DARKO TOMAS/CROPIX
Revolucionarni put

Anita Letica: ‘Ljudi najviše pamte kako su se zbog nekog osjećali‘

Izgradnja odnosa u kojem se svi osjećaju partnerski - slobodni iznijeti ideje, argumentirati svoje stajalište, pa i pogriješiti - glavna je nit vodilja predsjednice Uprave tvrtke Philip Morris Zagreb, jer se mnogo kvalitetnih rješenja i inovativnih ideja rodi kad ste spremni slušati i uvažavati te argumentirano diskutirati.

Izgradnja odnosa u kojem se svi osjećaju partnerski - slobodni iznijeti ideje, argumentirati svoje stajalište, pa i pogriješiti - glavna je nit vodilja predsjednice Uprave tvrtke Philip Morris Zagreb, jer se mnogo kvalitetnih rješenja i inovativnih ideja rodi kad ste spremni slušati i uvažavati te argumentirano diskutirati.

Philip Morris Zagreb hrvatsko je povezano društvo vodeće duhanske kompanije na svijetu Philip Morris International. Riječ je o kompaniji koja predvodi povijesnu transformaciju cijele duhanske industrije prema razvoju i komercijalizaciji bezdimnih proizvoda s potencijalom smanjene štetnosti u odnosu na cigarete. Na takvom, za mnoge revolucionarnom putu poslovanje ove multinacionalke na hrvatskom i slovenskom tržištu vodi Anita Letica. Anita Letica se Philip Morrisu pridružuje 2008., nakon gotovo desetogodišnje karijere u Plivi. Sedam godina kasnije postala je predsjednica Uprave tvrtke Philip Morris Zagreb, da bi 2018., uz hrvatsko, postala odgovorna i za slovensko tržište. Prošle je godine Anita Letica u izboru Glorije proglašena poslovnom ženom godine.


Već ste dugo menadžerica, možete li prokomentirati kakav je vaš stil vođenja kompanije?

Prvenstveno se vodim time da kompaniju čine upravo njeni ljudi. To podrazumijeva transparentnost, uključivost i empatiju, ali i obostrano povjerenje koje mi je izuzetno važno. Važno mi je i da dijelimo istu viziju, da svi znamo koja je svrha onoga što radimo i gdje želimo stići pa onda zajedno i nađemo najbolji način kako ostvariti svoj cilj. Kad govorimo o stilu vođenja, rekla bih da više naginjem tzv. demokratskom nego autokratskom stilu, ali to najbolje može ocijeniti moj tim. Naravno, neću u svakoj situaciji i prema svakoj osobi uvijek reagirati na isti način, već svoj stil prilagođavam situaciji i kontekstu. Prilagođavam se po svom osjećaju, kao i prema tome što ocijenim da određena situacija zahtijeva od mene. Ljudi najviše pamte kako su se zbog nekog osjećali i iz tog mi je aspekta bitno da sa svojim timom i poslovnim partnerima gradim dugoročan odnos, odnos u kojem se svi osjećaju partnerski - slobodni iznijeti ideje, argumentirati svoje stajalište, pa i pogriješiti. Nevjerojatno je koliko se kvalitetnih rješenja i inovativnih ideja rodi kad ste spremni slušati i uvažavati te argumentirano diskutirati.

Kako je poslovao Philip Morris Zagreb ove godine?

Malo je reći da je ova godina puna izazova u svim aspektima života, pa tako i poslovanja. Posljedice globalne pandemije, međunarodna sigurnosna i politička kriza, inflacija, poteškoće u opskrbnim lancima, sve je to, kao i na većinu drugih kompanija, imalo određenog utjecaja i na naše poslovanje. No i u takvim okolnostima smo ostali fokusirani na brigu o zaposlenicima, na osiguravanje kontinuiteta opskrbe proizvodima i na pružanje podrške svojim potrošačima i partnerima. Vjerujem da su nas upravo promjene koje smo poduzeli u vlastitom poslovanju, i to kroz globalnu transformaciju u sklopu koje već duži niz godina odgovaramo na promjene u preferencijama potrošača razvijajući inovativne proizvode s potencijalom smanjene štetnosti u odnosu na cigarete, učinile otpornijima na izazove. Stoga smo i sve ove krize dočekali spremniji od nekih drugih kompanija. Sve je to, ali ponajprije posvećenost cijelog tima te izuzetno dobra turistička sezona, rezultiralo odličnim poslovnim rezultatima. Ponosna sam na cijeli Philip Morris Zagreb tim, koji je i u ovoj godini uložio veliki trud kako bismo ostali dosljedni našoj viziji te pritom ostvarili iznimne rezultate i nastavili značajno ulagati u inovacije i stvaranje novih radnih mjesta u Hrvatskoj.

U vašoj industriji, koja se desetljećima temeljila na jednom osnovnom proizvodu - cigareti, sad se događaju brojne promjene. Jesu li se promijenile navike potrošača?

Da, duhanska industrija se uvelike mijenja, a Philip Morris predvodnik je transformacije cijele industrije prema proizvodima smanjenog rizika u odnosu na cigarete. Philip Morris je već danas puno više od najveće duhanske kompanije na svijetu. Zapravo, u potpunosti se transformiramo kao kompanija i gradimo budućnost u kojoj će alternative bez dima u potpunosti zamijeniti cigarete. Zašto to radimo? Jer je to jedino ispravno. Naravno, najbolji je izbor nikad ne početi pušiti ili potpuno prestati pušiti. No, realnost je da više od milijarde ljudi diljem svijeta puši cigarete, od kojih je oko milijun u Hrvatskoj. Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, u 2025. na svijetu će i dalje biti više od milijarde pušača. Stoga mi u Philip Morrisu želimo onima koji ne prestaju pušiti ponuditi bolje alternative u odnosu na nastavak pušenja cigareta. I sami pušači to sve više traže pa je upravo tu prostor za inovacije i razvoj takvih alternativa - proizvoda koji imaju potencijal znatno smanjiti zdravstvene rizike u usporedbi s rizicima kod nastavka pušenja cigareta. Naša predanost izgradnji budućnosti bez dima cigareta nije prolazni hir, već rezultat dugogodišnjeg pažljivog promišljanja i osluškivanja potreba potrošača, potkrijepljenog opsežnim znanstvenim istraživanjima i snažnim ulaganjima u razvoj novih tehnologija baziranih na znanstvenim dokazima.

Što u svemu tome znači pojava vašeg IQOS elektroničkog uređaja za grijanje duhana?

IQOS je inovativni proizvod kojim smo željeli odgovoriti upravo na potrebe potrošača za boljim alternativama. Proizvod je to koji se temelji na znanstvenim dokazima, iza kojeg stoji kvaliteta i poznato porijeklo te koji je proizveden po najvišim standardima. U kategoriji proizvoda u koju spada IQOS, a to su grijani duhanski proizvodi, trenutačno smo najuspješnija kompanija kako na svjetskom tako i na hrvatskom tržištu, što nam pokazuje koliko potrošači cijene inovativnost i kvalitetu proizvoda. Prema posljednjim podacima, na svijetu, isključujući Ukrajinu i Rusiju, trenutačno je 19 milijuna korisnika IQOS-a, od čega se 13,2 milijuna prebacilo isključivo na korištenje IQOS-a i prestalo pušiti. IQOS je prvi i zasad jedini elektronički uređaj za grijanje duhana za koji je Američka agencija za hranu i lijekove FDA donijela odluku da se može prodavati i komunicirati na tržištu SAD-a kao duhanski proizvod modificiranog rizika. Ova odluka pokazuje kako je IQOS, iako nije bez rizika te isporučuje nikotin koji stvara ovisnost, bitno drugačiji proizvod od cigareta i bolji izbor za punoljetne pušače koji odlučuju nastavili pušiti te pruža važan primjer kako vlade i javnozdravstvene organizacije mogu regulirati alternativne proizvode razlikujući ih od cigareta radi promicanja javnog zdravlja.

image

Predsjednica Uprave Philip Morris Zagreb 2021. dobila je Glorijinu nagradu za najbolju poslovnu ženu

MARKO TODOROV/CROPIX

"U kategoriji grijanih duhanskih proizvoda trenutačno smo najuspješnija kompanija kako na svjetskom tako i na hrvatskom tržištu, što pokazuje koliko potrošači cijene inovativnost i kvalitetu proizvoda", kaže Anita Letica.

Koji su proizvodi trenutačno dostupni na hrvatskom tržištu te planirate li investirati i u druge proizvode?

Vizija Philip Morrisa je transparentna - stvaranje svijeta bez dima cigareta. Zato investiramo u razvoj četiri platforme proizvoda smanjenog rizika u odnosu na cigarete te kontinuirano širimo asortiman takvih proizvoda koje komercijaliziramo širom svijeta. U Hrvatskoj su trenutačno dostupni uređaj za grijanje duhana IQOS te elektronička cigareta VEEV, a upravo smo ovih dana asortiman bezdimnih proizvoda proširili i novim uređajem za grijanje duhana pod imenom lil. Iako naše poslovanje u Hrvatskoj još uvijek počiva na cigaretama, među kojima su najpoznatiji Marlboro i Chesterfield, želja nam je promijeniti zastupljenost cigareta u korist inovativnih proizvoda kojima možemo odgovoriti upravo na potrebe potrošača za boljim alternativama te se tako približiti svojoj viziji bolje budućnosti.

Kakve će utjecaje na javno zdravlje stanovnika imati pojava novih proizvoda duhanske industrije?

Preferencije potrošača se mijenjaju pa očekujemo da će sve manje pušača koristiti gorive proizvode, a sve više alternativne, što može dovesti do unapređenja javnog zdravstva. Međutim, unatoč promjenama u preferencijama potrošača te ubrzanom razvoju tehnologije i znanosti zakonodavstvo se, nažalost, mijenja sporije od razvoja inovativnih proizvoda. U tom kontekstu, u Hrvatskoj je informiranje pušača o postojanju manje štetnih alternativa pušenju cigareta krajnje zakonski ograničeno, čime se ograničava diferencijacija tih inovativnih proizvoda pa onda i potencijal njihova pozitivnog učinka na zdravlje cijele populacije. Između idealiziranog svijeta u kojemu ne postoji konzumacija cigareta i onog realnog u kojem živimo - potencijal manje štetnih proizvoda jednostavno mora biti iskorišten. Bitno je stoga kreirati racionalan zakonodavni okvir za manje štetne proizvode, jer je činjenica da se promjene na tržištu događaju već neko vrijeme. Potrošači sve više traže manje štetne alternative cigaretama i najveći problem je da se tome kao društvo ne prilagodimo.

Vaši su proizvodi opterećeni konstantnim rastom trošarinama. Kakav to ima utjecaj na industriju, ilegalno tržište, zdravlje i proračunske prihode?

Tako je, u Hrvatskoj su trošarine na duhanske proizvode značajno rasle u proteklom desetljeću kako bi se dosegle minimalne razine koje je propisala EU. Specifičnost tržišta Hrvatske je blizina tržišta koja nisu u EU, a imaju znatno niže trošarine, što pogoduje ilegalnoj prekograničnoj trgovini koja raste i kao posljedica rasta opće razine cijena duhanskih proizvoda u Hrvatskoj. Učestale i velike promjene trošarina imaju utjecaja upravo i na prelijevanje potrošnje u ilegalne tokove robe, što ima negativne posljedice i za proizvođače i za državni proračun. Kao i svakoj kompaniji, predvidljivost poslovanja nam je vrlo važna. Stoga je ključno uspostaviti postupno i predvidljivo povećanje poreznih opterećenja u vidu višegodišnjeg kalendara trošarina. Nužno je u obzir uzimati i realnosti poput karakteristika proizvoda, njihove etabliranosti na tržištu, ilegalnog tržišta i dr. U oporezivanju različitih duhanskih proizvoda treba imati na umu i oporezivanje koje je usklađeno s razinom štetnosti koje konzumacija pojedinih proizvoda predstavlja za njihove korisnike. Treba vrijediti načelo: manja štetnost, manji porezi; veća štetnost, veći porezi. Porezna politika treba podržati napredak tehnologije, inovacije i znanstvena dostignuća te podržavati etabliranje inovativnih rješenja koja mogu unaprijediti živote.

image

Na ovogodišnjoj konferenciji Gloria Business Talks u kategoriji Proizvodne i uslužne djelatnosti nagradu je dobio Philip Morris, a nagradu je preuzela predsjednica Uprave Anita Letica

VEDRAN PETEH CROPIX

Koliko brzo može doći razdoblje bez dima cigareta?

Dolazak do takvog cilja zasigurno nije sprint, već maraton, a koliko će on biti dug, sada kada inovativni proizvodi postoje, ponajviše ovisi o zrelosti i racionalnosti zakonodavnih i regulatornih vlasti da prepoznaju potencijal smanjene štetnosti za javno zdravstvo i društvo u cjelini. Važno je inovativne proizvode s potencijalom smanjene štete regulirati drugačije od cigareta, čime bi se pušačima omogućio pristup provjerenim informacijama o alternativnim proizvodima temeljenim na znanstvenim dokazima. Potrošači su nam jasno pokazali da žele manje štetne alternative cigaretama. Stoga, osluškujući upravo želje potrošača, nastave li kompanije ulagati u inovacije kako bi potrošačima pružile manje štetne bezdimne proizvode, a zakonodavac prepozna važnost drugačijeg regulatornog i poreznog tretmana na korist cjelokupne populacije, svijet bez dima mogli bismo zajedno ostvariti i mnogo prije nego što mislimo.

25. prosinac 2024 19:06