Zagrepčani i njihovi gosti i ove godine imaju priliku uživati u jednoj od najljepših božićnih priča koja se u HNK Zagreb prikazuje sve do 4. siječnja, a u kojem glavni ženski lik igra čak osam balerina.
Uz blagdan Božića vežemo priče i bajke koje su nam u djetinjstvu pričale bake i mame, no vjerojatno niti jedna ne budi čar tog omiljenog blagdana kao "Orašar". Originalnog naziva "Orašar i Kralj miševa", davne ju je 1816. godine napisao njemački novelist Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, a iz koje je proizašao jedan od najpoznatijih baleta. Baletna verzija koja se danas najviše izvodi potječe od adaptacije francuskog književnika Alexandrea Dumasa starijeg, na osnovu koje je ruski kompozitor Petar Iljič Čajkovski 1892. godine komponirao glazbu. Koreografiju za prvobitnu produkciju osmislili su Marius Petipa i Lev Ivanov, a premijera je bila održana u Sankt Peterburgu 18. prosinca 1892. godine.
Sto trideset i dvije godine kasnije "Orašar je jedan od najizvođenijih baleta HNK Zagreb, građanima nisu problem višesatna čekanja u redu da kupe karte, a putem online prodaje u svega nekoliko minuta plane ih nekoliko tisuća.
Zagrebačka ga je publika gledala već ranih 20-ih godina prošloga stoljeća, a od 1970. je uvršen u stalni repertoar nacionalne baletne pozornice.
U središtu priče nalazi se djevojčica Klara, koja od ujaka - čarobnjaka Drosselmeyera, na dar dobiva neobičnog orašara u obliku vojnika. On u jednom trenutku oživljava, a njezina soba postaje bojno polje između vojske miševa i vojske igračaka gdje predvodi vojsku igračaka i pobjeđuje Kralja miševa uz Klarinu pomoć, nakon čega njih dvoje kreću na čarobno putovanje. Klaru u baletu zagrebačkog kazališta ne glumi samo jedna balerina, mi smo ih upoznali sedam na druženju jedne prohladne subote i pritom se osjećali kao da smo dio bajke - i otkrili sva njihova lica i kada nisu balerine.
Iva Vitić Gameiro (37) - prvakinja baleta HNK, Zagreb
Ovu verziju "Orašara" pleše već nekoliko godina, pa je koreografiju učila kraće nego ranije. Tijekom dva tjedna imala je svakodnevne probe sa svojim balet majstorom prije prve izvedbe, a nekada su iste trajale po dva mjeseca. Iva je brza i u spremanju za pozornicu, brzo se šminka i pravi frizuru, a duže joj traje proces zagrijavanja i odabir baletnih papučica.
"Kao učenica baletne škole sudjelovala sam u Orašaru i sanjala da ću jednog dana plesati Klaru i Vilu šećera. Veliko mi je veselje vidjeti koliko publika voli balet, kako su sve predstave rasprodane, a Orašar pogotovo. Kod nas je in otići na Orašara, to je božićni običaj i to mi je drago"", govori Iva kojoj je najdraži dio predstave veliki pas de deux iliti plesni duet u drugom činu.
S Klarom se poistovjećuje kada je u pitanju radoznalost i veselje, to im je zajedničko, a s predstavama završava prije Božića, koji će provesti s obitelji kod kuće - kitit će bor, peći kolače i uživati u slobodnom danu, opuštajući se u igri sa svojim sinom i uživajući u ulozi majke, čime se inače najradije bavi kada ne pleše.
Rieka Suzuki Sumitomo (38) - prvakinja baleta HNK, Japan
U ulozi Klare prvi se put našla 2008. godine kada se pridružila ansamblu HNK Zagreb i utjelovljuje ju je već 15 godina. "Tog trenutka se jako dobro sjećam – bio je poseban. Bila sam mlada balerina i bila mi je čast preuzeti ulogu. I danas sam uzbuđena i zahvalna dok plešem Klaru na sceni", priznaje Rieka Suzuki.
Svakodnevno trenira i teži nadmašiti nastup iz prethodne sezone. "Puno se gledatelja svake godine vraća gledati Orašara i zato je važno da im svaki put stvorim čarobno iskustvo, odvedem ih u Klarin svijet snova", pojašnjava. Njezina omiljena scena je u prvom činu, kada se Orašar pretvori u Princa i Klara pleše s njim i misli da je Orašar tradicija jednako važna poput ukrašavanja bora ili razmjenjivanja darova, nešto što se prirodno povezuje s božićnim vremenom. Ona obično nema puno vremena za proslavu Božića zbog predstava i probi, čak i kad nema izvedbi, ali ove godine razmišlja o slobodnom danu.
Suzuki Rieka u Zagrebu je upoznala svog supruga Takuya, baletana iz Japana. "Život s njim je prekrasan i kada plešemo zajedno posebno smo povezani, vjerujemo si. Što se tiče budućnosti, za sada ostajem u Zagrebu, tu je moj dom", ističe Rieka koja kada ne pleže, voli putovati svijetom, upoznavati različite kulture i istraživati nova mjesta.
Dora Kovač (24) - ansambl baleta HNK, Zagreb
Ovo je prvi put da će igrati ulogu Klare, za koju nije morala prolaziti posebnu audiciju jer se svakim danom prati rad i napredak balerina na temelju čega se one biraju za nove uloge. "Pošto mi je prvi put, dobila sam više vremena za uvježbavanje koreografije od kolegica koje su već plesale. I još uvijek vježbam jer su moje predstave u siječnju", govori Dora i dodaje da joj je najteži dio varijacija Šećerne vile jer zahtjeva izdržljivost i kondiciju, preciznost i čistoću pokreta.
Biti dio Orašara za nju poseban osjećaj jer je kao djevojčica prvi put stala na scenu i otkrila njezine čari baš u toj predstavi, a i ona je, baš poput, Klare zaigrana i vrckava. Vrijeme van pozornice voli provoditi aktivno i u kreativi. "Nepredvidljiva samj, nikad nemam plan, spontano odlučujem u trenutku, tako da nikad ne znam gdje ću završiti ili koju ludu ideju ću dobiti. Svoju profesiju koja je “red, rad, disciplina “ u privatnom životu pokušavam balansirati sa spontanošću", priznaje Dora. No plan za Božić ima - provest će ga s obitelji i s mamom će izrađivati božićne ukrase, što uvijek završi natjecanjem koja je bolje i ljepše napravila.
Miruna Miciu (33) - prvakinja baleta HNK, Mađarska
Prvi je put nastupila u ulozi Klare u premijernoj sezoni aktualne verzije 2019. godine, a za priprema su joj potrebna dva mjeseca. "Svaka mlada balerina ima uloge o kojima sanja, a među njima su Labuđe jezero, Giselle i naravno, Klara i Vila šećernog slatkiša. Kao prilično visoka plesačica, nisam se mogla zamisliti kao malena Klara, ali željela sam biti u plesnom duetu Vile šećernog slatkiša. Mislim da sam imala sreće jer sam dobila priliku plesati u ovoj verziji u kojoj Klara također izvodi taj duet", otkriva Miruna koja uživa u svakoj sceni izvedbe jer ima priliku živjeti u njezinom svijetu. No, postoji jedan čaroban trenutak za nju. "Kada počne veliki plesni duet na kraju drugog čina, izađem na scenu s partnerom, osjetim trenutak savršene ravnoteže i pozornica je samo naša, tišina iza kulisa, orkestar svira uživo, a energija publike je nevjerojatna... To je nepisiv osjećaj! Toliko je zarazan da zaboravite na stvarni svijet, plešući i dijeleći dušu s cijelom publikom – svih 710 i još nekoliko ljudi u dvorani", opisuje Miruna.
Kada ne pleše, opušta se uz crtanje, koje joj nije jedini hobi. "Toliko stvari bih voljela isprobati, ali jedan život nije dovoljan. U slobodno vrijeme crtam i slikam, podučavam balet, provodim vrijeme s prijateljima i upoznajem nove ljude. Gledam filmove, bavim se raznim "uradi sam“ projektima, idem na duge vožnje biciklom ili autom slušajući dobru glazbu, igram društvene igre... Popis je zaista dug!", nabraja nam.
Život u Hrvatskoj opisuje boljim nego što ga je mogla zamisliti dok je bila djevojčica. "Zahvalna sam i uživam u životu, ali radim i dalje na osobnom razvoju i stvaram si još bolju budućnost", zaključuje Miruna koja će Božić provesti na intimnoj božićnoj zabavi s najbližim prijateljima, toplom hranom, kuhanim vinom i zabavnim igrama, a jedina želja joj je da ona, njena obitelj, prijatelji i mačak budu zdravi.
Saya Ikegami (29) - solistica baleta HNK, Japan
Prvi je put igrala Klaru prije sedam godina u "Orašaru" kojeg je koreografirao Derek Dean, u verziji koreografiranoj od strane Vladimira Malakova prvi je put nastupila prošle godine, a vježbala je mjesec i pol dana. "Nemam puno samopouzdanja u svoje tehničke vještine, pa me dijelovi s piruetama traže puno vježbe i ponavljanja kako bih stekla povjerenje u sebe", pojašnjava Saya. Omiljena scena joj je ona u kojoj Klara dobije Orašara kao poklon i prvi put ugleda Princa. "Prošle sam godine bila jako emotivna na pozornici – gotovo sam zaplakala kada se Orašar slomio. A kada sam vidjela svog partnera kao Princa, zaista sam pomislila da stvarno dolazi k meni. Jako uživam u ovoj ulozi", priznaje i dodaje da je nalik Klari jer je emotivna i hrabra. "A imam i starijeg brata i mlađu sestru, za Božić smo uvijek jedni drugima pokazivali darove i zajedno se igrali, baš kao Klara i Fritz", otkriva.
Ovog Božića će nazvati svoju obitelj u Japanu, otići će na božićni sajam popiti kuhano vino i prošetati Zagrebom. "Oduševljena sam što u gradu ima toliko Orašarovih lutaka, od malih do divovskih. Željela bih skupiti sve", priznaje Saya koja se u slobodno vrijeme bavi pečenjem kolača, u što se zaljubila prije četiri godine. "Kad god imam vremena, uvijek ispečem nešto pa podijelim sa svojim prijateljima", ponosno ističe.
Natalia Kosovac (33) - prvakinja baleta HNK, Australija
U ulozi Klare prvi se put našla kada ju je koreograf Vladimir Malakhov odabrao za uloga, što je za nju nešto predivno jer se osjeća kao da stvara blagdansku čaroliju. "Orašar je Božić, a Božić je Orašar – idu zajedno. Igrajući Klaru najdraže mi je plesati duet u drugom činu, glazba je nevjerojatna i čini me sretnom", govori Natalia, koja je nakon završetka školovanja u New Yorku i Münchenu prihvatila angažman u HNK Zagreb i nije požalila.
"Kazalište ovdje ima toliko toga za ponuditi i bila sam jako uzbuđena što ću biti dio ansambla. Nisam znala koliko ću dugo ostati, ali zaljubila sam se i u naše kazalište i u Hrvatsku. Život vas na smiješan način smjesti tamo gdje trebate biti, čak i ako to u tom trenutku ne znate. Da nisam došla ovdje, nikada ne bih upoznala ljubav svog života. Sada smo osam godina u braku", govori nam.
Božić planira provesti ovdje sa svojom obitelji, opuštajući se, a neće zaboraviti ni omiljenu tradiciju. "Meni je smiješna, a dijelim je sa svojim suprugom. Uoči Božića svake godine gledamo božićne serije i filmove", otkriva i dodaje da slobodno vrijeme najviše voli provoditi vrijeme sa suprugom i prijateljima te ići u kino.
Hinako Shinzaki (21), ansambl baleta HNK, Japan
Ulogu Klare je već igrala u školskoj predstavi u Pittsburgh Ballet Theatreu, ali ovo joj je prvi put u punoj verziji baleta. Većinu koreografije naučila je iz videozapisa, ali imala je priliku gledati probe i predstave prošle sezone, pa joj nije trebalo puno vremena da je nauči. "Nisam imala iskustva s glavnim ulogama, ali posebno je biti dio produkcije HNK-a Zagreb, jer je ovaj balet omiljen i ja ga obožavam", priznaje.
Omiljena scena joj je plesni duet na snijegu iz prvog čina, kada Klara pleše s princem nakon što se on probudi, a njezin je lik u sceni na zabavi podsjeća na jedan božićni poklon koji je dobila od roditelja, a koje će ovog blagdana svakako nazvati u Japan. S hrvatskim se božićnim tradicijima zasad nije imala prilike upoznati, ali prošetat će Adventom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....