Fushimi Inari hram Kyoto

Putovanje

Japan kao ispunjenje želje: Zagrebački dizajner interijera otkriva sve o avanturi na drugom kraju svijeta

Dean Franić iz profesionalne je znatiželje obišao najzanimljivije hotele u Tokiju, na ulicama glavnog grada kušao je nezaboravno ukusnog prešanog škampa, a oduševile su ga i modne kombinacije prolaznika od kojih je poneke i fotografirao.

Odavno mi je želja otputovati u Japan, ali dugo si je nisam mogao ispuniti jer iziskuje veliku pripremu - i dugačak godišnji odmor. To nije zemlja u koju ćete otići bez plana putovanja i da ne znate kako će vam izgledati svaki dan. Tek kada sam shvatio da je vrijeme sazrelo za put u Japan, odvažio sam se, spakirao kofere i krenuo. Poletio sam iz Zagreba i putovao preko Dohe, gotovo 24 sata: let za Dohu trajao je šest sati, zatim sam čekao pet sati let za Tokio, koji je pak trajao 11 sati. Malo je bilo iscrpljujuće, mijenjaju se vremenske zone, ali ako odspavate u avionu, bit ćete odmorniji. Čim sam izašao iz aviona, energija grada me toliko obuzela da sam zaboravio na umor. I najviše sam potrošio na hranu i kupovinu. Toliko veliko tržište formiralo je vlastiti modni stil, pa su mnogi modni brendovi dizajnirali kolekcije koje možete pronaći samo tamo. Što se tiče suvenira, samo ću reći da sam napunio cijeli kofer. Kupio sam skulpturu - bundevu, umjetnice Yayoi Kusame, koju sam vidio u Naoshimi i koja će me uvijek podsjećati na taj divan otok. U Kyotu sam kupio nekoliko različitih vrsta matche. Doma sam donio japanske whiskeyje, gramofonske ploče japanskog jazza i brdo slatkiša. Otkrio sam mochi - japanski kolačić punjen pastom od graha koji me oduševio, tako da sam se opskrbio i time. Uz to sam uzeo i nešto njihovih umaka i namirnica.

Smještaj

Tijekom boravka u Tokiju bio sam u nekoliko hotela - od onih kultnih koji su obilježili povijest grada pa sve do novih koji su me iznimno zanimali jer se bavim dizajnom interijera, prije svega hotela. Među njima je bio The Okura Tokyo, potpuno drukčiji od bilo kojeg europskog hotela. U boljim hotelima u Japanu zajednički prostori su poput hramova, monumentalni, zastane vam dah. Fascinantni su noviji koncepti u središtu grada: u urbanu džunglu od betona smjeste hotel prepun zelenila, u kojem vlada potpuni zen. Kriteriji su mi inače dobra lokacija i dobar koncept. Volim pametno osmišljene hotele, a takvih je u posljednje vrijeme sve više.

Pogled na Toji Temple u centru Kyota

Izvanserijska hrana

Jednostavnost okusa je baza, a kvalitetu jela potpisuje filigranska preciznost majstora kuhinje. I uistinu su krajnje precizni u sljubljivanju okusa, kako bi glavna namirnica dominirala. Ne maskiraju je začinima, a posebno su mi se svidjeli japanski uštipci s kremom od matche. Kad kažem da je hrana savršena, mislim i na restorane ulične hrane i štandove (gdje sam jeo fantastične prešane škampe), ali i one s Michelinovim zvjezdicama. Sve je na vrhunskom nivou. Oborio me s nogu restoran Maz u Tokiju. Nakon dolaska sam mislio da je promašaj jer je na prvom katu shopping centra i nema prozora. No, na samom ulazu su me uvukli u svoju priču i koncept kuhinje koja spaja okuse Čilea s japanskim namirnicama i tehnikom kuhanja. Od napitaka me najviše oduševila matcha, koja se pije na svakom koraku.

Arhitektura za pamćenje

Kako im engleski nije jača strana, često sam nailazio na prepreke u kvalitetnijem sporazumijevanju, ali apsolutno svi se trude da se unatoč jezičnoj barijeri što bolje sporazume sa svakim turistom. Svi ljudi koje sam upoznao bili su jako pristojni, to im je urođeno, kao i zahvalnost. Uvijek su spremni pokazati put, usmjeriti, dati preporuku. Fotografija mi je strast pa sam znao upitati za dopuštenje da ih snimim ako su mi bili zanimljivo odjeveni (tu prije svega mislim na tradicionalna kimona) i uvijek bi s radošću pristali.

Živopisna Tsukiji riblja tržnica

PRIVATNA ARHIVA

Japanski uštipci s kremom od matche

Prešani škamp

Izleti u Kyoto i na otok Naoshima

Kyoto je potpuna suprotnost Tokiju. Puno je manji i puno tradicionalniji. Nema visoke nebodere, a zovu ga i gradom tisuću hramova. Spomenik Neznanom junaku me oduševio. U Kyotu nikako nemojte zaobići Zlatni hram koji je zbilja prekrasan.

Naoshima je priča za sebe. Otok južno od Kyota potpuno me oborio s nogu. Gotovo netaknute prirode na kojem se poput bisera ističu monumentalna djela arhitekta Tadao Ande. Chichu Art Museum i Benesse House su muzeji koje bi svatko tko ide u Japan trebao vidjeti. Otok krije instalacije Jamesa Turrella, Waltera De Marije, ali i slike renomiranih slikara, poput Claudea Moneta. Idealan je za obići ga biciklom i uroniti u svaki umjetnički kutak, ima i nepregledne pješčane plaže, pa ga možete iskoristiti i kao mali break od gradske vreve za opuštanje.

Građani Tokija u tradicionalnim japanskim kimonima

PRIVATNA ARHIVA

Svi su nasmijani, ljubazni, a zahvalit će vam nekoliko puta uzastopno

Dobro je znati

• Godišnje doba

Japan treba izbjegavati u ljetnim mjesecima. Zbog tempa posla nisam mogao otići na godišnji odmor u ožujku ili travnju, što mi je bila želja, a Japan je tada čaroban zbog cvatnje trešanja.

• Gotovina

Uza sebe je dobro imati gotovinu, jer postoje poteškoće s plaćanjem europskim karticama i treba se oboružati alatima za prevođenje.

• Kultura

Njihova kultura je kultura zahvalnosti, pa se nemojte začuditi ako vam nekoliko puta zahvale. Nemojte se začuditi ni ako vas u muzejima ili restoranima traže da se izujete i budete bosi.

Sensoji hram Tokio

Arashiyama bambusova šuma u Kyotu

Galerija dizajna Tokio

Teamlab muzej

Instalacija Waltera de Marie u Chichu art muzeju Naoshima

Sou Fujimotov paviljon na otoku Naoshima

Dean je u Japanu proveo dva i pol tjedna