Prije osam godina upustila se u izazov zero waste života, a napredak je dijelila s pratiteljima na društvenim mrežama. Ono što je trebalo trajati tek 30 dana pretvorilo se u životni stil pa je Gittemarie Johansen danas jedna od vodećih održivih influencerica koja uskoro stiže u Hrvatsku kao gošća Greencajt festivala.
Možete li zamisliti život u kojem nema jednokratne plastike, u kojem meso i mliječne proizvode konzumirate rjeđe, kupujete manje namirnica i češće odlazite na tržnicu, kompostirate, kontrolirate potrošnju energije, kupujte rabljenu elektroniku i odjeću?Sve je to samo manji dio onoga što čini održivi način život kao odgovor na sve glasnije apele u vremenu intenzivnih klimatskih promjena i prirodnih nepogoda. Naravno, svaka promjena kreće od pojedinca, čega je bila svjesna i Gittemarie Johansen koja je željela dati doprinos u intenzivnom konzumerističkom načinu života i svojim primjerom utjecati na druge. Ova 29-ogodišnja Dankinja započela je svoje novo putovanje 30-dnevnim izazovom života bez otpada. Od tada je prošlo osam godina i danas je utjecajna zero waste influencerica koja je navike kupovine i praćenja modnih trendova zamijenila životom bez plastike i otpada. O svom je iskustvu 2019. objavila knjigu pod nazivom "Sustainable Badass" s praktičnim savjetima kako svakodnevnim navikama utjecati na smanjenje otpada te receptima za veganska jela, ali i temama poput eko anksioznosti. Uz to na svojim društvenim mrežama redovito pomaže pratiteljima da se osjećaju ugodno govoreći o temama održivosti i klimatskim promjenama te dijeli preporuke i trikove za sve koji želi voditi održiviji život.
Gittemarie će prvi puta doći u Hrvatsku kao gošća trećeg izdanja Greencajt festivala u Zagrebu, najveće regionalne zelene konferencije. Govorit će o jednostavnim koracima koje svatko može poduzeti kako bi doprinio smanjenju svog negativnog utjecaja na okoliš, kao i o načinima na koje vlade i industrije mogu doprinijeti izgradnji održive infrastrukture. Njezino osobno zero waste iskustvo inspiriralo je već milijune ljudi na promjene.
Kada i kako ste odlučili postati zero waste i ekološki influencer?
- Zero waste eksperiment sam pokrenula još 2015. godine, kada sam pokušala 30 dana ne stvarati nikakvo smeće te sam sve korake i svoj napredak objavljivala online. I prije ovog eksperimenta sam pisala blog o modi i ljepoti koji je tijekom provođenja eksperimenta brzo promijenio smjer. Naime, shvatila sam da me nevjerojatno ispunjava govoriti o ponašanju potrošača i temama održivosti pa sam, nakon što je prošlo 30 dana mog života bez otpada, samo nastavila pisati u tom smjeru.
Koji je vaš glavni cilj?
- Glavni cilj mog rada je pomoći potrošačima i pojedincima da se osjećaju ugodno govoreći o održivosti i klimatskim promjenama. Svjesna sam da mnogi ljudi zbog užurbanog načina života nemaju vremena za čitanje dugih izvješća i procjena. Zbog toga želim stvoriti platformu na kojoj je znanje o održivosti lako dostupno i razumljivo te potiče na istraživanje.
Kako ste vi promijenili svoju svakodnevicu?
- Iako sam na početku željela promijeniti sve odjednom, odlučila sam mijenjati jednu po jednu naviku. Pritom sam pogledala i proučila kojih je 30 najčešćih vrsta plastičnog otpada u našim oceanima i iskoristila to kao popis stvari koje trebam izbaciti iz svog života. Potpuno sam prestala kupovati “brzu modu”, prehrana mi se temelji na biljnim izvorima, koristim višekratne predmete umjesto jednokratnih, pazim odakle dolazi energija, kupujem rabljenu elektroniku, kompostiram u stanu i koristim zelene vrste prijevoza kad god je to moguće. Ali počelo je jednostavno tako što sam prestala koristiti plastične vrećice. Od toga je krenulo.
Vaša knjiga "Sustainable Baddas" objavljena je 2019., o čemu govori?
- "Sustainable Badass" sveobuhvatni je vodič o životnom stilu bez otpada i uči nas koliko su važne male navike, kako male navike dovode do velikih promjena te kako funkcionira sustav gospodarenja otpadom. Knjiga sadrži u jednakom omjeru korisne činjenice i statistike kao i osobne anegdote i savjete iz svakodnevnih situacija, kao i recepte za vegansku večeru, ali i recepte za domaće sredstvo za čišćenje i kozmetiku. Knjigu također koristim kako bih govorila o eko anksioznosti te o tome kako na zdrav način ustrajati u zaštiti okoliša bez da pregorite. Uglavnom, "Sustainable Badass" je sve ono što sam željela znati kada sam i sama počinjala. Srećom, knjiga je prevedena na engleski, ali svakako sam otvorena i za suradnju i s hrvatskim izdavačem koji bi ju želio preuzeti i prevesti.
Što je eko anksioznost o kojoj ste govorili u svom TEDx govoru?
- Moj TEDx govor bio je usredotočen na eko anksioznost i na to kako pronaći balans u našim životima potrošača i boraca za zaštitu okoliša. Radi se o neproporcionalnom odnosu između djelovanju potrošača i industrije te o tome kako brinuti i pritom ne preuzimati preveliku odgovornost, što nam omogućuje da smanjimo svoj (ugljični) otisak, ali i dalje napredujemo i budemo sretni.
Imate li neke savjete i trikove koje svatko može promijeniti u svom životu kako bi postao više održiv i ekološki orijentiran?
- Održivost nije jedna stvar, to su stotine malih akcija u kojima svatko može sudjelovati i učiniti nešto dobro. Ne koristite plastiku za jednokratnu upotrebu kad god je to moguće, poput plastičnih slamki, vrećica… Ili odaberite biljni obrok umjesto onog bogatog mesom. Smanjite potrošnju tako da kupujete samo ono što je neophodno, umjesto da pretjerujete. Kupite rabljeno umjesto novog. Smanjite bacanje hrane kod kuće i ponovno upotrijebite predmete umjesto da ih bacite. Mogućnosti su zaista beskrajne.
Na svom blogu puno govorite o brzoj modi i luksuznoj modi, što mislite kakav utjecaj imaju obje?
- Industrija brze mode jedna je od resursno najintenzivnijih industrija koje imamo na planeti. 100 milijardi komada odjeće proizvede se svake godine, a 92 milijuna tona tekstila šalje se na odlagališta. Industrija brze mode također iskorištava radnike, a mnogi brendovi brze mode tek trebaju platiti tvorničkim radnicima za proizvode koje su izradili tijekom pandemije. Kada je riječ o luksuznim brendovima, često mislimo da su skuplji bolji i za ljude i za planet, no često to nije tako. Mnogi dizajnerski brendovi koriste potpuno iste tvornice kao i brendovi brze mode. Općenito, trebamo kupovati manje odjeće! Istovremeno, modna industrija planira povećati svoju proizvodnju za 50% prije 2030. tako da je najbolje koristiti odjeću koju već imamo, kupovati rabljenu i kupovati tek kada je stvarno trebamo.
Kako postati zero waste u vlastitoj kuhinji?
- Kada je riječ o utjecaju, zapravo je učinkovitije pogledati što je proizvod, a ne kako je pakiran. Iako je kupnja više proizvoda bez pakiranja dobra, smanjenje potrošnje mesa i mliječnih proizvoda također je jako važno. Ako izbacimo meso iz naše prehrane, možemo smanjiti svoj dnevni otisak na okoliš za otprilike 50%. U kuhinji postoji mnogo načina za smanjenje otpada, od nabave proizvoda na tržnicama, preko kompostiranja ostataka hrane umjesto njihovog bacanja, do korištenja spremnika za višekratnu upotrebu za ostatke umjesto plastičnih vrećica i prozirne folije. I naravno, korištenje što je više moguće lokalnih proizvoda kako bi se što manje bacalo.
O čemu ćete govoriti na Greencajt festivalu u svibnju u Zagrebu?
- Govorit ću o jednostavnim koracima koje potrošači mogu poduzeti kako bi smanjili svoj negativni utjecaj na okoliš, ali i o nekim konkretnim načinima kako vlade i industrije mogu doprinijeti te kako možemo izgraditi održivu infrastrukturu tako da odgovornost ne padne isključivo na pojedinca. Podijelit ću svoja osobna iskustva o zero-waste načinu života te se nadam da ću vas inspirirati da i sami pokušate!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....