Svoje stajalište obrazložili su nam poznavatelji mode, stilist i modni urednik Petar Trbović i modni dizajner Ivan Alduk.
Skandal kakav je nastao nakon Schiaparellijeve haute couture revije nismo vidjeli još od drame u kojoj se našla Balenciaga (dakle, na tako davno). Kolekcija imena "Inferno" prikazana je na prvom danu Tjedna visoke mode u Parizu i zapalila je društvene mreže - svi su imali nešto za reći o ovoj temi, i to najčešće u negativnom kontekstu. Daniel Roseberry, kreator koji nesumnjivo dizajnira najbolje kolekcije u posljednjih nekoliko godina, naišao je na osude zbog svoje interpretacije Danteovog pakla - vjerujemo da niste uspjeli propustiti o kojim je kreacijama riječ, no podsjetimo se da se radi o veoma realno izrađenim glavama životinja - lava, leoparda i vučice (potpuno umjetnima).
Javnost je osudila modnu kuću za glorificiranje ubijanja i iskorištavanja životinja, dok neki ne zamjeraju u tolikoj mjeri dekapitirane glave, koliko činjenicu da spomenute kreacije izgledaju loše i kičasto te da je jednostavno ovakav potez bio osuđen na propast. S druge strane, o svemu se oglasila i udruga za zaštitu životinja PETA i dala svoje mišljenje, suprotno onome što će većina očekivala.
"Izdanje lava i ovih životinja slavi njihovu ljepotu i može biti poruka protiv trofejnog lova, u kojem su lavlje obitelji rastavljene kako bi se zadovoljio ljudski egoizam. Ove nevjerojatno inovativne trodimenzionalne životinjske glave pokazuju da gdje postoji volja, postoji i način", poručila je predsjednica PETA-e Ingrid Newkirk i nadodala da Schiaparellijeve kreacije mogu doprinijeti popularizaciji umjetnog krzna i pokazati kako i ono može izgledati privlačno i lijepo. Kako u cijelom svijetu, i na našim prostorima se povela rasprava o "ispravnosti" kolekcije, a mi smo stručno mišljenje potražili kod stilista i modnog urednika Petra Trbovića te kod dizajnera Ivana Alduka.
Ivan Alduk
"Za mene, Tjedan visoke mode u Parizu je počeo izvrsno. Haute Couture tjedan traje tek nekoliko dana i namijenjen je za luksuzne i elitne kolekcije, služi kako bi se o njima pričalo te kako bi nam dizajneri ponudili nešto inovativno i drugačije, a Daniel Roseberry je za Schiaparelli napravio baš to. Čak i oni koji ne znaju za ovaj brend i ne prate visoku modu pričali su o kolekciji - dizajner radi sjajne stvari za ovu zapravo malu kuću na modnoj sceni koja ima bogatu povijest. Prisjetimo se i da je Elsa Schiaparelli svojevremeno bila kontroverzna i hrabra, često neshvaćena, a Daniel je preuzeo taj senzibilitet i nasljeđe kuće.
Kolekcije visoke mode nisu komercijalne niti nude komade koji se nose u svakodnevnom životu - one su umjetnost i ekstravagancija. Estetski je ovo sjajna kolekcija i šteta što su ostali komadi pali u drugi plan, jer je dizajner predstavio divne i sjajno arhitektonski izvedene siluete. Priznajem, lavlja glava na prvi pogled "bode oči" u svom nakaradnom, realnom izgledu i može se povezati s glorificiranjem lovstva, no na kraju, valja poznavati kontekst koji se krije iza kolekcije. Roseberry je ponudio svoju kreativnu viziju Danteovog pakla i ispričao temu na svoj način.
Životinjske glave rađene su s velikim stručnim znanjem i vještinama, i tu je ponuđena inovacija koju visoka moda zahtijeva. Ono što ja zamjeram je sam izgled lavlje glave koji podsjeća na igračku. A na kraju svega, svatko vidi i tumači stvari onako kako želi".
Petar Trbović
"Vjerujem da Schiaparelli nije imao krive ni loše namjere, no za mene ovo je potpuno krivo izvedeno i odigrano. Ova kolekcija dobar je primjer kako nekolicina kreacija može ubiti inače sjajan show i kolekciju punu odličnih kreacija koje su ostale zanemarene. Smatram da je egzekucija izvorne ideje promašena te da se o cijeloj priči trebalo više promisliti prije realizacije.
Ne bih rekao da je ovdje riječ o još jednom primjeru cancel kulture u maniri koje ćemo se svi odmah uhvatiti samo za ono negativno, već je sama izvedba i korištenje realističnih životinjskih glava loš potez dizajnera i brenda. Nitko od nas nije dužan - neovisno jeste li laik ili pratite modu, toliko detaljno popratiti cijelu priču kako bismo shvatili što je dizajner zaista želio reći. Ako iz onoga na pisti mi kao promatrači ne shvatimo njegovu originalnu poruku, tada je ona loše izvedena. Dante je u više navrata korišten kao inspiracija u umjetnosti i modi, no u ovom slučaju, mislim da ni oni koji su upućeni u priču nisu kolekciju vezivali uz Božanstvenu komediju, već uz glorificiranje lovstva i svega ostalog što asocira na naše primitivne pobude.
Na kraju, nitko nije pričao o genijalnim umjetnicima i krojačima iz ateljea i talentu Daniela Roseberryja koji inače radi genijalne stvari, već o tri kreacije koje će bogatašima pružiti osjećaj moći koji dobivaju kroz nošenje obezglavljenih životinja. Čini mi se kao da je od početka kolekcija bila osuđena na kritike javnosti, a brend je to trebao prepoznati i promijeniti dizajn".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....