Zagrebačka dizajnerica Milena Rogulj znanje rado prenosi drugima, a na radionicama u Hrvatskoj i Španjolskoj polaznice zrele dobi uči kako uz pomoć tradicionalnih elemenata postići 'pomaknute' kreacije visoke mode.
- Najteže je prenijeti znanje, posebno kad je riječ o modi. Osnovne tehnike izrade svladamo tijekom fakulteta, no moda je mnogo više od toga. Svaki je komad potpis autora, njegove osobnosti, maštovitosti i sposobnosti rušenja zadanih granica, kaže zagrebačka modna dizajnerica Milena Rogulj (66), poznata po svojim avangardnim, voluminoznim i skulpturalnim kreacijama. A dugogodišnjoj članici ULUPUH-a i edukacija je velika ljubav i izazov. Već godinama vodi radionice na Kanarima, gdje polaznicima otkriva tajne osmišljavanja, krojenja i šivanja ekstravagantne odjeće i modnih dodataka. Kad je doznala da kroz projekt “Kreativni54+”, koji financira Europski socijalni fond, sličnu radionicu može organizirati i u Zagrebu, oduševila se.
Naime, namjena projekta je da se starije osobe iz manjih mjesta kroz usavršavanje raznih tradicionalnih vještina više uključe u život zajednice i sredine u kojoj žive. A uvjet za dobivanje novca iz fonda EU bio je da polaznice poznaju tehnike izrade narodnih nošnji i dekorativnih elemenata karakterističnih za područje iz kojeg dolaze kako bi se sačuvala etno baština. Milenina ideja da to hrvatsko etno blago “otmu zaboravu” na način da ga spoje s visokom modom prihvaćena je s oduševljenjem. Tako su na radionicama u Muzeju za umjetnost i obrt, koje je vodila i osmislila, trideset i dvije žene u dobi od 54 do 75 godina, pristigle iz svih krajeva Hrvatske, tri mjeseca vrijedno radile i učile. I u tom je razdoblju nastalo 18 avangardnih kreacija nadahnutih hrvatskim etno motivima, koje su prikazane na reviji u MUO.
- Bila sam uzbuđenija nego one. Gledajući ih kako, većina prvi put u životu, bez daha prate manekenke koje nose “rezultate” njihova tromjesečnog rada, bila sam na rubu suza. Kao i one. Silina emocija i adrenalina bila je gotovo opipljiva - govori kreatorica, dodajući da joj je najljepši kompliment uputila kolegica iz ULUPUH-a, u komentaru revije na Facebooku: “Milena, podigla si ljestvicu”. Bila je presretna, a “buket poljubaca” dobila je i od kćeri Kitice Kekić (44), koja živi u inozemstvu, gdje se bavi osmišljavanjem i pisanjem oglasa i reklama.
- Istrošila sam se i fizički i psihički. Ali nije mi žao. Sumnjičave i samokritične, te žene nisu bile ni svjesne koliko ćemo zahvaljujući njihovu poznavanju etno tradicije taj dio hrvatskog naslijeđa podići na viši nivo, sačuvati od zaborava, pokazati svijetu tu raskoš boja i elemenata. Jedna je znala šivati, druga heklati, treća štrikati... A jedna od polaznica iz Đurđevca samo je pomoću igle od konca izrađivala zanimljive kuglice, ukrase za tradicionalne kapice poculice. Neprekidno sam ponavljala da se ne boje, samo neka me pažljivo slušaju. I slijede. Upijale su svaki moj potez i savjet, davale sve od sebe. I kad sam na kraju vidjela tu navalu emocija i uzbuđenja koje nisu ni pokušavale prikriti, bila sam ponosna i na njih i na sebe. Sve su pitale hoće li biti još radionica - nastavlja Milena Rogulj, dodajući da će modeli biti prikazani u još nekoliko gradova, a nije ih moguće kupiti.
Naime, prema pravilima EU, moraju biti pohranjeni pet godina i spremljeni svaki u svoju posebno izrađenu kutiju, koja ih štiti od kukaca, vlage ili bilo kakvog oštećenja. Milena Rogulj već godinama živi na relaciji između Zagreba i Maspalomasa, gradića pedesetak kilometara udaljenog od Las Palmasa, glavnoga grada Gran Canarije, jednog od Kanarskih otoka. Ondje održava radionice visoke mode, a pomaže joj suprug, glazbeni producent Damir Radić Pende. U njezin je posao ušao “silom prilika” jer u početku nije znala španjolski pa je pomagao kao prevoditelj. No kako mnogo zna o modi i voli s njom diskutirati o tim temama, često svrati u prostor. I radionice i završne revije, naime, održavaju se u Grofovoj kući, luksuznom gradskom zdanju namijenjenom umjetnicima svih profila.
- Na Kanarima brinu o tradiciji. Zato mi je drago da smo i mi napokon počeli cijeniti našu prebogatu etno baštinu. Na završnoj reviji manekenke su nosile ogrtače, haljine, veste i hlače, a sve su imale kosu spletenu u tradicionalne pletenice. Izradilo ih je pet djevojaka i jedan mladić, polaznici Obrtničke škole za osobne usluge. Dakle, potencijala imamo, samo ga trebamo promovirati - ističe dizajnerica i umjetnica, koju, uz izradu odjevnih predmeta i modnih dodataka, ipak najviše raduje i opušta crtanje. Ono joj je ljubav još od osnovne škole pa s crtaćim priborom ide i na plažu kad je na Kanarima, u zagrebačke kafiće, na putovanje... Crta sve, a kad radi skice za kolekciju, to su uglavnom grubi crteži jer svaki model razrađuje i mijenja tijekom izrade.
- Ljubav prema lijepom naslijedila sam od oca, klesara Zlatka Rogulja, čija je strast prema poslu zarazna. I on tijekom izvedbe često izmijeni prvotnu zamisao, ništa mu nije teško pa je uvijek bio iznimno tražen majstor. I vrlo ponosan i na mene i na moju pokojnu sestru, koje smo se našle u svijetu umjetnosti - kaže Milena Rogulj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....