Generacije Zagrepčana često znaju reći kako se u Nami može pronaći sve, ‘od igle do lokomotive‘. Rijetko koji stanovnik metropole nema uspomenu na ovu robnu kuću, bilo da se ondje grijao u zimskim danima kao student ili kupovao darove unucima kao baka ili djed.
Robna kuća Nama zauzima jedno od najistaknutijih mjesta grada Zagreba, ugao Ilice i Trga bana Jelačića. U svojih 140 godina postojanja, svjedočila je transformaciji Zagreba iz provincijskog grada u velegrad te i sama stekla svojevrsni kultni status među različitim generacijama Zagrepčana. Velikih 140 ovog se tjedna u Nami slavi uz popuste i nagrade kupce, ali i svečani večernji glazbeni program u "staroj dami Ilici", a mi smo s njihovom izvršnom direktoricom marketinga, Brankicom Filipaj Mišić, porazgovarali o dugoj povijesti Name i zavirili u bogatu arhivu fotografija.
Priča o Nami započela je sedamdesetih godina 19. stoljeća. Tada je izgrađena današnja zgrada robne kuće na Ilici, te je ondje otvoren luksuzni hotel "K caru austrijskom“. Dvojica bečkih trgovaca, Carl Kastner i Herman Öhler, odsjeli su u hotelu za vrijeme svog prvog posjeta Zagrebu i poželjeli da upravo na tom mjestu otvore trgovinu.
Međutim, želja im se nije odmah ostvarila. Prvu trgovinu “Kastner i Öhler” otvorili su nešto niže - u Ilici 50. 1879. godine, a već sljedeće godine sa Zagrepčanima su podijelili tragičnu sudbinu jer je grad zadesio razoran potres. Tako trgovinu sele u Mesničku, zatim u Ilicu 16, približavajući se polako svojoj konačnoj adresi - Ilici 4, u koju dolaze 1882. godine.
"Trgovci su donijeli u Zagreb dašak bečkog ‘štiha‘ pa su se tako u robnoj kući prodavale venecijanske čipke, istočnjački tepisi, londonska sukna, austrijske pomade, francuska ulja za kosu… Godine 1906. „Kastner i Öhler“ poslovao je u cijelom prizemlju hotela", ispričala nam je Filipaj Mišić.
Vlasnici su 1937. godine od grada zatražili dozvolu za adaptaciju te pritom dokupili susjedni hotel te je robna kuća poprimila oblik kakav ima danas. Tijekom ratova, ponuda trgovine promijenila se iz luksuza i mode u praktični asortiman, pa su se tako počele prodavati voštanice, petrolej i šibice, a nakon 2. svjetskog rata Nama se vrlo brzo prilagodila izazovima novog doba i postala lider moderne trgovine.
"Nova vlast Nezavisne države Hrvatska 1942. godine razvlašćuje jednog od vlasnika, Franju Ohlera, koji je bio otvoreni protivnik njemačkog fašizma, te njegov dio kupuje Josip Grgić, no ne zadugo. Nakon toga Ministarstvo narodnog gospodarstva NDH provodi ‘zabranu otuđivanja u cijelosti ili djelomično‘. 1945. godine osnovan je Narodni magazin, a četiri godine kasnije Nama otvara svoju prvu pokretnu trgovinu robe široke potrošnje", kaže Filipaj Mišić i dodaje:
"Tako Nama ima u počecima i štand na Dolcu, trgovinu lakovima u Ilici, ali i pokretnu trgovinu za opskrbu Omladinskih radnih akcija. Kasnije se otvorila i prva fonoteka i samoposluga, a u Nami su se odvijale i mnogobrojne manifestacije."
Nama se među prvima već 1952. godine dosjetila potrošačkih kredita, a prva je u cijeloj bivšoj Jugoslaviji 1967. godine organizirala katalošku prodaju. Šezdesetih godina ubrzano se počinju graditi nove Namine robne kuće, a prva od njih bila je na zagrebačkoj Trešnjevci. Sljedeća trgovina otvorila se 1962. godine u Kumrovcu, a uslijedile su Kustošija, Volovčica, Trnsko, Dubrava, Kvaternikov trg, Sisak, Vinkovci, Bjelovar, Vukovar...
"Nama na Kvaternikovom trgu već je nakon godinu dana rada počela organizirati modne revije, tečajeve pletenja i fototehnike, kao i nagradne igre za kupce. Vrlo se brzo ta robna kuća stapa s onom iličkom na glavnom trgu i jednostavno postaje Nama Kvatrić...", objašnjava izvršna direktorica marketinga.
U svojoj dugoj povijesti nama je nebrojeno puta nebrojeno puta mijenjala svoj vizualni identitet, no zadržala je kultnu kraljevsko plavu boju svoga loga. Filipaj Mišić naglašava kako je još jedna stvar ostala ista - Namin odnos prema kupcu.
"Od starine je slušala svog kupca, o čemu govori i kućni red iz 1934. godine. Riječ je o maloj knjižici u koju je utkana cijela filozofija trgovanja. To je jedinstven priručnik za trgovce, koji je i danas aktualan, te dojmljivo i slikovito demistificira tajnu dobrog trgovca... Razrađeni su svi detalji - od toga kako se ophoditi s kupcem do toga kako nuditi robu i slagati je. Tu filozofiju, uz kvalitetni asortiman, nastojimo njegovati i danas, kada se drugi trgovački lanci orijentiraju na samoizbor kupca bez pomoći i savjeta prodavača", istaknula je.
Filipaj Mišić smatra kako je upravo to razlog zašto je robna kuća i dalje vrlo omiljena među kupcima.
"Ponuda je svih ovih godina diktirana od strane kupca. Nama je oduvijek bila mjesto gdje se može naći sve, "od igle do lokomotive". Smatramo da kupci uvijek gaje neku vrstu ljubavi prema Nami, nekad kao studenti koji su se za zimskih dana ondje grijali, nekad kao djedovi I bake koji kupuju za unuke, a nekad se s nostalgijom sjećaju tete koja je radila u Nami", zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....