Jedan od najvećih izazova poslovanja PBZ-a sa srednjim i velikim tvrtkama trenutačno je makroekonomsko i geopolitičko okružje koje je povezano s tržišnim rizikom i niskom razinom predvidljivosti budućih trendova, posebno onih vezanih uz rast cijena energije, hrane i građevinskog materijala
Prije nego što je u rujnu prošle godine postala članicom Uprave PBZ-a, Vedrana Jelušić Kašić ostvarila je zavidnu međunarodnu karijeru u financijskom sektoru od čega preko 20 godina u Europskoj banci za obnovu i razvoj (EBRD). Od 2013. do 2018. bila je regionalna direktorica Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) za Hrvatsku, Sloveniju, Mađarsku i Slovačku te partnerica odgovorna za financijsko savjetovanje u konzultantsko-revizorskoj tvrtki Deloitte, odakle je prešla u PBZ, gdje također obnaša funkciju predsjednice Nadzornog odbora PBZ Leasinga d.o.o. U svojoj ranoj karijeri bila je zaposlena u HNB-u, Raiffeisen banci te je dodatna poslovna iskustva stekla u klirinško depozitarnom društvu Monte Titoli, u Milanu i Merrill Lynch u Bostonu. S financijskom stručnjakinjom razgovarali smo o unapređenju odnosa s klijentima, poslovnim izazovima, održivom poslovanju, motivaciji zaposlenika te o empatiji - osobini o kojoj se danas sve više govori.
Koliko je prošla godina bila izazovna u poslovnom smislu?
Trenutačno makroekonomsko okružje u cijeloj Europi još je izazovnije nego u prošloj godini. Osim još uvijek prisutnog utjecaja pandemije na gospodarstvo, posebno u području narušenih lanaca dobave, povećanih zdravstvenih rizika i rastućih cijena razne robe, ruska invazija na Ukrajinu, zajedno sa sankcijama, poslovno je okružje učinila još složenijim. Posebice su cijene energije i inflatorni pritisci dosegli dosad nezabilježene razine. Kao odraz ovih poremećaja na tržištu, i izvori financiranja su poskupjeli potaknuti politikama središnjih banaka, posebice ECB-a i FED-a. U ovim okolnostima procjene isplativosti pojedinih projekata se mijenjaju te je i procjena rizika otežana.
Što je posebno važno u radu s velikim klijentima?
Uzajamno povjerenje i redovita komunikacija nužni su za razumijevanje izazova s kojima se pojedina poduzeća suočavaju kako bismo reagirali na odgovarajući način i pružili im podršku. U okružju povećanih ulaznih troškova, posebice vezano za povećane cijene sirovina, mnogi naši klijenti imaju povećane potrebe za obrtnim kapitalom. Vezano za financiranje kapitalnih projekata, olakotna okolnost našim privrednicima je i pristup EU fondovima, kao i sredstvima osiguranim Nacionalnim planom oporavka i otpornosti pri čemu mi, zajedno s našim klijentima, istražujemo najbolje moguće financijske opcije koje su im dostupne za financiranje projekata, polazeći od dugoročnih kredita, jamstava, kredita za premošćivanje pa sve do instrumenata tržišta kapitala.
Kako unapređujete odnose s klijentima?
Poslovne odnose s našim klijentima stalno unapređujemo diverzifikacijom dostupnih financijskih proizvoda prilagođenih njihovim potrebama te razvojem novih digitalnih ponuda i jačanjem naših digitalnih platformi koje njihovo poslovanje čine učinkovitijim i otpornijim.
Na koji način motivirate svoje zaposlenike?
Moj stil upravljanja potiče raznolikost i inkluziju. Raznolikost se odnosi na upravljanje timom tako da spajamo naša iskustva, poglede i pristupe kako bi oni služili zajedničkom strateškom cilju. Raznolikost znači pluralizam, debatu, međusobno slušanje, a znači i biti spreman učiti jedan od drugoga. Raznolikost može donijeti rezultate samo ako se stvori ozračje u kojem rukovoditelji dopuštaju da ih se preispituje i gdje se nitko ne mora suzdržavati reći što misli. Raznoliki su timovi učinkovitiji jer oni različito analiziraju informacije, preispituju ortodoksne pristupe i šire vidike. Zaposlenici u inkluzivnom okružju angažiraniji su i sretniji na radnome mjestu jer je njihov glas važan, a njihov doprinos vidljiv široj skupini uključenih dionika. Osobni razvoj zaposlenika od iznimne je važnosti te se banka posebno trudi da se zaposlenicima omogući pristup željenim edukacijama i raznolikim radnim situacijama u kojima mogu doživjeti nova iskustva, a time se i poslovno razvijati i napredovati. Posebno u našem okružju velike prekogranične mobilnosti i padajućih demografskih trendova, upravljanje talentima, privlačenje talenata i zadržavanje postojećih od ključne je važnosti.
Koji su najveći izazovi vezani za sektor koji pokrivate u PBZ-u?
S obzirom na makroekonomsko i geopolitičko okružje koje je bez presedana, najveći izazovi povezani su s tržišnim rizikom i niskom razinom predvidljivosti budućih trendova, posebice onih vezanih uz volatilnost cijena energije, hrane i građevinskog materijala. Također, s obzirom na sankcije vezane na rat u Ukrajini važno je kontinuirano pratiti usklađenost poslovanja naše banke i klijenata s važećim sankcijama.
Je li održivi razvoj jedna od najvažnijih stvari u današnjem poslovanju?
Održivi razvoj doista je iznimno važan za lokalne ekonomije kao i za nas kao kreditnu instituciju. Smanjenje emisija ugljičnog dioksida, učinkovitija uporaba dostupnih resursa, manja ovisnost o fosilnim gorivima, kao i bolje upravljanje i društvena inkluzija naša će gospodarstva učiniti otpornijima na vanjske udare. PBZ kao dio Intesa Sanpaolo Grupe smatra da je integracija ESG aspekata, koji se odnose na zaštitu okoliša, socijalnu zaštitu i upravljanje, u procese financiranja od temeljne važnosti za jačanje otpornosti cijelog gospodarstva. Promicanjem gospodarski i društveno održivog razvoja kroz redovno poslovanje i banke i naših klijenata ne samo da se jačaju financijski rezultati i smanjuju određeni rizici u poslovanju nego se stvara širi pozitivan utjecaj na okružje u kojem djelujemo, poput povećanja kvalitete zraka i ušteda raznih resursa koji su inače vrlo ograničeni.
Nedavno je magazin Fortune objavio kako je empatija jedna od najpoželjnijih osobina modernog lidera. Koliko je vama ona važna u odnosu s okolinom (klijentima i suradnicima)?
U mnogim situacijama primjenjujem empatični stil upravljanja jer mi on omogućuje bolje razumijevanje sugovornika. Empatija nam omogućava da pokažemo i svoje osjećaje, podijelimo i strast, i entuzijazam pa i poneko razočaranje. Empatični stil upravljanja je inkluzivan. Nastojim razumjeti misli, osjećaje i emocije članova svojega tima, a oni zauzvrat osjećaju da ih bolje razumijem i da nisu sami u suočavanju s poslovnim izazovima. Mnogo je još koristi koje proizlaze iz empatičnog vodstva, na primjer mogućnost boljeg motiviranja i poticanja zaposlenika, jer za mene je empatija na poslu vezana uz razumijevanje, kombiniranje gledišta i vještina uz dijeljenje strateške vizije. Empatično vodstvo također pomaže u smanjenju stresa na poslu i fluktuacije radne snage zato što zaposlenici cijene sigurno radno okružje u kojem osjećaju da je njihov doprinos važan. Nadalje, empatični će rukovoditelj stvoriti okružje koje je otvorenije za inovacije, a kada se ljudi potiču na inovacije, osjećaju se bolje i povezaniji su sa strategijom banke. Ipak, nema ničeg lošeg ni u asertivnosti kada je ona potrebna, posebno u kriznim situacijama kada je vremena za odluke malo. Dobro rukovođenje po meni predstavlja balans mnogih stilova upravljanja. Određena situacija, kao i sugovornici, određuju koji je stil potrebno primijeniti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....