Sve je morala sama, kreirati, stvarati, donositi poslovne odluke, menadžirati, predviđati i pobjeđivati, a sada svoje znanje dijeli s drugima. Pitali smo Kseniju Vrbanić, našu najuspješniju modnu dizajnericu, koji su preduvjeti za uspjeh.
Kažu da je svaki etablirani dizajner specijaliziran za pojedini segment u procesu izrade odjeće jer ga specifičnost izdvaja od drugih. Stoga se i Ksenija Vrbanić, osnivačica brenda XD Xenia Design prilagodila tom trendu - jedinom otkako je u modnom biznisu. Specijalizirala se, naime, za stvaranje čuda. Ona su njezina super moć. Stvoriti neočekivano i neviđeno, predmete koji kao da "biraju" tko će ih odjenuti, a ne obrnuto. Najbolja je kad su okolnosti izazovne jer su njezina čuda tada najveća.
Dovoljno je reći to da u zemlji koja je gotovo ostala bez tekstilne industrije sama činjenica kako su njezine kolekcije prisutne na 350 prodajnih mjesta u 28 zemalja, na pet kontinenata, zvuči poput čuda.
Dok drugi s opravdanom zabrinutošću prate ratne strahote u Ukrajini i razmišljaju kako se prilagoditi novim okolnostima poslovanja, ona pak, nakon nedavnih revija u New Yorku i Parizu na kojima je pokazala FW/22 kolekciju, kreće s novim proizvodnim ciklusom u svom modnom centru na brežuljku Ksajpa, nedaleko od rodnog Čakovca.
Brisanje predrasuda
"Nakon dvije pune godine i četiri sezone, vratila sam se u Pariz. Kolekciju sam predstavila na uobičajenom mjestu, Jardin des Tuileries. Atmosfera najave dolaska svih buyera je uzbuđujuća.To je, ujedno, naša posljednja adresa za upisivanje narudžbi za sljedeću jesen/zima sezonu" kaže dizajnerica čiju modno-poslovnu strategiju vrijedi kopirati. Njen prvi "tips&tricks" odnosi se na predrasude. Bilo kakve, o bilo čemu. Želite li razmišljati i djelovati poput Ksenije Vrbanić, uzmite mentalnu gumicu i izbrišite ih.
Čitajte i: Što trebate znati da postanete menadžerice vlastite karijere, pitali smo ženu koja zna sve o tome
"Predrasuda je da biznis započinju samo mlade žene. Danas svjedočimo tome da vlastiti posao žele pokrenuti sve generacije i spolovi. To je u redu - ako imaš viziju, strast i znanje. Pandemija je donijela pojavu da djelatnici daju otkaze, što sugerira da je većina osvijestila kako žele uzeti život u svoje ruke i preuzeti odgovornost. To je prvi znak da ste spremni za poduzetništvo. Treba se ohrabriti i pokušati", kaže.
Nakon što smo se oslobodili balasta predrasuda, osjetili vibru koja nas usmjerava prema osamostaljenju, nameće se pitanje što je u modi i biznisu važnije, znanje ili osobni branding, odnosno mreža poznanstva koja će nam pomoći pokrenuti posao i uspjeti? Vjeruje se da su kreativci prilično introvertirani - kako to pomiriti s osobnim brandingom?
Dobar balans
"Uvijek dajem prednost znanju, u svakom segmentu. A ako nedostaje znanja, onda zovi "znalca". Znanje donosi i poželjan networking, važna prijateljstva, dobar PR i sve što je u biznisu potrebno", kaže najuspješnija hrvatska dizajnerica. Što se nje tiče, introvertiranost nije "nusproizvod" kreativnosti. Nema veze s tim.
"Zašto tako mislim? Introvertnost se javlja kad smo zasićeni socijalnim kontaktima. Za mnoge poznate dizajnere pandemija je donijela olakšanje. I ja sam također odahnula. Moj je ritam postao sve češći i žešći i tražio je sve više energije, kreativnosti i mene same. Čaša se napunila do vrha. I baš u trenutku kada sam pomislila da ću se maknuti sa scene, stigla je pandemija. Moje životno iskustvo potvrdilo je pravilo da je ta bolest zapravo signal prijeke potrebe za promjenom. Govori nam da nešto moramo mijenjati da bismo se vratili u dobar balans".
Njezin odgovor na pitanje koje zanima dizajnere na početku "Kako planirati karijeru u svijetu mode?", očekivan je. Ona je sama dokaz da uvriježene predodžbe postoje kako bi se kršile. Naime, Ksenija Vrbanić pokrenula je vlastiti posao 1986., kad je hrvatska tekstilna industrija bila na vrhuncu. Umjesto da se "ubaci" u udoban dizajnerski ured nekog tekstilnog diva, u prizemlju roditeljske kuće uredila je modni studio i zaplivala sama. Kasnije se pokazalo da je bila u pravu. Potom je, usred Domovinskog rata, u centru Čakovca vlastitim snagama kupila i uredila veći prostor. I taj potez, za koji mnogi ne bi imali hrabrosti, pokazao je da je bila u pravu.
Kad je potkraj 90-ih, kao etablirana dizajnerica odlučila iskoračiti na međunarodnu modnu scenu, tada je po tko zna koji u karijeri put čula pitanje „a kaj će ti to?“, no, opet se pokazalo da je znala što radi. Danas je poduzetnica koja je sve morala proći sama, snalazeći se u biznisu po principu pokušaj - pogreška, postala je know-how role model. Svi je žele slijediti.
Recept za uspjeh
"Morat ću vas razočarati, ali nema recepta jednakog za sve. Ono što izdvaja dobre je strast kojom pristupaju svojoj viziji, a nakon toga slijede marljivost i upornost. Dobro dođe i malo sreće i stručnosti i nadarenosti. Ali i kako ti padne "grah". Ponekad se nečije karijere razviju same od sebe ako je pogođen trenutak potrebe za tim. Nekome bi se činilo da je moja kćer Gala vrlo lako došla do vodeće pozicije na svjetskoj razini. Ali tome prethodi život u obiteljskom okruženju gdje se puno radilo na postizanju zadanih ciljeva. Kao obitelj, prolazili smo dobre i sretne poslovne trenutke, ali i nadilazili loše i nesretne. Gala je svemu bila svjedok i sudionik. Da ne duljim, za planiranje karijere nezaobilazno je izvrsno školovanje i jako puno rada na nečemu što je inovacija i većini je nepoznanica. Osmišljavaju ih genijalci i njima je budućnost osigurana. Ali postoje jednako vrijedni, ali prosječni. Bez njih svijet ne može. Uvijek naglašavam potrebu za njima jer ništa ne možete ostvariti ako nemate osobe koje razumiju vašu viziju i prate vas predanim radom i znanjem", kaže modna poduzetnica koja je obrt s jednom zaposlenom (ona sama) iz 1986., razvila u modni centar s 50 zaposlenih, najveći u ovom dijelu Europe. To nas, pak, navodi na sljedeće pitanje: kako naučiti razmišljati izvan okvira?
"Moja estetika, XD potpis je asimetrija i apstrakcija. To dovoljno govori da moj mozak jednostavno uvijek radi na toj razini. Dosadne su mi sve uobičajene, očekivane radnje. Volim izazove i teška rješenja. Jedno takvo nam je trenutno nametnuto strašnim ratom. Upravo se nosim s rješavanjem situacije zapriječenog poslovanja na ruskom tržištu. Izazov par excellence. Nakon sjajnih rezultata nekoliko proteklih godina na tom tržištu, iznova smo došli do trenutka kada se sve može srušiti preko noći. Svi bismo mogli biti gubitnici i ranjeni", otkriva dizajnerica. Ali, u isto vrijeme na američkom tržištu bilježi rast prodaje. Početna izvješća su odlična, kaže, pa su i njezina očekivanja opravdano velika.
Budućnost je već tu
"Tu se opet vraćamo na potrebu za stvaranjem balansa. Permanentni balans na više kontinenata ključ je uspješne poslovne priče", tumači osnivačica modnog brenda koji je zakoračio u budućnost. Zanimalo nas je kako se u to uklapaju cyber fashion i digitalna odjeća? Povodom okrugle obljetnice brenda, lani je sebe odjenula u digitalnu kreaciju.
"To je neizbježna, bliska budućnost. U tome me osvijestila moja kćer Gala. Koliko god to zvučalo grubo, jako kaskamo za time. Prošle godine obilježili smo 35 godina postojanja. Nismo mogli organizirati veliki event, stoga smo simbolično obilježili naš jubilej. Snimili smo editorijal za 2022. sa zaposlenicima kao modelima u kreacijama iz XD arhive. Nosim digitalnu kreaciju kao predznak budućnosti, iako je budućnost već tu. Najavljujem u kojem ćemo se pravcu razvijati", zaključuje Ksenija Vrbanić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....