Osvojila je Hollywood, proglasili su je feminističkom ikona, ušla je u ekskluzivni klub filmaša i sada može raditi s blockbusterskim proračunima, a istovremeno zadržati potpunu kreativnu slobodu. Uz to, u prošloj godini je osvojila svijet svojim filmom o Barbie, rodila drugo dijete, ali i vjenčala se za dugogodišnjeg partnera.
Prošla godina je definitivno bila godina iz snova za redateljicu Gretu Gerwig. Ponosna objava filmskog studija Warner Bros kako je njihova perjanica "Barbie" ušla u povijest zaradivši milijardu dolara od prodaje ulaznica u Americi i svijetu poslije nešto više od dva tjedna prikazivanja, iznenadila je mnoge - ali ne i autoricu hit filma. Američka scenaristica i redateljica filmske fantazije - zbog koje je cijeli svijet većinu 2023. godine nosio ružičasto, znala je da će projekt na kojem je dugo i krvavo radila s timom sjajnih kreativaca, od glavnih glumaca do majstora rasvjete, proći dobro. Doduše, malo tko je mogao predvidjeti izvanrednu zaradu, no ona je i prije prve scene na setu znala da snima pun pogodak, projekt koji će zaraditi ozbiljan novac i potaknuti publiku na razmišljanje. O čemu? O tome da je u redu kada žena, nakon što osvoji nagradu, zasluži željenu poslovnu ili političku poziciju, napiše sjajnu knjigu ili snimi odličan film, na kompliment uzvrati riječima: "Hvala, znam da sam to dobro odradila". Ili samo reći:"Da, dobra sam u tome, hvala vam".
Poručuje da je redu kada su žene svjesne svojeg znanja, sposobnosti, moći. Žene nikoga neće "pojesti" ili "kastrirati" otkriju li da jako dobro znaju što mogu postići. Redateljica je taj važan trenutak naznačila je već na početku filma, kada njezina Barbie u Barbielandu – predsjednica svijeta lutaka, sutkinja, nagrađena spisateljica - ostaju cool dok prihvaćaju nagrade, svjesne da su dobre u tome što rade. Ni jedna nije plačljivo pobrojala sve koji su joj pomogli i vjerovali u nju, podržavali je dok ona, eto, ni sama ne zna kako joj se dogodio uspjeh. Barbikama koje predstavlja 40-godišnja Greta Gerwig ne treba "backup". Više su nego sposobne odraditi sve same: moćne su, obrazovane, ambiciozne i lijepe, vjerno utjelovljuju poruku iz dueta Arethe Franklin i Annie Lennox "Sisters are doin‘ it for themselves". To je, uz viralni monolog glumice Americe Ferrera o tome kako je danas biti žena, najmoćnija poruka filma.
Zato ni Greta Gerwig ni u jednom trenutku nije bila "šokirana" što je postala najpoželjnija holivudska redateljica. Naporno je radila i provela u djelo sve što je zamislila, svjesna svojih sposobnosti i cool prihvaća priznanja i pohvale.
Pa i više od toga: web magazin Vulture u Greti Gerwig vidi "pravu, feminističku ikonu filma, odvažnu mumblecore ingénue koja je provalila u muški klub i sada zapovijeda velikim proračunima i ima potpunu kreativnu slobodu".
Jedna je od malobrojnih redateljica kojoj je to uspjelo, a da joj pritom ta titula nije odmogla: priznali to ili ne, ekskluzivni holivudski klub filmaša uglavnom je muški. Nerado prihvaćaju buntovnice kakva je Greta Gerwig, iako ona nije "novo lice". Njena karijera u filmskoj industriji traje gotovo dva desetljeća.
Počela je malom ulogom u filmu "LOL" Joea Swanberga 2006. godine. Ostalo je legenda: trebalo joj je tek malo više od deset godina da njeni filmovi "Lady Bird" te "Male žene" čija je scenaristica i redateljica, dobiju pet odnosno šest nominacija za nagradu Američke filmske akademije.
U priči kako je Greta Gerwig postala žena koja ostvaruje "nemoguće", puno otkriva njen film "Lady Bird"- prvi, samostalni, autorski projekt - u kojem progovara o svom sazrijevanju kada je bila tinejdžerica. Prenijela ju je na veliko platno kroz priču o maturantici Christine McPherson (glumi ju Saoirse Ronan) i njenom kompliciranom odnosu s majkom (ulogu tumači Laurie Metcalf). Na dodjeli Oscara 2017. film nije dobio zlatni kipić, dok je njen sljedeći autorski projekt, "Male žene", 2019. nagrađen Oscarom za kostimografiju. Redateljica nije bila razočarana, naprotiv. Rekla je da još uči o filmu i priprema teren za kasnije.
Nedavno joj je Netflix, naime, ponudio ogroman, vrlo skup projekt filmske adaptacije "Kronika iz Narnije", odnosno režiju dvaju filmova temeljenim na fantastičnim romanima C.S. Lewisa. Šuška se da im je cilj nadmašiti grandioznu, dosad najskuplju seriju "The Lord of the Rings: The Rings of Power", ali u filmskoj formi.
Naravno, prihvatila je ponudu. Rekla je za Variety da osjeća poštovanje prema svom skorom putovanju u Narniju i priznala da je (ipak) zatečena i malo se boji ali se, srećom, brzo ispravila: "Možda to ne bih trebala govoriti. Ne, ne bojim se. To je izvanredno i uzbudljivo."
A kada su je pitali privlači li ju franšiza o Jamesu Bondu, rekla je: "O, moj Bože. Držat ću se lavova i lutaka. S druge strane, nikad se ne zna. Stvarno mi se sviđa producentica Bonda, Barbara Broccoli." Uzbudljiva je već i sama pomisao da jednu od idućih priča o agentu 007 režira autorica "Barbie".
Kako god ispalo, Greta Gerwig posebna je po tome što je sve što zna o sedmoj umjetnosti, naučila sama: koliko god to neobično zvučalo, filmski je autodidakt. Odrasla je u Sacramentu, u obitelji Christine, medicinske sestre i Gordona Gerwiga, financijskog savjetnika te računalnog programera. Njemačkog je, irskog i engleskog podrijetla, a na njezinu sklonost preispitivati autoritete, u mladosti je utjecala srednja katolička školi za djevojčice kamo su je roditelji upisali, premda su članovi slobodoumnije, unitarijanske crkve. Rano je pokazivala interes za ples, bavila se i mačevanjem. Budući da je potonji sport vrlo skup, morala je odustati jer ju roditelji nisu mogli financirati. Poslije mature 2002., plan joj je bio završiti studij glazbene kulture i teatrologiju, ali naposljetku je upisala studij filozofije i engleskog jezika na uglednom njujorškom collegeu Barnard. Poput junakinje svog filma "Lady Bird" iz rodnog Sacramenta otišla je studirati na drugi kraj Amerike.
"Kad sam otišla u Barnard, htjela sam biti poput žena koje sam tamo upoznala. Odmah me je privuklo i mjesto i žene. Sve su mi se činile kao superjunaci", ispričala je redateljica.
Na studiju su joj se svidjele glumačke improvizacije. To ju je, pak, navelo priključiti se studentskoj kazališnoj grupi na Sveučilištu Columbia. Sljedeći korak bio je istražiti njujoršku indie filmsku scenu, potom je, nakon nekoliko mikrouloga, dobila priliku u filmu "LOL" Joea Swanberga kao jedna od rijetkih, jezičavih djevojaka koja se supješno probijala kroz kliku mladića zaluđenih likom i djelom Woody Allena.
U jednom od danas malo znanih projekata, zamijetio ju je njujorški redatelj Noah Baumbach. Ponudio joj je glavnu žensku ulogu u filmu "Greenberg" s Benom Stillerom. Bio je to njen prvi mainstream projekt, nije joj smetalo što se zbog uloge mora udebljati 15 kilograma. Snimljen je 2010., a samo godinu i pol kasnije, trinaest godina stariji Noah Baumbach i Greta Gerwig potajno su postali par.
Problem je bio u tome što je Baumbach već pet godina bio oženjen američkom glumicom, scenaristicom i producenticom Jennifer Jason. U medijima je u studenom 2010. objavljeno da se razvode, premda imaju tada sedmomjesečnog sina Rohmera, piše People. Godinu dana prije nego li je razvod finaliziran, američki mediji raspisali su se o Noahu Baumbachu i Greti Gerwig kao o kreativcima koji zajedno pišu scenarije, ona mu asistira dok režira, ali i o tome da su zajedno u stvarnom životu. Tvrdnju nisu opovrgnuli ni potvrdili. Mudro su šutjeli praveći se da ne žive zajedno sve do premijere njihovog trećeg zajedničkog filma "Mistress America". Greta Gerwig u filmu tumači glavnu žensku ulogu i koautorica je scenarija dok je Baumbach redatelj, koproducent i koscenarist.
"Dijelimo isti senzibilitet.Volimo iste filmove, zanimaju nas isti uzorci ponašanja, imamo zajednički jezik u koji unosimo vlastite perspektive i vlastiti život. Uz to, manje je usamljeno raditi s nekim", rekao je tada redatelj Noah. Njihova treća scenarističko- redateljska suradnja ("Mistress America") posebno je zanimljiva jer se u tom filmu prvi put pojavljuje ono što su filmski kritičari kasnije prozvali "govor Grete Gerwig". Glavna junakinja - koja u konkretnom projektu očajnički želi otvoriti svoj restoran, a bogati, bivši ljubavnik želi joj posuditi novac uz uvjet da ima kontrolu nad njom i ulaganjem, ima interesantan monolog o novcu kojim imućni muškarci ucjenjuju žene. Obrazac monologa u kojem pretkraj filma, kroz glumicu progovara Greta Gerwig, od tada vrijedi za svaki projekt koji potpisuje, tvrde filmski kritičari.
Budući da su je mediji prepoznali kao ženu koja nadahnjuje Noaha Baumbacha – "procvjetao" je kao redatelj i scenarist otkako se Greta Gerwig 2010. pojavila u njegovom životu – dobila je nadimak "Baumbachova muza". Nije joj se svidio.
Kada je ideja o tome kako želi raditi filmove dobila čvrstu strukturu, na red je došlo pospremanje u njenom privatnom životu. Ukratko, sedam godina nakon što su prohodali, Greta Gerwig i Noah Baumbach debitirali su na crvenom tepihu kao par: izabrali su dodjelu Zlatnih globusa. Već odavno nijhova ljubav nije bila vijest već nešto što se godinama znalo. To su postali u ožujku iste 2018. godine, kad su dobili starijeg sina Harolda. Redateljica je kasnije otkrila da je dobila trudove samo 24 sata nakon što je završila posljednju scenu iz filma "Male žene". Pokazalo se da je samo mislila da je to posljednja scena. Kasnije je trebalo nešto nadosnimiti s Meryl Streep (tumači sporednu ulogu u tom filmu), stoga je došla u studio s novorođenčetom jer malog nije imao tko čuvati.
"Osjećala sam se kao da ga ‘krsti‘ Meryl", izjavila je u šali. Drugog dječaka rodila je u proljeće ove godine, a vijest je objavila 19. srpnja, dan prije početka prikazivanja "Barbie" u kinima.
"On je mali ‘Schmoo‘, mudra mala beba", otkrila je redateljica čiji film nadahnjuje žene i ima "ono nešto" zbog čega ružičasto postaje sve popularnija muška boja. Greta je svoju godinu iz snova zaključila sa stilom. Naime, krajem godine udala za svog dugogodišnjeg partnera na tajnoj ceremoniji u vijećnici u New Yorku. Iako se ne zna puno detalja, njihovi publicisti potvrdili su kako su Noah i Greta doista vjenčali. A kako drugačije završiti priču o ženi koja će sigurno ostati zapamćena u filmskoj industriji nego s popularnim monologom iz filma "Barbie" o kojem su mnogi raspravljali tjednima.
"Doslovno je nemoguće biti žena. Tako si lijepa i tako pametna, ubija me što ne misliš da si dovoljno dobra. Kao, uvijek moramo biti izvanredne, ali nekako uvijek to radimo krivo. Morate biti mršave, ali ne premršave. I nikada ne možete reći da želite biti mršave. Morate reći da želite biti zdravi, ali morate biti i mršave. Morate imati novac, ali ga ne smijete tražiti jer je to vulgarno. Morate biti šefice, ali ne smijete biti zle. Morate voditi, ali ne smijete gušiti tuđe ideje. Trebala biste voljeti biti majke, ali nemojte cijelo vrijeme pričati o svojoj djeci. Morate biti žene od karijere, ali i uvijek paziti na druge ljude. Morate odgovarati za loše ponašanje muškaraca, što je suludo, ali ako to istaknete, optužit će vas da se žalite. Trebale bi ostati lijepe za muškarce, ali ne toliko lijepe da ih previše dovodite u iskušenje ili da prijetite drugim ženama jer bi trebale biti dio sestrinstva. Ali uvijek se istaknite i uvijek budite zahvalne. Nikada ne zaboravite da je sustav namješten. Zato pronađite način da to priznate, ali i uvijek budite zahvalne. Nikada ne smijete ostariti, nikad ne smijete biti nepristojne, nikad se preseravajte, nikada nemojte biti sebične, nikada ne smijete pasti i ne uspjeti, nikada se ne smijete bojati. Preteško je! Previše je kontradiktorno i nitko vam ne daje medalju niti vam kaže hvala! Ispada zapravo da ne samo da sve radite krivo, nego je i sve vaša krivnja. Tako sam umorna od gledanja sebe i svake druge žene što rade od sebe ne bi li se svidjele drugima. Ako sve to vrijedi i za lutku koja predstavlja žene, onda zbilja ne znam", zaključila je redateljica kroz pamtljiv monolog Americe Ferrere.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....