a riječ je o nevjerojatnoj izvedbi uz divnu podršku Herberta von Karajana

09. ožujak 2025 08:08