Senna je bio svjestan vlastite ranjivosti

 OLEG KONIN/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA
Neprežaljen

Život legende Formule 1 od epskih pobjeda do fatalne nesreće: Vozio je kao opsjednut

Svojim uspjesima i strašću Ayrton Senna očarao je ne samo svijet Formule 1, nego i milijunske mase. Po mnogima najbolji vozač svih vremena život je izgubio u 34. godini zabivši se na utrci u Imoli s 211 km na sat u betonsku ogradu, a razlozi nesreće nikad nisu točno utvrđeni. Tragična smrt potaknula je uvođenje novih sigurnosnih mjera u Formulu 1, a njemu je zacementirala status istinske legende.

Svojim uspjesima i strašću Ayrton Senna očarao je ne samo svijet Formule 1, nego i milijunske mase. Po mnogima najbolji vozač svih vremena život je izgubio u 34. godini zabivši se na utrci u Imoli s 211 km na sat u betonsku ogradu, a razlozi nesreće nikad nisu točno utvrđeni. Tragična smrt potaknula je uvođenje novih sigurnosnih mjera u Formulu 1, a njemu je zacementirala status istinske legende.

Milijuni ljudi u televizijskom su prijenosu uživo gledali kako se Ayrton Senna, najobožavaniji vozač Formule 1 svih vremena, zabija ravno u betonsku ogradu i odvozi u smrt. Tog 1. svibnja 1994. u Imoli prekinuli su se život i nenadmašna sportska karijera neprežaljenog Brazilca kojeg je na vječni počinak ispratilo tri milijuna sunarodnjaka, što se smatra najvećim žalobnim okupljanjem modernog doba.

Životom i smrću trostrukog svjetskog šampiona Formule 1 bavit će se nova Netflixova mini serija u šest epizoda, nazvana jednostavno Senna, a koju možemo očekivati sredinom ili krajem iduće godine. Pratit će prvakov život od ranog preseljenja u Englesku, preko epskog rivalstva s Alainom Prostom, do tragične smrti na Velikoj nagradi San Marina. U glavnoj je ulozi brazilski glumac Gabriel Leone, a cijeli su projekt blagoslovili članovi Ayrtonove obitelji. Sestra Viviane izjavila je da je Gabriel sposoban za uvjerljivo portretiranje Ayrtonove osobnosti, osobito one strane koju je poznavala obitelj.

Opasnost kao dio glamura

Ayrton Senna da Silva rodio se 21. ožujka 1960. u São Paulu u dobrostojećoj obitelji. On, brat i sestra živjeli su povlašten život i nije imao potrebe voziti za novac, ali duboka strast za utrkivanjem i brzinom probudila se u njemu već u dobi od četiri godine, kada mu je otac darovao maleni go-kart. Prvi puta je na službenoj utrci nastupio kad je imao 13 godina i odmah pobijedio.

image

Mladi Ayrton snimljen 1984., prve godine u formuli 1

COLORSPORT/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA

U sportu u kojem je opasnost dio glamura, Senna se proslavio briljantnim pobjedama. U deset godina tri puta je postao svjetski prvak Formule 1 (1988., 1990. i 1991.), nanizao je 41 pobjedu u utrkama za Grand Prix i osvojio 65 najboljih startnih pozicija. Ali nisu samo brojke i pobjede ono zbog čega ga mnogi i dalje smatraju najboljim vozačem Formule 1 svih vremena - tu je i njegova beskompromisnost. Vozio je kao da je opsjednut, neki su mislili demonima, a Prost ga je optužio da mu je više stalo do pobjede nego do života. Kad je čuo da je Senna otkrio vjeru, sugerirao je da je riječ o luđaku koji misli da mu je Bog suvozač.

Dominacija

Do 21 godine u nižim je natjecanjima Senna osvojio pet naslova prvaka, a 1984. debitirao je u Formuli 1 u Monacu za Toleman, manju ekipu, ali s pristojnim vozilom. Proslavio se u legendarnoj kišnoj utrci kada je pod prolomom oblaka ostavljao iza sebe jednog po jednog vozača, uključujući tada dvostrukog svjetskog prvaka Nikija Laudu, a zaostatak za Prostom (vozio je za McLaren) smanjivao je krug po krug. Utrka je bila prekinuta zbog nemogućih uvjeta, no Senna se prvi puta popeo na postolje i legenda je bila rođena.

image

Ayrton Senna na pobjedničkom postolju u San Marinu 1988. Drugi je bio Alain Prost (desno), a treći Nelson Piquet

PASCAL PAVANI/AFP/PROFIMEDIA

Poslije se više puta dokazao vozeći po teškoj kiši, pa su mu dali nadimak "kišni kralj". I prvu je pobjedu ostvario na kiši, godinu dana kasnije u Portugalu, u utrci koju Prost nije uspio završiti. Tada je Brazilac već vozio za Lotus, jer njegove su ambicije prerasle neveliki Toleman. Otkupio je ugovor te za novu ekipu u dvije godine osvojio 16 najboljih startnih pozicija i šest pobjeda. I Lotus mu je postao pretijesan, pa je 1988. prešao u McLaren u kojem je ostao šest sezona i osvojio 35 utrka i tri naslova prvaka. Prve sezone u novom timu pobijedio je klupskog kolegu Prosta osam prema sedam i tako se rodilo jedno od najvećih suparništava oktanskog sporta. Prost mu se 1989. osvetio i osvojio naslov, no Senna je uzvratio već iduće godine, a u obje su se sezone presudni okršaji odigrali na Velikoj nagradi Japana. Treći naslov osvojio je s lakoćom, jer je u to vrijeme bio apsolutno dominantan. Nakon što je s McLarenom ostvario neke od svojih najvećih pobjeda, prešao je 1994. u Williams.

Kazna za prebrzu vožnju

Senna je često čitao Bibliju, pogotovo na dugim letovima između Brazila i Europe. Sestra Viviane izjavila je kako je i na dan svoje smrti crpio snagu iz biblijskog teksta. "Toga je jutra pročitao dio o tome kako će primiti dar najveći od svih, a to je Bog sam", rekla je. Bio je Ayrton i veliki dobrotvor - tek se nakon njegove smrti doznalo da je za siromašnu djecu diskretno davao gomile novca, procjenjuje se oko 400 milijuna dolara. I danas djeluje Instituto Ayrton Senna, organizacija za pomoć brazilskoj djeci čiji projekt nije stigao završiti.

Zarađenim bogatstvom Senna si je priuštio nekoliko kuća i imanja u Europi i Brazilu, uključujući organsku farmu. Volio je trčanje, skijanje na vodi, jet ski, veslanje na dasci, a nadasve brzu vožnju, motociklom i automobilom. Zanimljivo je da je 1992. dobio novčanu kaznu i privremenu zabranu vožnje u Ujedinjenom Kraljevstvu nakon što je vozio Porsche brzinom od 194,7 km/h na cesti M25 u blizini Londona. Posjedovao je helikopter i privatni mlažnjak, a letjelicama je i pilotirao. Brazilsko ratno zrakoplovstvo za 29. mu je rođendan darovalo „đir” na ratnom mlaznom avionu koji se sada čuva u muzeju.

image

Pobjednički šampanjac otvarao je 41 put

UNIVERSAL/KOBAL/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA

Kratak brak

Blizak prijatelj bio je s Gerhardom Bergerom, kolegom iz McLarena i njih dvojica su često zbijali grube šale i međusobno si podmetali. "Naučio me puno o sportu, a ja sam njega naučio kako se smijati", rekao je jednom prilikom Berger. Prijatelji su znali reći da je Ayrton bio još veći čovjek izvan automobila, nego u njemu, no ne tako laskav opis čovjeka kojeg su obožavali milijuni dala je njegova bivša supruga Lilian de Vasconcelos Souza. Njih dvoje poznavali su se od djetinjstva, igrali su se zajedno, a i njihove su se majke družile. Kako je pisao ECelebrity Mirror, on je bio njena prva ljubav. Nakon što joj je 1981. priznao da je voli hodali su samo dva mjeseca - brzinski su se vjenčali i već idućeg dana otputovali u Englesku, gdje se Ayrton natjecao u Formuli 3 i kartingu. Prvi mjeseci braka u Norwichu bili su bajni, no već nakon osam mjeseci pojavili su se problemi koje nisu znali nadvladati. Kako je Lilian kasnije ispričala, pokazalo se da su utrke bile njegova prva ljubav, a ona je bila na drugom mjestu. Mladoj supruzi nije dobro padalo ni to što su uoči utrka spavali odvojeno, kako se Senna ne bi trošio na seks.

image
DPPI/SHUTTERSTOCK

Kad je Lilian zatrudnjela i prenijela mu sretnu vijest, umjesto zagrljaja i poljubaca dobila je hladan tuš – bezosjećajno joj je rekao da se, ako je trudna, mora vratiti u Brazil i ondje podizati dijete. Taj ju je odgovor slomio, jer shvatila je koliko mu je nevažna. Tri dana poslije spontano je pobacila.

Ubrzo potom vratili su se u Brazil, jer Senna nije bio zadovoljan ponuđenim ugovorima. Razveli su se poslije godinu dana, što je Lilian opisala kao bolan proces. Alimentaciju nije tražila. Ubrzo se ponovo udala i rodila sina, no ni taj brak joj nije uspio, kao ni treći u kojem je bila kad je Senna poginuo. Otkrila je da su njih dvoje posljednji puta razgovarali deset godina nakon razvoda, a što se tada dogodilo zna samo ona.

Ljubavne veze

Javnost se dosta zabavljala Senninim ljubavnim životom. Za brazilski je Playboy izjavio da je nevinost izgubio s prostitutkom kao 13-godišnjak, a susret je upriličio rođak. Kad je imao 25 godina počeo je vezu s deset godina mlađom Adriane Yamin, kćeri bogatog poduzetnika, koja je na ljubavne sastanke dolazila u majčinoj pratnji. Bili su kratko i zaručeni, no vezu je prekinuo on krajem 1988., kad se počeo viđati s brazilskom TV zvijezdom Xuxom. Njegove su djevojke bile pripadnice zlatne mladeži, glumice i manekenke, između ostalih ljubio je glumicu Carol Alt i supermodel Elle Macpherson.

Navodnom vezom sa Sennom pokušala se okoristiti manekenka Edilaine de Barros. Tvrdila je da su bili u vezi od 1992. do 1994. te da je Senna otac njene kćeri koja se rodila nekoliko tjedana poslije njegove smrti. Obitelj je odmah odbacila te tvrdnje, a 2000. je DNK testom i dokazano da Ayrton nije otac njenog djeteta.

image
ANDY HOOPER/DAILY MAIL/SHUTTERSTOCK

U ranim godinama u Formuli 1 Sennin zemljak i kolega Nelson Piquet plasirao je glasinu da je Ayrton homoseksualac, no iza svega je stajalo to što je Senna ranije insiniuirao da je imao aferu s Piquetovom tadašnjom zaručnicom. Koliko je Piquet zadrt pokazuje i to što se još prošle godine neukusno šalio sa Senninom smrću.

Gledala je nesreću

Posljednja Sennina djevojka bila je manekenka i kasnije glumica Adriane Galisteu. U razgovoru za Sportsmail na 20. godišnjicu nesreće, koji je prenio Daily Mail, prisjetila se da je te nedjelje bila u Senninoj vili u portugalskom Algarveu. Prije utrke ju je nazvao. Bio je vrlo uznemiren zbog toga što je dan prije, u kvalifikacijama, poginuo vozač Roland Ratzenberger, što je bila prva smrt u Formuli 1 nakon 12 godina. U petak je pak bio stradao njegov prijatelj Rubens Barrichello koji je završio u bolnici.

image

Glumica Adriane Galisteu gledala je nesreću na televiziji

VANESSA CARVALHO/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA

"I prije je znao biti tjeskoban, ali nikad nisam čula takav njegov glas. Rekla sam mu da ne ide u tu utrku, no odgovorio je da voli svoj poziv, da je to njegov život i da se ne može tek tako povući iz utrke", ispričala je Adriane koju je u dokumentarnom filmu o Senni novinar Ernesto Rodrigues optužio za moguću nevjeru, sugerirajući da je Senna možda zbog toga bio uznemiren. Njegove tvrdnje obitelj nije podržala, a Adriane ih je odlučno opovrgavala: "S Ayrtonom sam bila sto posto iskrena. Bila sam vrlo mlada i ubrzo nakon što sam ga upoznala dovela sam ga doma i predstavila mami i bratu. Govorila sam mu samo istinu." Zaljubila se u njega na Velikoj nagradi Brazila 1993. na kojoj je bila hostesa. Isprva mu se divila izdaleka, a onda su postali i ljubavni par.

image
MARTTI KAINULAINEN/SHUTTERSTOCK

Adriane je utrku gledala na televiziji i nije odmah shvatila koliko je nesreća teška. Štoviše, u prvom je trenutku pomislila da će se Ayrton ranije vratiti kući. No, brzo je uvidjela da je situacija ozbiljna. Tad ju je nazvala žena Senninog prijatelja i rekla joj da mora što prije doći privatnim avionom. U trenutku kad su trebali poletjeti stigao je poziv s tornja i prijatelj joj je javio da je Ayrton mrtav. Svijet je za Adriane stao. "Nisam to mogla shvatiti, u mojoj glavi on bi mogao umrijeti samo u dubokoj starosti. Nevjerojatno mi je bilo da je umro radeći ono što je najbolje znao", rekla je. Bile su joj potrebne godine da se oporavi od gubitka.

image

Ayrton u bolidu snimljen prije utrke u kojoj je izgubio život

OLEG KONIN/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA

Kasnije se udala i rodila sina, pa ne doživljava Sennu kao ljubav svog života, ali kaže da su imali veliku ljubavnu priču. "Ayrton je imao tri sna. Prvi je bio okončati karijeru u Ferrariju, drugi je bio upoznati Disney World; a treći postati otac. Bio je više od šampiona, imao je golemo srce, živio je jednostavno i sanjao jednostavne snove. Bio je zabavan, kod kuće je bio kao dijete, pun radosti", lijepe su Adrianeine riječi.

Kobni zavoj

S vremenom je Senna postajao sve svjesniji opasnosti svoje profesije. Kao šala sudbine sada zvuči podatak da je na dan svoje smrti, potaknut nesrećama u prethodna dva dana, inicirao reformu udruženja vozača Formule 1 (GPDA) čiji je cilj bio povećati sigurnost u tom sportu. Mjesecima prije kritizirao je nova pravila kojima je bio ograničen inženjering na vozilima: "Bit će ovo sezona s puno nesreća i riskirat ću reći da ćemo biti sretni ako se nešto ozbiljno ne dogodi." Nije bio zadovoljan ni Williamsovim tehničkim rješenjima: "Imam vrlo negativan osjećaj u vezi automobila i njegovih granica. Ima neke karakteristike u koje još nemam potpuno povjerenje."

Kako bilo, sjeo je u bolid u koji nije potpuno vjerovao, a što se toga dana stvarno dogodilo u Imoli – kvar, vozačeva pogreška ili nepredviđene okolnosti – vjerojatno nikada neće biti jasno. Dan je bio vedar, Senna je u bolidu FW16 vozio sedmi krug, vodio je i nitko mu nije bio "zalijepljen" uz bok. Stazu u San Marinu, inače jednu od najbržih, dobro je poznavao, jer je na njoj pobijedio već tri puta. Ipak, nije uspio svladati desni zavoj Tamburello i zabio se u betonsku barijeru. Prednji dio automobila u sudaru je smrskan, a odlomljeni dijelovi postali su ubojiti projektili koji su odletjeli u vozačevu glavu i usmrtili ga.

image

Ostaci Senninog bolida nakon fatalne nesreće

JEAN-LOUP GAUTREAU/AFP

Na suđenju koje je uslijedilo tužitelji su tvrdili da se nekoliko sekundi prije nesreće slomio stup upravljača, a iz Williamsa su govorili da je stup pukao poslije sudara te da su za nesreću krive druge sile. Sennin timski kolega Damon Hill vjerovao je da je bolid izletio zbog Ayrtonove pogreške. Michael Schumacher, koji je vozio odmah iza Senne, izjavio je da mu se Brazilac činio nervoznim od početka te da je njegov bolid poskočio i zatresao se na neravnini, prije ulijetanja u kobni zavoj.

Pokazalo se da je s piste izletio pri brzini od 305 km/h, usporio do 211 km/h, ali fatalni sudar nije mogao izbjeći. Bilo je to u 14:17 sati. Utrka je prekinuta, a Sennino je tijelo helikopterom prebačeno u bolnicu Maggiore u Bologni gdje je utvrđena smrt. Kao službeno vrijeme smrti navodi se 14:17 sati, iako ima izjava da je davao znakove života kad su ga izvlačili iz olupine, a i u bolnici, gdje je bio oživljavan.

Utrka u Imoli nastavljena je nakon 37 minuta. Pobijedio je Schumacher, koji je tada vozio za Benetton, tim za koji je Senna smatrao da krši nova tehnička pravila. Proglašenje pobjednika prošlo je bez prskanja šampanjcem.

image

Sahranjen je uz sve počasti, a na ispraćaju se okupilo oko tri milijuna ljudi

TDY/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA

Proročanske riječi

Uzroci nesreće i sve što se tada događalo nisu posve razjašnjeni, čemu je pridonijelo i to što je, tako su rekli svjedoci, “crna kutija” u sudaru bila oštećena te se nije mogla spojiti na timsko računalo. Vrhovni kasacijski sud Italije na koncu je presudio da je uzrok nesreće mehanički kvar, a Frank Williams, vlasnik tima, oslobođen je optužbi za ubojstvo iz nehaja.

image

Sestra Viviane Senna i princ Harry 20 godina nakon Ayrtonove smrti

SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA

Sennina tragična smrt postala je prekretnica u Formuli 1, jer je potaknula uvođenje novih sigurnosnih mjera. Njemu je zacementirala status istinske legende. Svojim uspjesima i strašću Senna je očarao ne samo svijet Formule 1, nego i milijunske mase. Suparnici su ga često smatrali divljim i nerazumnim, ali po njegovim izjavama utrke je doživljavao kao metafore za život i bio je itekako svjestan svoje ranjivosti. "Istog trenutka kada postanete najbrži, vi ste enormno krhki. Jer u djeliću sekunde sve može nestati. Te dvije krajnosti pridonose upoznavanju sebe, dubljem i dubljem", rekao je jednom, a početkom 1994. izrekao je proročanske riječi: "Želim živjeti punim životom, intenzivno. Ne bih želio živjeti djelomično, onemogućen bolešću ili ozljedama. Ako će mi se ikada dogoditi nesreća koja bi me mogla koštati života, nadam se da će se to dogoditi u trenutku".

18. prosinac 2024 16:37