Kroz spoj glazbe i pokreta opustili smo se kao nikada prije te naučili jednu vrlo važnu lekciju.
Kada vam netko spomene klasičnu glazbu, što vam prvo padne na pamet? Neke asocira na orkestar, druge na operu, treće na klavir. Prema nekim istraživanjima, većina slušatelja klasične glazbe samo su "povremeni" slušatelji, a mlađe generacije poput milenijalaca i generacije Z slušaju klasičnu glazbu puno manje nego generacije prije. Razlog tome je, navodi se u nekim istraživanjima, da je klasična glazba rezervirana za starije ljude te da je mlađima dosadna.
Mirno sjedenje na tvrdim stolcima u odijelima i formalnim haljinama, dok izvođači na pozornici satima sviraju mnogima nepoznate skladbe, mlađim generacijama baš i nije omiljen način zabave. Kako bismo razbili tu stigmu, odlučili smo klasičnu glazbu doživjeti na jedan novi, drukčiji način i to baš u blagdansko vrijeme, kada je svima nama potrebno malo magije.
Čim smo ušli u zagrebački Amadria Park Hotel Capital, začuli smo nježne zvukove klavira, instrumenta na kojem su nastale i još uvijek nastaju neke od najljepših skladbi, ne samo klasične, već i suvremene glazbe. Klavir se nalazio nasred prostorije, a ispred njega su bile pomno složene fotelje koje su izgledale vrlo udobno. Kao da su sugerirale da će se ovdje dogoditi nešto vrlo opuštajuće.
Mnogima koji su zavirili u prostoriju, pa i nama, bilo je iznenađujuće kada smo male dalje od klavira ugledali pilates lopte i podloške za vježbanje. No, oni tu nisu bili bez razloga. Naime, ostalo je samo nekoliko trenutaka do početka radionice "Piano&Movement", jedinstvenog koncepta hrvatske pijanistice Matee Leko koju je osmislila u suradnji s plesačicom i instruktoricom joge Sarom Vargović. Inače, ova radionica održava se već treći put. Prva se održala krajem kolovoza u Dvorcu Prandau-Normann u Valpovu, a druga na izložbi Art Expo u Ljubljani.
Glazbene priče
"Piano&Movement" radionica, kako je objasnila pijanistica, spoj je glazbe i pokreta u cilju postizanja unutarnje ravnoteže i blagostanja. Glazbeni dio radionice obuhvaća Mateine „Musical Stories“, odnosno „Glazbene priče“, koje je pokrenula još za vrijeme pandemije. Naime, Matea je preko svog YouTube kanala povezala glazbu i zanimljive crtice o životu mnogih genijalnih glazbenika ili okolnosti nastanka pojedinog glazbenog djela. Iako ih je izvodila u svom domu na Cipru te njima privukla više od tri milijuna ljubitelja glazbe, njezina je misija nastaviti donositi prekrasne glazbene priče još većem broju slušatelja i to uživo.
- Klasična glazba mnoge asocira na dosadu, no ona nam je bliža nego što mislimo. Mnogi skladatelji borili su se sa svime što se mi borimo danas – nesretnim ljubavima, novčanim problemima, problemima sa zdravljem, balansiranjem između posla i obitelji. Upravo zato želim njihove priče približiti kroz glazbu koja predstavlja bijeg od ludog svijeta u kojem živimo. Ona je lijek, način opuštanja koji nam svima treba – otkrila je Matea.
I zaista, prva glazbena priča povezala je nešto što većina nas zna i uživa u tome – seriju „Nasljeđe“ (Succession) i legendarnog njemačkog skladatelja Ludwiga van Beethovena. Tema iz serije zapravo je motiv iz Beethovenove sonate br. 14, takozvane Patetične sonate. Opijajuća, ali pomalo kaotična melodija savršeno opisuje pohlepu, okrutnost, utapanje u velikim biznisima i ostale motive popularne serije.
- Ovu sam skladbu izabrala da pokažem da bez klasične glazbe nema ni cool, suvremenih tema serija koje svi znamo i volimo. A ovi taktovi odlično opisuju i Beethovenov težak život prepun nesretnih ljubavi i problema s gluhoćom – opisala je Matea.
Druga glazbena priča odvela nas je u posljednje sate života austrijskog skladatelja Wolfganga Amadeusa Mozarta. U krevetu, ne znajući da će uskoro izdahnuti, napisao je osam taktova skladbe Lacrimosa, jednog od stavaka njegovog Requiema. Nakon Mozartove iznenadne smrti, Requiem je dovršio njegov učenik. Dok smo slušali tužne taktove Lacrimose, prisjetili smo se prolaznosti života i kako nikada ne možemo znati koji će nam trenutak biti posljednji.
A kao treću glazbenu priču Matea je odabrala zlatno doba New Yorka, eru prekrasnih mjuzikala s utjecajem jazza i bluesa i energičnu skladbu američkog skladatelja Georgea Gershwina, Preludij br. 1. Dok je svirala, imali smo osjećaj kao da smo na nekom partyju u ranim dvadesetim godinama 20. stoljeća, a zadnji akord skladbe bio je kao savršen završetak tuluma.
Sklad glazbe i pokreta
Iako su neki aspekti života ženama danas jednostavniji jer imaju više prava nego što su u povijesti ikada imale, kaže Matea, rade puno više nego prije, moraju balansirati između hrpe različitih uloga.
- To je izuzetno teško. Danas se od nas očekuje da budemo sve - uspješne poslovne žene, supruge, majke, prijateljice, kćeri, sestre, kolegice… Iako živimo u naprednom, modernom svijetu, žene se još uvijek previše procjenjuje, podcjenjuje. Ako smo preambiciozne, ne valjamo, ako smo domaćice i majke, opet ne valjamo jer smo „premalo ambiciozne“. I sama sam majka, imam jednogodišnjeg sina, pa shvaćam i znam koliko je to teška uloga. To je svakodnevan posao koji nema radno vrijeme. Upravo zato mislim da bi se svaka žena trebala više posvetiti sebi te pronaći vanjski i unutarnji balans. Bilo kroz glazbu, pokret ili petominutno pisanje dnevnika zahvalnosti – kaže Matea.
Nakon uživanja u „Glazbenim pričama“, na red je došao drugi dio radionice. Iako su se posjetitelji, među njima i mi, malo sramili izuti čizme i sjesti na strunjače i pilates lopte, vrlo brzo nas je taj osjećaj napustio. Pozitivna energija plesačice i instruktorice joge Sare Vargović odmah nas je „podigla“, a divni zvuci klavira za kojim je sjedila Matea dodatno su nas opustili.
Radionicu „Piano&Movement“, kaže, slučajno je osmislila u trudnoći jer je imala problem s kralježnicom. Da joj bude lakše, priča nam, učila je ispravno disati te kako brinuti o tijelu, izvoditi vježbe koje joj pomažu ojačati kralježnicu i slično.
- Većina nas živi sjedilačkim životom što nikako nije dobro za cjelokupno zdravlje tijela pa ovim radionicama želi potaknuti ljude na kretanje i opuštanje. Ne samo mentalno kroz glazbu, već i tjelesno, kroz pokret – otkrila je Matea.
Neka nova energija
Sara nam je pokazala jednostavne vježbe disanja koje možemo koristiti kada smo pod stresom i želimo se opustiti te biti svjesni trenutka. Već smo nakon pet minuta izvođenja vježbi disanja, uz eterične zvukove klavira, osjećali promjenu u sebi i neki novi nalet energije i dobrog raspoloženja. Nakon disanja, Sara nas je vodila kroz vježbe za kralježnicu koje svatko može izvoditi kod kuće.
- Pokretom osvještavamo svoje tijelo i tako možemo utjecati i na raspoloženje – možemo se povezati sa sobom, izbaciti emocije, bilo pozitivne ili negativne, otkriti nešto novo o sebi. Spoj pokreta, glazbe i daha kroz ‘Piano&Movement‘ radionicu idealna je kombinacija za postizanje unutarnjeg mira – poručila je Sara.
I došao je i taj trenutak. Nakon završne vježbe disanja, otvorili smo oči. Izrazi lica na sudionicima radionice govorili su sami za sebe. Iz njih se moglo iščitati zadovoljstvo, smirenost, neka dječja sreća, a isto smo u sebi osjetili i mi. Nismo ni slutili da će nam jedna ovakva radionica potaknuti toliko zatomljenih emocija i obasuti nas novom energijom.
Sa zadovoljnim osmijehom na licu, uz pozdravne taktove Matee na klaviru, krenuli smo dalje u dan te zaključili nešto vrlo važno. Matea Leko se kroz jedinstven koncept približavanja klasične glazbe različitim generacijama ljudi odmaknula od ustaljenog očekivanja kakva ta vrsta glazbe mora biti. Nipošto dosadna, već bliska baš svakome, emotivna i jedinstvena. Baš kao i svi mi!
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Musical Stories by Matea.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....