Gost u novom izdanju podcasta BizCasting bio je sveučilišni profesor i suvlasnik vodeće hrvatske komunikacijske agencije Millenium promocija, otkrio je odakle mu znanje o nizanju duhana, ali i bogatom iskustvu u odnosima s javnošću i brendiranju.
Jedan od vodećih stručnjaka za PR u Hrvatskoj svakako je prof. Božo Skoko, sveučilišni profesor, suvlasnik agencije Millenium promocija u novoj epizodi BizCast podkasta otkrio je niz detalja iz profesionalnog, ali i privatnog života. Tako je ispričao tko je drska djevojka koja parkira na njegovo mjesto, kao i o uspješnoj suradnji s poslovnim partnerom Mariom Petrovićem, te o tome kako su prodavali kišobrane i rano se “opekli” u suradnji s političarima.
Iako je njegovo ime sinonim za komunikacijske znanosti, Božo Skoko je na "tržište rada" ušao davno prije odnosa s javnošću, naime u mladosti je ljetne praznike provodio radeći na obiteljskim plantažama duhana u rodnom Ljubuškom. Iako mu je to znalo ići na živce, pomoglo mu je da nikad ne postane pušač. Zna prepoznati savršenu aromu pravoga duhana, a stručnost u poznavanju čitavog duhanskog procesa pomogla mu je kada je radio PR za poznatu tvornicu duhana.
Njegova izvrsnost dolazila je do izražaja u raznim situacijama, pa je kao školarac pisao za MAK i istodobno pobjeđivao na natjecanju znanja o Josipu Brozu Titovim stazama revolucije. “Pronašao sam lani svoju prvu pisanku, prve tri riječi koje smo naučili pisati bile su Tito, tata, mama. Svako proljeće je bilo natjecanje, morali smo puno učiti o ratu, o partizanima, o Titu“, kazao je Skoko.
Brojne nagrade
U osnovnoj školi u Klobuku bio je najbolji učenik, pa su ga poslali na općinsko natjecanje koje je bilo namješteno. Na kraju je pravda ipak pobijedila te je zasluženo proglašen pobjednikom. Sudjelovao je i na olimpijadama iz vjeronauka, gdje je bio jednako dobar, a na dan vjenčanja svećenici iz Župe u Humcu njegovoj su supruzi Martini Pandžić Skoko priznali da su se do zadnjeg nadali da će Božo postati svećenik te mu čuvali mjesto u Župi.
Voditelju Viti Turšiću Skoko je priznao da je više gledao knjige nego žene, ali i da mu je jedna uspjela privući pozornost.
"Surađivali smo kasnije i na nekom projektu, a ispred zgrade sam imao svoje parkirno mjesto. Kada sam pitao tko to stalno parkira na moje mjesto kolege su kazale jedna cura. I baš me zanimalo tko je ta drska cura", otkrio je Skoko.
Nakon toga je, kaže, bio uporan te danas imaju sretan brak i prekrasna dva sina. Za Skoku kažu da je prvi Hercegovac na Fakultetu političkih znanosti “Te 2001. godine sam radio na HRT-u, a profesor Šiber me pozvao da dođem predavati televiziju. Mene su privlačili odnosi s javnošću, imali smo jedan jedini kolegij, promotivno komuniciranje koje je vodio pokojni prof. Marko Goluža koji je osmislio slogane Pozdrav iz Rovinja, Dobar proizvod je dobar proizvod, Mala zemlja za veliki odmor. Bio je genijalac i mene je to fasciniralo. Kolegica Viktorija Car koja je sa mnom zajedno došla u generaciji, sanjala je da predaje televiziju pa smo se tako zamijenili za kolegije.“
Stara komunjara i mladi Hercegovac
Prisjetio se i anegdote o političkoj retorici, na trećoj godini fakulteta. Svatko je trebao izabrati nekoga govornika i dobro ga analizirati. “Ja sam uzeo Tita, i dokazao sam da su njime bile fascinirane mase, a da je bio katastrofalan govornik. Uzeo sam njegov govor na Kozari 72., to je bio užas, i onda sam analizirao da to nema veze ni s čim, ali je svejedno rulja klicala i Šiber se nasmijao", ispričao je Skoko.
Na koncu mu je bio i mentor na doktoratu na temu Imidža Hrvatske u zemljama bivše Jugoslavije, u kojem je istražio što o nama misle naši susjedi. Skoko je govorio i o prirodnom slijedu znanosti u biznis. Još 1999. godine, dok je bio na HRT-u, u Hrvatskoj su s poprilično samozatajno pojavili odnosi s javnošću koji su ga fascinirali. U razgovoru s kolegom Mariom Petrovićem donijeli su odluku da postanu pioniri odnosa s javnošću u Hrvatskoj. Kada su kretali svi su pitali što je to i tko će im to platiti.
Fakultet ga je kaže, samo potaknuo da ide dublje u cijelu priču. “S jedne strane sam mogao biti zanimljiviji studentima, jer imam doticaj s praksom pa mogu govoriti kroz primjere, a s druge je bilo odlično za razvoj biznisa, jer me fakultet natjerao da pratim svjetske trendove. To se pokazalo kao dobitna kombinacija. Jednom nogom u istraživanjima i teoriji, a s drugom, hajdemo sve to iskušati na terenu.” Skoko smatra da od samog teoretiziranja nema nečega što će moći koristiti kasnije u praksi, te da je problem kod praktičara koji se ne usavršavaju, ne prate trendove te ih pregazi vrijeme.
Koncerti u dijaspori
“Dođu neki novi klinci i donesu nova znanja. Mlade generacije su zahtjevne. Moraš biti fokusiran i pratiti što se događa.” naglasio je Skoko. Kada su krenuli 1999. Nije bilo lako preživjeti od odnosa s javnošću koje tada nikoga nisu zanimale. “Radili smo event za stranu firmu koja je to pošteno platila, ali svi ti dodatni troškovi su doslovno pojeli našu organizaciju. Firma je htjela dati suvenire gostima, i mi smo se ponudili, zaradivši jedino na suvenirima, dok je ostalo bilo na pozitivnoj nuli“, prisjeća se Skoko koji je s partnerom Mariom Petrovićem u dijaspori 2000. godine organizirao koncerte, radili su s Vicom Vukovom, Doris Dragović, cijelom plejadom poznatih pjevača...
Korona nije toliko udarila PR segment njihove agencije, klijenti su ih u ovom kriznom vremenu trebali više nego ikada, od interne komunikacije do kriznoga komuniciranja i, odnosa s institucijama i slično. No problem je ovaj segment event managementa koji je ostao apsolutno bez ikakvih temelja. Kao stručnjak za brendiranje bio je uključen i u projekt brendiranja Hrvatske na inicijativu bivše predsjednice za koji smatra da je dobro odrađen i vjeruje da neće ostati u ladicama Vlade. Tvrdi da je Hrvatima mentalitet velika kočnica.
"Ono što je naš snažan adut, a uopće ga ne koristimo, je naš način života. Proljetos nas je US News svrstao među prvih dvadesetak država po načinu, kvaliteti života, ljudskim pravima. Druga razina je kvaliteta ljudi koji su tolerantni, otvoreni i gostoljubivi. Dalje, inovativni smo i kreativni, a to nikad nismo ispričali na pravi način jer mislimo da se sve samo po sebi podrazumijeva. Ništa se ne podrazumijeva, ako se mi ne prodamo neće nas nitko drugi izbrendirati“, rekao je Skoko, dodavši kako kvalitetan imidž zemlje u inozemstvu pomaže i gospodarstvu kroz bolje privlačenje stranih investicija pa je stoga danas postaje primarna vještina vlada u 21. stoljeću upravljanje vlastitim identitetom i imidžem.
Pročitajte i:
Manuela Šola kao klinka radila je na benzinskoj pumpi, a poslije poroda poslu se vratila vrlo brzo
Maša Zibar: 'Roditelji nas nisu učili voljeti svoj posao, već biti sretni što ga uopće imamo'
Lana Klingor Mihić o najtežim danima: 'Znala sam preroštati cijeli stan i pronaći 12 kuna'
Dino Rađa o Divcu, novcu i životu u Zagrebu: 'Korona nam ne prilazi blizu, boji se Viktorije'
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....