MARKO MIŠČEVIĆ/ CROPIX
Nova kolekcija

Intervju s Lukom Grubišićem: ‘Edukacija čini razliku između sjajnog i dobrog dizajnera‘

Vjenčanica za njegovu djevojku i poliester, kaže nam ovaj dizajner, nisu tema ni predmet njegovog rada.

Vjenčanica za njegovu djevojku i poliester, kaže nam ovaj dizajner, nisu tema ni predmet njegovog rada.

S obzirom da se priprema za modnu reviju u sklopu Ateliera, koji se uskoro održava, u stanu dizajnera Luke Grubišića vlada kreativni kaos. Probe s manekenkama, završni koraci u krojačnici, slaganje lookova... No, našao je nekoliko trenutaka za nas kako bismo razgovarali o njegovom couture brendu LukA, domaćoj modnoj sceni i novoj kolekciji oko koje je Luka tajnovit, pa nam otkriva tek jedan look - haljinu koja kombinira crnu i žutu, iako ističe da je upravo žuta boja ona koja ostvaruje najslabiju prodaju. Tema ovogodišnjeg Ateliera na kojem će se u tri dana predstaviti domaće modne kolekcije je "The Future" i težnja ekološkoj i modnoj održivosti. Grubišić je inače poznato ime naše modne scene - dugi niz godina kreativno stvara, a dio života proveo je i u New Yorku, najprije na prestižnom američkom fakultetu za dizajn "Parsons School of Design", a zatim u radionici slavnog Oscara de la Rente. Edukacija je, smatra, ono čega na našoj sceni najviše nedostaje i bez znanja i neke vrste edukativne podloge - nema dobrog dizajnera.

image
MARKO MIŠČEVIĆ/ CROPIX
Luka, za početak, široko pitanje - kakva budućnost očekuje modnu industriju? Prolazi li trenutno kroz veliku promjenu, ili će u suštini sve ostati isto?

- Modna industrija trenutno prolazi kroz velike promjene koje su direktna posljedica sve češćih i brutalnijih inflacija, rasta troškova proizvodnje i rasta svjetskog stanovništva. Kao posljedicu imamo masovni down-branding u svjetskoj modnoj industriji.

Moda i održivost, hiperprodukcija, greenwashing - vruća su tema posljednjih godina, no i dalje uglavnom sve ostaje na riječima - može li moda ikada biti zaista održiva?

- Moda može donekle biti održiva u vidu korištenja recikliranih materijala i adekvatnog waste managementa. Aspekt koji najviše zabrinjava je korištenje boja za farbanje raznih materijala koji se koriste u modnoj industriji. Naime, iste su najveći zagađivač lokalnih voda.

image
MARKO MIŠČEVIĆ/ CROPIX
Koje korake poduzimate sa svojim brendom, u smislu održivog poslovanja? Kakav je vaš odnos prema ekologiji?

- Brend LukA couture koristi isključivo prirodne materijale i u maksimalnoj mjeri bojane prirodnim bojama. Također, nastojimo iskoristiti što više materijala i time minimalizirati ostatke, a one koje ne možemo iskoristiti u datom dizajnu u najvećoj mjeri koristimo za izradu dodataka koji su ekstenzija naših modnih linija ili pak doniramo mladim dizajnerima u edukaciji.

Stavljaju li očekivanja o održivom načinu rada dodatni pritisak na brendove, osobito na manje dizajnere?

- Apsolutno. Kako bi kontinuirano unaprjeđivali održivost brenda i poslovanja moramo biti spremni na dodatne investicije, pogotovo u vidu održivih materijala i boja kako bi smanjili ugljični otisak. S obzirom da je LukA couture brend, prioritet nam je održivost kako dizajna tako i ekološkog aspekta poslovanja.

Kako vidite sadašnjost i budućnost hrvatske modne scene? Što nam nedostaje?

- Jako sam zabrinut za nove priučene dizajnere koji nemaju formalnu edukaciju u modnoj industriji. Svako zanimanje iziskuje bazičnu edukacijsku podlogu koje u sve većoj mjeri nedostaje na hrvatskoj modnoj sceni. Posljedično, ovo dovodi do sve manjeg povjerenja kupaca u lokalne brandove. Još jedan važan i vrlo negativan trend je down-branding uzrokovan inflacijom. Trend okretanja prema brzoj modi je zahvatio i Hrvatsku te umanjena kupovna moć ne ukazuje da će se taj trend okrenuti.

Dotaknimo se Ateliera koji se uskoro održava - možete li nam otkriti neke detalje, što pripremate, na čemu ste radili posljednjih mjeseci?

- Nažalost, ne mogu. Sve ćete vidjeti u petak. Jedino što mogu otkriti jest da je motiv moje najnovije kojekcije ‘sunset‘.

image
MARKO MIŠČEVIĆ/ CROPIX
Kakva je vaša kreativna energija - s obzirom na to da ste dizajner i chef? Što vas najviše ispunjava, motivira? Dolazi li do kreativnih blokada, neovisno o tome u kojem segmentu stvarate?

- Apsolutno nemam kreativnih blokada, raznolikost me dodatno inspirira. Teksture i boje koje prirodno pronalazimo u hrani me inspiriraju često u modnom stvaranju; na isti način kako moje modne kreacije pretačem u kreacije na tanjuru.

Koliko vam je važna dosljednost, primjerice u estetici, i općenito u radu?

Dosljednost mi je najvažniji aspekt poslovanja. Najbolji primjer je koliko mi je važna usklađenost boja i kontura u kreativnom stvaranju.

image
MARKO MIŠČEVIĆ/ CROPIX
U čemu ste beskompromisni? Što nikada ne biste pristali kreirati?

- Vjenčanicu za svoju djevojku (smijeh). Šalim se - nikada ne bih radio s poliesterom.

S kojim ciljem i mišlju kreirate odjeću?

- Jedini cilj mi je da se žena osjeća apsolutno uzvišeno, ugodno i ponosno.

image
MARKO MIŠČEVIĆ/ CROPIX
Koja je razlika između dobrog i sjajnog modnog dizajnera? Koje ‘uloge‘ on mora ispuniti?

- Razlika između dobrog i sjajnog dizajnera primarno je vrhunska edukacija, odnosno razumijevanje boja, ženskih oblina i načina kretanja. Također, sjajan dizajner koristi isključivo najkvalitetnije prirodne materijale. Iz tog razloga sam se opredijelio isključivo za couture.

24. prosinac 2024 17:49