PRESS
Održivost na tanjuru

Priča o uspjehu: Jadranka Boban Pejić je pionirka koncepta zdravih trgovina u Hrvatskoj

Zajedno sa suprugom Zlatkom Pejićem, Jadranka već dugi niz godina vodi uspješni koncept bio&bio trgovina.

Zajedno sa suprugom Zlatkom Pejićem, Jadranka već dugi niz godina vodi uspješni koncept bio&bio trgovina.

Održivost je jedna od gorućih tema moderne svakodnevice te problem o kojem se glasnije treba govoriti. Odgovorno ponašanje s ciljem očuvanja planeta Zemlje ima bezbroj aspekata primjene, a iako se na prvi pogled može činiti kako je riječ o kompliciranim odlukama i zahtjevnim promjenama, praksa je nešto drugačija. Malim koracima čine se velike stvari, a s time sa slaže i Jadranka Boban Pejić, začetnica bio&bio trgovina. Jadranka uvijek nastoje naglasiti kako već u kuhinji možemo početi s održivošću, čuvati okoliš, ali i vlastito zdravlje. Jadranka osim što zajedno sa suprugom uspješno vodi bio&bio trgovine, autorica je brojnih kuharica, održava edukacije na temu održive prehrane i još mnogo toga. U nastavku smo porazgovarali s Jadrankom koja nam je otkrila sve o održivom poslovanju svoje tvrtke, izazovima s kojima se susreće, ali i predviđanjima o onome što nas očekuje!

Zajedno sa suprugom, Zlatkom Pejićem, vlasnica ste tvrtke Biovega koja uključuje i lanac trgovina bio&bio. S obzirom na to da ste pioniri koncepta zdravih trgovina na području Hrvatske, ispričajte nam kako i s kojim ciljem je došlo do ideje za pokretanjem?

Vlastiti stil i filozofija življenja bili su i ostali glavni pokretači svih naših poslovnih aktivnosti. Strast za očuvanjem okoliš,a a time i zdravlja čovjeka logično nas je odvela ka organskoj poljoprivredi. Htjeli smo da što više ljudi osvijesti važnost organske i cjelovite prehrane te time utječe na zdravlje svoje obitelji, a u isto vrijeme i na zdravlje okoliša. Naši temelji su edukacija, oboje smo inspirirani idejama makrobiotike shvatili da posao ima smisla samo kada je utemeljen u vrijednostima, one vrijednosti koje živimo želimo dijeliti s drugima i inspirirati ljude ka promjenama.

image
PRESS

Iako se danas o organskim proizvodima govori više nego ikada, iz vaše perspektive, koliko je ekološka prehrana zapravo zastupljena u jelovnicima i na kojim način vidite prostora za napredak?

Sve je više ljudi koji osvještavaju važnost ekoloških tj organskih proizvoda, pogotovo u prehrani djece. No, u institucijama i javnim ustanovama (vrtići, škole, bolnice) nismo niti blizu dobrih praksi koje postoje u mnogim zemljama. Također, još uvijek i na strateškoj razini razvoja poljoprivrede u Hrvatskoj ekološka poljoprivreda je minorna pojava iako je strateška odrednica EU. Premalo je edukacije, puno dezinformacija te tzv. greenwashinga što sve skupa kod prosječnog kupca samo još viče potiče sumnju i negativan stav. Vjerujem da će unatoč tome ipak biti sve više inicijativa pogotovo u vrtićima i školama.

Naš cilj je držati visoku kvalitetu proizvoda i tzv. artisan proizvodnju u kojoj se ne skraćuju postupci proizvodnje te se time čuvaju okusi i hranjivost.

Uz ekološke namirnice često se vezuje stigma ‘skupog‘. Koliko je to u praksi točno?

Skupo je imati zagađen okoliš i loše zdravlje. To nas u konačnici puno više košta nego kupovina ekoloških proizvoda koji su u prosjeku skuplji 30-ak posto od konvencionalnih proizvoda. S obzirom na to da se u Hrvatskoj trećina kupljene hrane baca to je i znak da bismo si mogli češće priuštiti ekološke proizvode, ali i da ne poštujemo hranu, možda upravo zbog toga što smatramo da treba biti jeftina. Zadnji val poskupljenja konvencionalnih proizvoda samo je početak daljnjeg rasta cijena jer konvencionalna, tj. kemijska poljoprivreda ovisi o fosilnim gorivima te će biti sve skuplja, a i klimatske promjene ugrožavaju dodatno proizvodnju hrane. Ekološke namirnice su iskoristivije, punije okusom, hranjivije te ljudski, pogotovo organizam u razvoju, ne opterećuju kemikalijama, aditivima itd.

bio&bio trgovine nalaze se diljem Hrvatske. Što vas vizionarski izdvaja od konkurencije koja se je u međuvremenu pojavila na tržištu?

Volimo reći, i u to duboko vjerujemo, da je bio&bio više od trgovine. Zajedno sa svim našim kupcima smo zajednica koju spaja ljubav prema čistim proizvodima koji čuvaju zdravlje čovjeka kao i zdravlje planeta. Posvećenost da osiguramo hranu i proizvode koji mijenjaju živote naših kupaca je najmoćnija inspiracija. Zato smo jedini poslovni subjekt koji ima isključivo hranu s certifikatom organskog uzgoja.

Odgovorna ekologija življenja osim pametno odabranih prehrambenih namirnica, uključuje i broje druge aspekte poput savjesnog razvrstavanja otpada, slow fashiona, cirkularnosti i sl. Koje savjete biste dali nekome tko želi, ali ne zna kako krenuti u nešto održiviju svakodnevicu?

Preporučujem uključiti “filter” koji se zove “manje je više”. Svakodnevno donosimo cijeli niz odluka o tome što jesti, što kupovati, čije usluge koristiti. Svaka ta aktivnost je svojevrstan glas kojim određujemo u kakvom svijetu želimo živjeti. Istina je da nam je za kvalitetan život malo toga potrebno, stoga smanjivanje gomilanja i potrošnje te što češće korištenje organskih proizvoda i prirodne kozmetike je dobar smjer.

U svojem poslovanju naglasak stavljate na obnovljivost, kompostabilnu ambalažu koja se može pronaći u bio&bio trgovinama, ekološku poljoprivredu, a što je tek dio održivog kotača koji zagovarate. Koliko je sve navedeno bilo zahtjevno plasirati na domaće tržište i s kojim izazovima ste se susreli?

Suprotno uvriježenom mišljenju mi radimo s prosječnim maržama, a troškovi su izuzetno visoki. Npr. kompostabilna ambalaža je tri puta skuplja od plastične ambalaže, kao što je i svaki ekologičniji izbor skuplji od onog što zagađuje zdravlje i okoliš. To jest apsurd, ali je stanje takvo, barem za sada, u cijelom svijetu. Potrebna je ogromna količina truda i ne pristajanja na kompromise da bi se ovakav sustav održao. No, mi vjerujemo da se isplati, jer želimo da naši potomci znaju da smo napravili sve što je u našoj moći da ponudimo drugačije, zdravije, ekologičnije.

Kada govorimo o prehrani, koja vrsta prehrane najviše odgovara čovjekovim potrebama?

Prehrana koja je zasnovana na namirnicama biljnog porijekla, pregršt povrća i voća, cjelovitih žitarica, mahunarki, sjemenki i orašastih plodova. Ako baš moramo jesti namirnice životinjskog porijekla neka ih ne bude više od 10% u prehrani. Jesti manje količine hrane, imati redovite obroke kao i razmake između obroka kada pijemo samo vodu ili herbalne čajeve također donosi dobrobiti organizmu. Žvakati dobro hranu i biti zahvalni što imamo što jesti.

Na koji način organski proizvodi koje nudite u svojim trgovinama utječu na očuvanje planete?

Organska poljoprivreda čuva tlo, pitku vodu i zrak. Ne dolazi do pretvaranja plodnog tla u pustinjsko kao kod konvencionalne poljoprivrede (kemikalije i dušična gnojiva uništavaju život u tlu i ono se s godinama pretvara u neplodno tlo, tj pustinju). Također, organska poljoprivreda je ključna za očuvanje bioraznolikosti, pogotovo pčela. Svaki dan u svijetu nestaje plodno tlo i to rapidnom brzinom, upravo zahvaljujući kemijskoj poljoprivredi i tzv. suvremenim agrarnim mjerama. Bez plodnog tla nema hrane i života za buduće generacije. Nažalost, još uvijek tu činjenicu ne shvaćamo dovoljno ozbiljno.

image
UNSPLASH

Što sve podrazumijeva organska proizvodnja?

U organskoj poljoprivredi nisu dozvoljena dušična gnojiva, sintetske kemikalije, aditivi i GMO. Cijeli proces od samog sjemena pa do finalno spakiranog proizvoda je pod nadzorom neovisnih tijela, tzv. Nadzornih stanica. I taj proces kontrole i nadzora se prolazi svake godine iznova, od analiza i provjere tla, do analize sirovina preko analiza procesa pakiranja, transporta, skladištenja pa do samih trgovina. Jako je važno da sve karike u tom procesu budu provjerene jer se tako čuva ugled organskih certifikata, a time i povjerenje kupaca. Naravno, postoje pokušaji manipulacije i prijevara i to nanosi štetu ugledu svih onih koji se drže svih standarda. No, bez obzira na povremene izazove organska certifikacija je najstroži i najkontroliraniji sustav proizvodnje hrane koji postoji danas u svijetu. Organski certifikat za nas je medalja časti i obećanje koje dajemo kupcu.

Slobodna sam zaključiti da je edukacija vrlo bitan faktor kada je riječ o održivosti. Kojim kanalima vi educirate svoje kupce, ali i one koji će to tek postati?

Edukacija je presudan faktor pogotovo kad ne postoji sustavna edukacija od nadležnih tijela. Ulažemo puno u edukaciju djelatnika, ustanova Makronova koja je u sklopu naše grupacije postoji upravo s ciljem edukacije svih zainteresiranih te dva-tri puta godišnje izlazi i Makronovino glasilo koje ima edukativnu ulogu. Uz to organiziramo i HR Eko forum manifestaciju koja okuplja sve sudionike ekološke poljoprivrede u HR te promiče standarde organske poljoprivrede i proizvodnje. Dovodimo predavače s dugogodišnjim iskustvom iz cijelog svijeta koji dijele svoja iskustva i dobre prakse. Putem izdavačke kuće Planetopija objavljujemo naslove koji promiču zdrave stilove življenja.

image
UNSPLASH

Pogledate li trendove kada ste pokretali trgovinu i danas, što se je promijenilo?

Danas ne postoji poslovni subjekt iz područja prehrane, a da nema barem jednu policu s ekološkim proizvodima u svojoj ponudi. To je ogroman pomak u odnosu na naše početke kad smo postojali mi i tu i tamo još poneka trgovina s eko proizvodima. To najbolje pokazuje da interes raste i da sve više ljudi želi organske proizvode. Naš cilj je držati visoku kvalitetu proizvoda i tzv. artisan proizvodnju u kojoj se ne skraćuju postupci proizvodnje te se time čuvaju okusi i hranjivost. Takvi proizvodi jesu nešto skuplji, ali su i kvalitetniji.

Koja su vaša predviđanja po pitanju održivosti, kako u prehrani, ali i u drugim segmentima?

Uvjerena sam da će buduće generacije na konvencionalnu tj. kemijsku poljoprivredu gledati kao na barbarski čin i još jednu lošu posljedicu kratkoročnog razmišljanja u našoj povijesti. Sad se nalazimo u vrlo ozbiljnoj situaciji pa se time i smanjuju opcije za izbor. No, nažalost ni to većinu ne inspirira na promjene. No, kako je Margaret Mead još davno rekla: svijet su oduvijek na bolje mijenjale manjine.Stoga, ne čekajte da se većina promijeni, budite dio manjine!


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Gloria x bio&bio

23. prosinac 2024 19:32