U Hrvatskog narodnom kazalištu u Splitu premijerno će biti izveden balet "Laurencia" gruzijskog koreografa Vakhtanga Čabukijanija, velikog reformatora klasičnog baleta, a koji će na splitsku scenu postaviti Nina Ananiašvili, jedna od najvećih balerina svih vremena.
Ninu Ananiašvili, gruzijsku balerinu koja je danas umjetnička ravnateljica Državnog baleta Gruzije, 2002. američki je časopis Dance Magazine proglasio balerinom godine, a Daily Telegraph jednom od 12 najboljih svjetskih balerina svih vremena. Baletna ikona i superzvijezda je u Splitu, gdje u Hrvatskom narodnom kazalištu postavlja balet "Laurenciju", biser klasičnog baleta njezinog zemljaka Vakhtanga Čabukijanija. Čabukijani je veliki reformator klasičnog baleta, te uz Georgea Balanchinea, porijeklom Gruzijca i samu Ninu Ananiašvili čini trolist velikih imena koje je Gruzija dala svijetu baleta. Uhvatili smo je na kratko u Splitu gdje nam je otkrila zašto "Labuđe jezero" ima posebno mjesto u njezinom životu.
"‘Labuđe jezero‘ bila je moja prva velika predstava u Boljšoj teatru, a u American Ballet Theatre sam s ulogom Odette/Odile debitirala, što je ujedno bila i moja posljednja predstava tamo. Isto tako, moja posljednja gala-predstava u Japanu bila je "Labuđe jezero". Ta me je uloga pratila tijekom moje karijere i postala moj zaštitni znak. Nikad se od nje nisam umorila, nikada mi nije dosadila, uvijek sam je uživala plesati. To je definitivno poseban balet, iznad svih drugih", govori Nina Ananiašvili te dodaje kako važno mjesto u njezinoj karijeri ima i prvi nastup s New York City Balletom gdje je 1988. nastupila s programom njezinog zemljaka Balanchinea.
"Bio je to veliki skok u mojoj karijeri jer sam prvi put plesala Balanchinea. Bila sam mala djevojčica kad je on došao plesati u Gruziju. U to vrijeme još nisam pohađala baletnu školu, bavila sam se klizanjem na ledu. Tako je plesanje njegove koreografije bilo ispunjenje mog sna iz djetinjstva", priznaje gruzijska balerina i izdvaja nam još neke od nastupa koje će uvijek pamtiti.
"Imala sam veliku sreću plesati balete danskog majstora Bournonvillea u njegovom teatru u Kopenhagenu s Kraljevskim danskim baletom. Imala sam sreću raditi osobno sa Sir Kennethom MacMillanom u produkciji Royal Balleta - to su bili "Princ pagoda", "Manon" te "Romeo i Julija". jako sam voljela te balete, bilo je tu mnogo toga različitog od baleta koje sam do tada plesala. Svi baleti od Mauricea Petipa su mi, jasno, u srcu. Plesala sam ih prvo u Boljšoju pa onda na raznim pozornicama diljem svijeta. Raymonda je, po meni, moja najbolja uloga. Boljšoj nisam nikad napustila, uvijek sam se vraćala u to moje kazalište. Mislim da sam prva na svijetu koja je tako radila“, rekla nam je Nina Ananiašvili u pauzi proba "Laurencije".
„Imala sam sreću živjeti u vrijeme perestrojke, u eri Gorbačova, pa nikad nisam ‘pobjegla‘ iz Sovjetskog Saveza, plesala sam vani i uvijek se vraćala. On nam je dao slobodu. No, nije bilo lako. Imali smo dvije vrste putovnica, ‘unutrašnje‘ i ‘vanjske‘, za inozemstvo. Moja vanjska putovnica bila je zaključana u nekoj ladici u Boljšoju. Tada se otvorila agencija koja mi je izdala drugu putovnicu za inozemstvo, a ravnatelj Boljšoja dao mi je veliku podršku, zamolio me da ne napuštam teatar i obećao da će mi dati dozvolu kad god imam poziv iz inozemstva. Mihail Gorbačov i njegova supruga Raisa jako su me voljeli, gledali su moje predstave, slali mi cvijeće nakon izvedbi i pozivali me na posebne evente", otkriva balerina i i dodaje kako je balet za splitsku publiku malo prilagođen.
"Splitska pozornica je, jasno, manja od one u Boljšoju i drugim velikim baletnim teatrima pa smo morali prilagoditi neke scene. No, gledalište je bliže, što daje poseban čar i mogućnost publici da vidi brojne detalje. Plesači odlično rade, s velikim entuzijazmom, a ja pokušavam podijeliti što više svog znanja i iskustva s njima. "Laurencia" je puna fantastičnih varijacija i zahtijeva snažnu tehniku. Imamo tri podjele protagonista, svi su međusobno vrlo različiti plesači i zanimljivo je vidjeti kako svaki od njih interpretira svoju ulogu", govori Nina i dodaje da ju je Split oduševio.
"Grad je predivan. Zbog proba nisam imala previše vremena, ali ono što sam vidjela me oduševilo. Volim gradove s dugom i bogatom poviješću", poručila je balerina koja s nestrpljenjem očekuje premijeru 22. ožujka, a reprizne izvedbe održat će se 23., 25.,26. i 27. ožujka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....