Od odlazaka najvećih modnih velikana, do uspona influencera i društvenih mreža, modno desetljeće iza nas puno je novina i promjena, kako u načinu komunikacije, tako i u načinu proizvodnje i prezentacije. Milenijalci i generacija Z natjerali su industriju na određene promjene, a pojavila su se i nova imena koja utječu na scenu.
Odlazak Alexandera McQueena
Britanac Alexander McQueen poznat kao dizajner koji je pomicao granice i spajao darkersku estetiku s romantikom oduzeo si je život u veljači 2010. godine i uzdrmao svijet. Nakon njegove iznenadne smrti mjesto je preuzela njegova suradnica Sarah Burton koja je radila s njim otkako je bila stažistica.
Posljednjih deset godina Burton nije imala lak zadatak, no uspješno je u brend ugradila dio sebe i svoje viđenje ženstvene romantike. Brend je zadržao prepoznatljiva obilježja koja je nametnuo McQueen te i danas glasi za jedan od najkretivnijih modnih brendova, a nose ga i članice kraljevske obitelji poput Kate Middelton.
Revolucija Vetementsa
Kada se 2015. pojavio modni brend Vetements, promijenila se slika o luskuznim modnim brendovima. Na čelu se nalazio dizajner Demna Gvasalia koji je ponudio nešto novo, neobično i svježe za čim su poludjeli modni urednici i influenceri pa je njegovo ime u 2015. bilo jedno od najspominjanijih u modnoj industriji. Oversized hoodice, traperice i logoi velikih korporacija poput Ikee, McDonaldsa i DHL-a nosili su oni koji su si ih mogli priuštiti, a manji brendovi imali su svoje replike njihovih proizvoda.
Svoje modne revije održavao je na mjestima poput pariških gay klubova ili u kineskim restoranima. 2015. dizajner je postao i kretivni direktor modne kuće Balenciaga kako bi joj dao dozu svog avangardnog viđenja, a tamo i nastavlja svoj put nakon što je u rujnu ove godine objavljeno da napušta Vetements te da je njegova misija u toj kući ispunjena. Nastavlja je voditi njegov brat Guram Gvasalia, a mnogi predviđaju kako je njihova popularnost bila kratkog vijeka te da je samo pitanje vremena kada će Vetements, istom brzinom kojom je stigao, nestati sa scene.
Smrt Karla Lagerfelda
Smrt Karla Lagerfelda 19. veljače ove godine zavila je modni svijet u crno. U 86. godini najpoznatiji dizajner na svijetu izgubio je bitku s rakom i za sobom ostavio neizbrisivi trag u modnoj industriji. Poznat po spektakularnim modnim revijama i vječnim modnim komadima, na čelu je Chanela bio od 1983., radio je za Fendi, a imao je i vlastitu modnu liniju Karl Lagerfeld.
Kada je preuzeo modnu kuću koja je bila na glasu kao staromodni brend u propadanju, na zgražanje svih, suzdržane kostime od tvida i bisere je spojio s kožom, lancima i motorističkim čizmama i postigao uspjeh koji ne jenjava do danas. Nakon njegove smrti, Chanel je preuzela njegova desna ruka, Virginie Viard.
Boom influencera
Do veljače 2011. godine, postojalo je više od 156 milijuna blogova. Tako je počelo rađanje influencera - pojedinaca koji utječu na korisnike i potiču ih na kupovinu određenih proizvoda preko svojih društvenih platforma. Od početka desetljeća pa do danas influenceri su postali samoizgrađeni brend i na taj način zarađuju novac. Oni najutjecajniji danas sjede u prvim redovima svih velikih modnih revija, no tržište je do kraja desetljeća postalo zasićeno, a njihova autentičnost upitna, pa samim tim i opstanak.
Sav sadržaj koji nude postaje sličan ili identičan, gubi se kredibilitet jer predstavljaju stvari samo zato jer su plaćeni za to, a njihov stil života korisnici smatraju isceniranim, nedostižnim i lažnim. "Instagram vs. reallity" fotografije sve češće to i dokazuju. Uz to, Instagram je ukinio vidljivost lajkova na fotografije, od čega su do sada influenceri živjeli, pa i njih u sljedećem desetljeću čeka prilagodba na nova traženja tržišta.
Ekologija dolazi u prvi plan
"Modna održivost" pojam je koji se najčešće spominjao u godini iza nas. Nova generacija kupaca sve više brine o okolišu i svjesna je posljedica koje na planet ostavlja modna industrija, a samim tim ploču okreću i luksuzni brendovi koji mijenjaju način proizvodnje, odbacuju životinjsko krzno i koriste nove, eco-friendly materijale.
Victoria Beckham, Michael Kors, Versace, samo su neki koji su se odrekli krzna i perja u svojim kolekcijama, iako su još godinama prije na ekološku osviještenost upozoravala imena kao što su Vivienne Westwood i Stella McCartney. Brza moda također postaje pojam s negativnom konotacijom, a raste potražnja za second-hand i vintage komadima. Online stranice kao što je Matches Fashion uključile su već korištene modne dodatke i odjeću u svoju ponudu, a iz proizvodnje se izbacuje, ili smanjuje plastika.
Vladavina Rihanne
Pjevačica Rihanna krajem 2009. godine navodno je bila pred bankrotom, a deset godina kasnije slovi za najbogatiju glazbenicu s bogatstvom od 600 milijuna dolara. Iza sebe ima izgrađeno beauty i modno carstvo, a obožavatelji se nadaju i novom albumu. U modnu industriju ušla je 2011. godine sa suradnjom s Armanijem, zatim suradnjama s River Islandom, Diorom i Manolom Blahnikom. Postala je kreativna direktorica za žensku liniju Pume, a najveći uspjeh polučila je svojom Savage X Fenty linijom donjeg rublja namjenjenog za sve ženske figure.
U svibnju ove godine u suradnji s modnim koncernom Luis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), koji u portfelju ima renomirane kuće poput Diora, Luis Vuittona, Givenchyja i Sephore, Rihanna se u povijest upisala kao prva ženska osnivačica modnog brenda naziva Fenty i prva crnkinja koja će voditi modnu kuću u okrilju LVMH-a.
"O svakom izdanju razmišljamo kao o drukčijem aspektu ženske garderobe i načinu na koji se ona odijeva. Luksuz je u prošlosti definiran u konceptu 'jedna žena - jedan brend'. Jako dobro znate tko je žena koja nosi YSL ili primjerice Céline. No, moderna žena je slojevita", rekla je Rihanna.
Pad Victoria's Secreta
Vizija ljepote koju ima brend donjeg rublja Victoria's Secret u 2019. godini više nije aktualna, pa je za brend ova godina bila puna turbulencija koje su ih dovele do dna. Tyra Banks, Heidi Klum, Gisele, Rosie Huntington-Whiteley, Karlie Kloss samo su neke od anđelica koje su se proslavile šetajući pistom istaknutog brenda, koji je na vrhuncu bio sve do 2013. godine nakon čega kreće njihov pad u prodaji i pad gledanosti tradicionalnog showa.
Nedavno je objavljeno kako ove godine nema Victoria's Secret Showa, sredinom godine kreativni direktor Ed Razek podnio je ostavku zbog komentara o plus-size i transrodnim manekenkama, a diljem SAD-a zatvorene su trgovine te je pala i internetska prodaja. Manjak raznovrsnosti na pisti i odbijanje prilagodbe novim vremenima i trendovima koštalo je brend pa su najavljene promjene i rebrending koji bi ih trebao izvući iz problema. "New Year, new me", vrijedi za Victoria's Secret, a ostaje za vidjeti hoće li ikada doseći staru slavu.
Politika kao dio crvenog tepiha
Nekada samo mjesto na kojem će slavne glumice i pjevačice pozirati u raskošnim toaletama poznatih brendova, crveni tepih danas je postao platforma preko koje utjecajne žene komuniciraju poruku, često političku ostatku svijeta. Sve je počelo 2018. optužbama za seksualno zlostaljanje i uznemiravanje protiv producenta Harveyja Weinsteina. Mnoštvo žena, među kojima su i glumice poput Reese Witherspoon i Meryl Streep, podijelile su svoje priče i pokrenule Time's Up pokret.
Na dodjeli Zlatnih globusa sve su uzvanice stigle u crnim toaletama kako bi poslale poruku, a nekoliko mjeseci kasnije na Kanskom filmskom festivalu 82 žene protestirale su zbog zanemarivanja ženskih redateljica na filmskim festivalima. Glumica Kristen Stewart na crvenim tepisima često odašilje poruku, pa je zbog strogog dress codea za crveni tepih jednom prilikom skinula štikle i prošetala bosa.
Moda krojena za Instagram
Modni dizajneri iskoristili su popularnost i ljubav prema Instagramu pa i njihove kreacije često dolaze s potencijalom da bi na društvenoj mreži mogle postati viralne. Ironični, duhoviti i neobični komadi postaju hit kod korisnika i brzo se šire internetom, postajući dio meme kulture i na taj način dopiru do širokih masa. Brendu to ide u korist jer pronalazi novu publiku, a korisnicima služi kao duhoviti način izražavanja.
Primjer toga je Rihannina "omlet" kreacija s Met Gale 2015., dizajnera Guo Pea koji je postao svjetski poznato ime. Viktor + Rolf balske haljine s meme natpisima ili Vetemas DHL žute majice samo su neki od poznatih primjera mode koja je zanimljiva generaciji društvenih mreža. Danas kada se gotovo sve mjeri u broju lajkova, ironija i humor postali su omiljeni alat modnih kuća - što nam mami osmijeh na lice, to će nam se više sviđati, a od toga svi imaju korist, i brendovi i korisnici.
Kate Middleton i Meghan Markle efekt
Članice kraljevske obitelji već desetljećima utječu na trendove - sjetimo se samo utjecaja preminule princeze Diane. Ipak, kako se uzdignuo internet, a s njim društvene mreže i online shopping, utjecaj na masu nikada nije bio veći. Posljednje desetljeće obilježile su vojvotkinje Meghan Markle i Kate Middleton čije outfite pratitelji kupuju preko online stranice netom nakon što se one pojave u javnosti. Komadi u kojima su viđeni odmah završe na stranicama modnih portala, a nakon toga nestaju s polica trgovina u istom danu.
Za neke brendove utjecaj Meghan ili Kate je imao veoma pozitivan učinak, pa su od malih brendova postali svjetski poznati, no za neke, poput brenda Issa to je značilo propast. Kate Middleton nosila je haljinu ovog brenda na dan objave zaruka s Williamom 2010. godine, a nakon toga potražnja za njom je bila tolika da je brend dovela do bankrota zbog nemogućnosti tolike proizvodnje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....