DARKO TOMAS/CROPIX
ženska snaga

Daliborka Kranjčić o ukidanju rada nedjeljom: ‘Zadovoljstvo djelatnika kao temelj poslovanja‘

Otkad su ukinuli rad nedjeljom, KTC Trgovački lanac nije doživio pad ukupnog prometa, nego porast od četiri posto: kupovina se povećala subotom i ponedjeljkom, a njihovi zaposlenici su zadovoljniji jer imaju više kvalitetnog vremena za sebe i obitelj.

Otkad su ukinuli rad nedjeljom, KTC Trgovački lanac nije doživio pad ukupnog prometa, nego porast od četiri posto: kupovina se povećala subotom i ponedjeljkom, a njihovi zaposlenici su zadovoljniji jer imaju više kvalitetnog vremena za sebe i obitelj.

Početkom 2020., tek koji mjesec prije nego što je zavladala pandemija koronavirusa, Daliborka Kranjčić imenovana je predsjednicom Uprave KTC Trgovačkog lanca. S gospođom Kranjčić razgovarali smo o tome što joj je bio najveći poslovni izazov tijekom tog iznimno zahtjevnog razdoblja, kako se odluka da ne rade nedjeljom odrazila na prihod i je li razlog uspješnog rada KTC-a među ostalim i to što u menadžmentu tog velikog lanca s 25 trgovina diljem sjeverozapadne Hrvatske - prevladavaju žene.

Kako je pandemija koronavirusa utjecala na poslovanje KTC-a i što vam je bio najveći izazov?

- Pojava pandemije o kakvima smo mogli samo čitati u povijesnim knjigama bila je šok planetarnih razmjera te je utjecala na život ljudi u svim područjima, pa tako i na poslovanje gospodarskih subjekata. Prvi i najveći izazov bilo je osiguravanje zdravstvene zaštite djelatnika i kupaca u skladu s preporukama i nalozima nadležnih tijela, a u doba nestašice dezinfekcijskih materijala i zaštitnih maski to nikako nije bio lagan zadatak. Sljedeći izazov je bilo osiguravanje funkcioniranja opskrbnog lanca kako ne bi došlo do nestašice proizvoda, u prvom redu prehrambenih i higijenskih, u čemu nam je izuzetno pomoglo višegodišnje blisko partnerstvo sa svim domaćim proizvođačima. A nakon toga je slijedilo razdoblje vrlo brzih i fleksibilnih promjena u svim područjima poslovanja na tjednoj, a ponekad i na dnevnoj bazi, od nove organizacije smjenskog rada, dogradnje IT infrastrukture kako bi se administrativni segment poslovanja mogao odvijati od kuće pa do implementacije logističkih zahtjeva u smislu ograničavanja broja kupaca u prodajnim prostorima. Danas, kad smo se već nekako navikli na život s koronavirusom, ovi počeci izgledaju kao blijedo sjećanje, ali činjenica je da smo se novoj situaciji morali prilagođavati ekstremnom brzinom i maksimalno fleksibilno. U pogledu financijskih rezultata, usprkos povećanim troškovima i dugotrajnom moratoriju na rad segmenta ugostiteljstva, ostali smo unutar zacrtanih planova.

Na što ste se fokusirali, a što ste od poslovnih planova stavili na čekanje?

- Neke od planiranih aktivnosti, u prvom redu investicije u otvaranje novih centara, početkom pandemije stavljene su na čekanje i njihovo ponovno pokretanje planiramo početkom 2022. Situacija lockdowna je pak s druge strane omogućila neke aktivnosti koje su nam do tada bile teško izvedive ili bi u normalnoj situaciji utjecale na pad prihoda. Tako smo, na primjer, zatvaranje ugostiteljstva iskoristili za opsežna preuređenja naših hotela na obali te nekoliko restorana i ostalih ugostiteljskih objekata. Planirane investicije obnove i rekonstrukcije dvaju robnih centara realizirali smo u potpunosti.

Što kažu brojke, kako KTC posluje otkad ste na čelnoj poziciji i koju biste svoju poslovnu odluku izdvojili kao iznimno dobru i uspješnu?

- KTC od samog početka svog poslovanja kontinuirano ostvaruje rast broja zaposlenih i ukupnog prihoda iz godine u godinu, tako da ne bih to povezivala s mojim dolaskom na čelnu poziciju kompanije. Najveći izazov bio je zadržati takav trend i dobre brojke. Osim toga, snaga KTC-a je u prvom redu jasna vlasnička struktura koja omogućuje donošenje svih strateških odluka u najkraćem roku te timski rad cijelog rukovodstva kompanije. Sve odluke donosimo zajedno u bliskoj suradnji menadžmenta kompanije i aktivno prisutnog Nadzornog odbora. Ali, uza sva naučena teorijska znanja, mislim da je za uspješno vođenje kompanije nužno imati osjećaj za ljude, znati pročitati između redaka i čuti između izgovorenih rečenica.

image
DARKO TOMAS/CROPIX

Zašto ste, za razliku od drugih trgovačkih lanaca, odlučili ne raditi nedjeljom i jeste li zbog toga imali manje prihode?

- Odluka o prestanku rada nedjeljom donesena je na osobni zahtjev vlasnika, gospodina Ivana Katavića, u želji da se poboljšaju uvjeti rada naših djelatnika te da im se omogući kvalitetno provedeno vrijeme s njihovim obiteljima. Također smatramo da je jedan od razloga zašto se sve manje mladih ljudi odlučuje na školovanje za trgovca činjenica da se u trgovini radi nedjeljom i blagdanima. Nakon što smo prije nekoliko godina već ukinuli rad na vjerske blagdane, imali smo prethodno iskustvo i vjerovali smo u lojalnost naših potrošača, od kojih smo dobili brojna pisma i poruke podrške. Kupovina se s nedjelje preselila na subotu i ponedjeljak, kada bilježimo pojačan promet, a na nivou ukupnog prometa trgovine ne da nismo doživjeli pad nego nam je promet s 2019. na 2020. godinu porastao za četiri posto.

Otkrivamo tko su najmoćnije Hrvatice poslovnog svijeta! Donosimo online izdanje magazina ‘Ženska snaga hrvatskog biznisa

Je li pandemija utjecala na vašu suradnju s lokalnim proizvođačima?

- Da, utjecala je, i to, usudila bih se reći, vrlo pozitivno. U trenucima nestašice robe na samom početku pandemije naši dugogodišnji partneri - domaći proizvođači, uložili su izvanredne napore da nam osiguraju opskrbu proizvodima usprkos vlastitim problemima i usprkos nestašici sirovina kojoj su bili izloženi. Što se tiče lokalnih proizvođača, KTC je oduvijek bio poznat na tržištu kao tvrtka koja razvija odnose s lokalnim proizvođačima, tako da smo u tom periodu tu suradnju samo dodatno proširili, na obostrano zadovoljstvo. Sve što je moguće nabaviti u Hrvatskoj KTC kupuje u Hrvatskoj i domaći proizvodi uvijek će imati svoje mjesto na našim policama. Iskoristila bih ovu priliku da im ovim putem još jednom zahvalim na tome.

Većina zaposlenika u KTC-u su žene, i to ne samo na nižim instancama nego i u rukovodećim strukturama. Kako je do toga došlo?

- U djelatnosti trgovine uobičajeno je da u omjeru zaposlenih prevladavaju žene. Nekako naše društvo još nije naviklo na ‘mušku blagajnicu’ ili ‘ženu skladištara’, mada se i to polako mijenja. U strukturi zaposlenih KTC ima 68% žena i 32% muškaraca, ali ne bih nikako htjela da se doprinos naših muških kolega ikako umanji bez obzira na njihov manji ukupan broj. Ako pitate za udio žena u rukovodećim strukturama, usudila bih se reći da je to točno i da u menadžmentu KTC-a prevladavaju žene u značajnom broju, i to prema statistikama značajno više nego u konkurentskim tvrtkama. Kako je do toga došlo? Za odgovor se potrebno vrati-ti u povijest, u vrijeme osnivanja tvrtke, ali je relativno jednostavan - vlasnik, gospodin Ivan Katavić, oduvijek je bio uvjeren da su žene marljivije, odgovornije, savjesnije i lojalnije te je u kontekstu postavljanja kadrovske strukture odlučio na ključne pozicije postaviti žene. Rast, razvoj i uspješnost poslovanja iz godine u godinu očito potvrđuju ispravnost te odluke.KTC postoji već 29 godina i posluje u 25 gradova kontinentalne Hrvatske.

Zašto se niste širili na Primorje, Istru i Dalmaciju te Planirate li to u budućnosti?

- Od samog osnivanja kompanije, pa i u ovom trenutku, smatramo da naša tržišta nisu veliki gradovi ni turistička područja uz obalu. U fazi razvoja i rasta nismo željeli nepotrebno angažirati financijska sredstva u cjenovnim ili asortimanskim ratovima s velikim inozemnim lancima u tim područjima niti se baviti problemima koji se vežu uz sezonalnost u turističkim područjima uz obalu. Pozicionirali smo se u manjim gradovima na sjeverozapadu Hrvatske koji nisu bili prvi izbor inozemnih lanaca i tako smo si u samim počecima osigurali stabilnu poziciju i prednost na tom tržištu.

image
DARKO TOMAS/CROPIX

Kakvi su planovi KTC-a za iduće razdoblje?

- KTC je od samih početaka usmjeren na organski rast i razvoj u skladu s vlastitim mogućnostima te ‘lov na brojke’ nije bio prioritet ni u području prihoda niti u tržišnom udjelu. Stabilnost tvrtke, održiv rast i zadovoljstvo naših djelatnika temelj su našeg poslovanja. S jenjavanjem pandemije i navikavanjem na ‘suživot’ s njom planiramo aktivirati već pripremljene planove modernizacije postojećih objekata, širenja otvaranjem novih trgovačkih centara, tome možemo pridodati i kontinuirano razmišljanje o komplementarnoj diversifikaciji prodajnog asortimana i poslovnih djelatnosti općenito.

Linker
15. studeni 2024 16:20