Napore mlade ekipe koja je od 12. ožujka do 31. svibnja održala ukupno 61 online događanje prepoznao je i Muzej suvremene umjetnosti te je program Močvare proglasio za najbolji online program u Zagrebu za vrijeme pandemije, a tim smo povodom razgovarali s voditeljicom programa Začarane Močvare Ninom Romić.
Kao da je bilo u prošlom životu, a ne prošlog ožujka, kada se tog četvrtka 12., zatvorio svaki prostor za okupljanje, koji već nije samoinicijativno zatvoren. Upravo tog dana trebali su nastupiti Marinada, ŠećeЯ i Ivan Judaš u sklopu programa Začarana Močvara. Koncert je zbog epidemije koronavirusa odgođen, ali su glazbenici istog dana ipak nastupili - online. Judaš je svirao na Bundeku, Tena Rak odnosno ŠećeЯ održala je solo nastup u svojoj kuhinji, a dečki iz benda Marinada nagurali su se u garažu u Rijeci. Koncert se mogao pratiti preko Facebook stranice kluba, koji je odmah nakon tog dana pokrenuo redoviti online program.
Napori mlade ekipe iz kluba Močvara koja je od 12. ožujka do 6. srpnja održala ukupno 67 online događanja prepoznao je i Muzej suvremene umjetnosti, koji je upravo Močvari dodijelio prvu nagradu na Natječaju za najbolje zagrebačke online projekte realizirane u razdoblju od 19. ožujka do 31. svibnja 2020. U tom periodu Močvara je održala 61 online program, od kojih je bilo 11 koncerata u sklopu programa Začarana Močvara.
Online program sadržao je glazbene i scenske nastupe, filmske projekcije, radionice, tribine i dječji program, a onaj prvospomenuti - od kojeg je sve počelo osmišljen je kao online nastavak programa Začarana Močvara, koji vodi Nina Romić.
Cijenjena kantautorica mlađe generacije, debitirala je albumom "Daljine" još 2010. "Upoznata sam vrlo dobro s razvojem kantautorske scene jer u vrijeme kada sam imala prve koncerte nije postojala velika scena, bilo nas je svega nekoliko, i nije bilo mnogo publike koja je znala kako slušati kantautore", rekla je Nina Romić u razgovoru za Gloria.hr.
S voditeljicom nagrađenog programa i kantautoricom razgovarali smo povodom dobivanja nagrade, dotaknuli smo se i situacije na glazbenoj sceni u ovim nesigurnim vremenima, kao i o samom programu kojeg ni pandemija nije mogla zaustaviti.
"Ponosna sam što su mnoge vrhunske kantautorice i kantautori sa scene svoje prve koncerte upravo imali u sklopu Začarane Močvare. Do sada smo organizirali blizu 150 koncerata, sa sigurno preko 300 izvođača. U nekom trenu sam prestala brojati...", kazala nam je Nina.
Što nagrada MSU-a znači za vaš program i za vas osobno?
Ponosna sam što je među stvarno odličnom konkurencijom odabran upravo Močvarin Live Sessions. Ova nagrada nam mnogo znači, i kao veliko priznanje za naš rad, i kao odlična potpora za sve daljnje planove. Kao voditeljici programa Začarana Močvara koji primarno promovira i predstavlja kantautore i njihovo stvaranje, i baca svjetla upravo na one koji se bave uvjetno rečeno "najjednostavnijim” formatom glazbe i izvedbe, ovo je još jedna potvrda važnosti kantautorske scene (u regiji) koja je imala najveći značaj u ovom projektu u doba pandemije kojom smo svi pogođeni, oni su ponijeli ovaj projekt od početka do kraja. Zahvaljujem im svima što su bili dio ove priče.
Kako je nastao program Začarana Močvara?
Program službeno postoji od 2012. godine, iako je cijela priča krenula i pet godina ranije i kao takva funkcionirala je u raznim oblicima i trajanjima na raznim mjestima. Inicijalna ideja je bila da se u Močvari stvori prostor za scenu koja je tih godina doživjela renesansu, a ipak nije bilo mjesta u Zagrebu koja bi je u kontinuitetu podržali i dali joj na važnosti i vidljivosti. No vremenom se i stvorila publika kojoj su ponuđene i Kantautorske večeri u MMC Kopriva gdje je sve krenulo kada smo se nas nekoliko povezali i krenuli skupa nastupati. U to vrijeme se dogodilo nešto jako značajno. Krenula je ekspanzija, jačanje i početak vidljivosti kantautorske scene i općenito povezivanje putem društvenih mreža, suradnje, prijateljstva.
Močvara je imala sve potrebno da prvi koncerti mladih glazbenika budu na najvišem nivou, glazbenici su imali sve potrebno za svoj prvi nastup: promociju, osobu koja se brine da sve prođe u redu, intervjue, javljanja na radijske stanice i promotivne aktivnosti, stage, tonca, rasvjete, backstage, publiku koja ih sluša i piće i honorar. Svaki ovaj element, uz one nespomenute je važan. Svi koraci trebaju biti pažljivo isplanirani, i ako su prva iskustva dobra, onda je dalje sve nekako lakše i pozitivnije.
Vaš prvi online nastup dogodio se spontano nastupali su Ivan Judaš, Šećer i bend Marinada, koji su tog dana 12. ožujka trebali nastupati u klubu. Kako je došlo do tako brze reorganizacije?
Koncert se dogodio zbog želje Tene Rak (Šećer) da se ipak družimo virtualno, nakon što smo taj dan morali zatvoriti vrata Kluba Močvare po preporuci Stožera. Svi izvođači su brzo pristali streamati svoje koncerte iz svojih gradova nakon što smo im rekli za odluku, i na eventu smo objavili da se koncert ipak održava, ali putem interneta. Za prvi koncert, moram reći da je odlično prošao. Umjetnici su vrlo profesionalno odsvirali svoje koncerte, i bilo je vrlo uzbudljivo uskladiti sve putem mobitela kojemu je baterija bila pri kraju. Naime, ja sam bila na Bundeku kao tehnička podrška Ivanu Judašu i bilo je predivno doživjeti prvi puta uživo taj čudesni instrument handpan. Uz koncert samo za mene.
Kasnije ste u ustaljenom ritmu organizirali online nastupe, po nekoliko kantautora i bendova. Kako ste ih birali, jesu li se sami javljali?
Kako program ima dugu povijest i povezanost s kantautorima na sceni, javila sam se mnogima koji su već nastupali u programu i znala sam što nam svima mogu dati u svom nastupu. Neki su se i sami javili. Intuitivno sam spojila većinu imena da “zajedno” podijele virtualni stage u Začaranoj Močvari. Svaki četvrtak mogli smo uživati u dva različita koncerta.
Koliko je to sve bilo komplicirano? Što vas je tjeralo da ustrajete, da ne odustanete?
Prvi koncerti su prošli dobro, uz neke manje tehničke poteškoće. Najveće probleme imali smo zbog slabog interneta i opasnosti od pucanja veze usred live streama. Također, imali smo i probleme s tehnikom i postavljanja kvalitetnog zvuka izvođača. Neki od njih su se uspjeli toliko educirati da su kasnije nudili besplatne poduke iz live streamova, posebna zahvala ide Zvonki Obajdin iz Svemira.
Bilo je i onih bez ikakvog ozvučenja, i moram priznati da je u takvim nastupima za mene uvijek posebna čar, uspjela sam osjetiti onu iskonsku nit u pjesmama svaki put. Fan sam takvih nastupa i pristajem na lo-fi, uvijek. Bilo je zahtjevno svaki tjedan organizirati koncert i dogovarati iduće u tjednima iza, no ona prva ideja je ostala snažna do kraja i tada je lako biti motiviran. Ideja je bila - donijeti malo svjetla ljudima kroz glazbu najzanimljivijih kantautora iz regije. Dati im priliku da slušaju i da čuju u ovoj situaciji kada se oslobodio prostor s tišinom oko svih nas. Jer svatko od onih koji su nastupili u ovom online formatu koncerta svakako ima mnogo toga za reći svojom glazbom. Odustajem samo kada ne vjerujem da radim ispravno, tako da nastavak rada nikad nije bio upitan.
Okupili ste i glazbenike iz regije, kakve su bile njihove reakcije?
S glazbenicima iz regije sam također surađivala u prethodnim godinama ili htjela nekad u budućnosti surađivati. I oni su u identičnoj situaciji kao i ostatak svijeta, i kao i mi u našoj zemlji, i svima je bilo drago biti dio ove priče i što su nastupili. Sretna sam što su se svi rado odazvali pozivu, uživala sam ih slušati nakon dugo vremena.
Sakupljali ste i donacije, umjesto ulaznica - je li bilo odaziva? Je li se moglo barem nešto prikupiti?
Donacije smo počeli skupljati odmah na početku, trebalo je malo vremena da se osposobi sustav donacija. Donacije su bile zamišljene kao jednaka potpora izvođačima koji nastupaju tu večer, kao i klubu, jer su uz izvođače, i klubovi i svi njihovi zaposlenici bili primorani stati s radom. Gledatelji su se uključili donacijama, iako je to mnogima još uvijek nova stvar i možda postoji i zato određeni strah prema takvom načinu podrške. No svakako smo inzistirali da naglasimo da je to jedini način potpore svima koji su stavljeni stjecajem okolnosti u nezavidan položaj. Prikupilo se nešto novaca i to su uglavnom bili simbolični iznosi.
Sada, kada se koliko toliko stanje vraća, odnosno puže, prema nekoj normali, mogu se organizirati limitirani koncerti... Kakvo je stanje među glazbenicima?
Teško mi je govoriti u tuđe ime, jer među onima sam kojima bavljenje glazbom nije primarni izvor zarade. Dosta mojih kolega glazbenika je kombiniralo bavljenje glazbom i s drugim poslovima što je, vjerujem, barem malo olakšalo ovaj period do koncerata koji su već lagano i krenuli.
Što je vama na pameti kad razmišljate o jeseni, postoji li strah, optimizam...?
Pokušavam prihvatiti strah i ne dati mu da zavlada. Iskreno, zanima me samo rast i njemu je prirodan optimizam. Pokušavam osjetiti što se sada zbiva, malo stati, ali i biti svjesna dalekosežnih posljedica koje će ostaviti traga na svemu što znamo, no ne mogu se više hraniti za tim stolom. Previše nas je ionako. Želim vidjeti koje su mi druge opcije da nastavim raditi ono za što smatram da je ispravno, i da je moj put.
Kakvi su vaši planovi za jesen, može li se išta planirati?
Moji planovi u glazbenom smislu su i dalje nastaviti s osmišljavanjem glazbenih večeri u sklopu Začarane Močvare i još nekih drugih ciklusa koje planiram. I posvetiti se i dalje svom autorskom radu, sa svojim bendom radim na novim pjesmama i to me jako ispunjava u zadnje vrijeme. Sada je materijal počeo poprimati zanimljive obrise i jedva čekam da se svi vratimo u Zagreb i nastavimo s probama. Koncerti nam nisu sada primarni, no doći će vrijeme i za njih - kada dođe vrijeme.
Pročitajte i:
Vikend na Martinskoj: Jedno od rijetkih događanja u zemlji za ljubitelje dobre glazbe
Edo Maajka: 'Došao sam do nevjerojatnih spoznaja o sebi, a od potresa se još oporavljam'
Sara Renar i Ana Ćurčin: Jake ženske kantautorske snage udružene u novom online koncertu
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....